شهر رویایی بدون خودرو در عربستان

عربستان طرح خیابان بدون خودرو را رونمایی کرده که بخشی از ابَر پروژه شهر آینده‌نگرانه "نئوم" است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، اخیراً اعلام کرده است که قرار است شهری بدون خودرو و خیابان با نام The Line در این کشور ایجاد شود. این پروژه ۱۷۰ کیلومترمربعی قسمتی از پروژه بزرگ ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم (Neom) خواهد بود. کلمه نئوم در واقع واژه‌ای مرکب از لغت یونانی Neos به معنای جدید و واژه عربی مستقبل به معنی آینده است؛ این طرح به عنوان جاه‌طلبانه‌ترین پروژه جهان شناخته می‌شود که وجود ماه و ابرهای مصنوعی از ویژگی‌های خیره‌کننده این شهر عنوان شده است.

ساخت این پروژه در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود و در نهایت می‌تواند یک میلیون شهروند داشته باشد. این پروژه تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۳۸۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد. نئوم بزرگ‌ترین طرح ولیعهد عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد بزرگ‌ترین صادر کننده نفت خام در جهان است. عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که قصد اجرای این پروژه کلان را دارد و شهری بدون خودرو به وجود بیاورد؛ هزینه ایجاد زیرساخت‌های این شهر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

برنامه‌ریزی شده است که این پروژه در زمینی به وسعت ۱۰ هزار مایل مربع در منطقه‌ای دورافتاده در شمال غرب عربستان سعودی اجرا شود. این شهر، قطبی برای توسعه تجارت و بکارگیری فناوری‌های جدید در نظر گرفته شده است. ولیعهد عربستان اعلام کرده است که ایجاد شهر بدون خودرو، بدون خیابان و بدون انتشار کربن انقلابی در زندگی بشر خواهد بود. به نظر می‌رسد که طی کردن کل شهر The Line بیشتر از ۲۰ دقیقه طول نمی‌کشد. در این شهر از حمل و نقل فوق سریع و خودکار استفاده خواهد شد.

شهر رویایی بدون خودرو در عربستان

کد خبر 473794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.