مجلس با یک فوریت نحوه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰موافقت کرد

نمایندگان مجلس با یک فوریت اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس برای نحوه بررسی لایحه بودجه در نوبت دوم موافقت کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز -دوشنبه، ۲۰ بهمن ماه- مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح الحاق یک بند به قانون آئین نامه داخلی مجلس با ۱۲۱ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ابتدا دو فوریت طرح مذکور به رأی گذاشته شد، از آنجایی که اصلاح آئین‌نامه نیاز به دو سوم آرای نمایندگان را دارد، دو فوریت اصلاح آئین‌نامه در خصوص بررسی لایحه بودجه با ۱۱۸ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه تصویب نشد.

محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مشهد و کلات در مجلس به عنوان طراح طرح دو فوریتی گفت: امسال در موضوع لایحه بودجه مشکلی ایجاد شد که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم تا از فرصت به درستی استفاده کرده و مشکل را برای کشور کاهش دهیم.

رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امسال کلیات لایحه بودجه با وجود تصویب در کمیسیون تلفیق بودجه رأی لازم را در صحن علنی کسب نکرد و رد شد. دولت ابتدا از قبول ارجاع لایحه به مجلس خودداری کرد اما در نهایت پذیرفت که لایحه را با اصلاحات به مجلس تقدیم کند.

وی افزود: موضوعی که الان دنبال می‌کنیم این است که لایحه جدیدی که دولت وعده آن را داده است چگونه در مجلس بررسی شود. تفسیر هیأت رئیسه از آئین‌نامه کنونی مجلس این است که لایحه مذکور به عنوان مورد جدید تلقی شود و مانند لایحه اول بودجه ترتیبات ۴۵ روزه را طی کند تا به صحن علنی برسد.

حسین‌زاده بحرینی توضیح داد: اگر دولت لایحه را تقدیم کند ما به لحاظ زمانی نمی‌توانیم ترتیبات ۴۵ روزه را طی کنیم بنابراین می‌خواهیم آئین‌نامه را به گونه‌ای بازنگری کنیم که در نوبت دوم بررسی لایحه بودجه ترتیبات ۴۵ روزه نیاز نباشد و این ترتیبات صرفاً برای لایحه‌ای در نظر گرفته شود که ۱۵ آذر تقدیم مجلس شده باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بنابراین اگر به دلایلی مانند آنچه امسال رخ داد بازه زمانی لازم برای طی کردن ترتیبات ۴۵ روزه وجود نداشته باشد، ترتیبات ۱۰ روزه‌ای پیش‌بینی شده که حقوق نمایندگان نیز در آن لحاظ شده، این ترتیبات با قید دو فوریت ارائه شده است تا ظرف ۷۲ ساعت در کمیسیون آئین‌نامه بررسی و برای تصویب به صحن علنی ارجاع شود.

وی گفت: برخی نمایندگان خواستار اصلاح موارد دیگری در آئین‌نامه از جمله عدم صراحت به تصویب گذاشتن کلیات و یا گزارش کمیسیون لایحه بودجه را مطرح می‌کنند که این حق برای آنها وجود دارد تا در کمیسیون پیشنهادات خود را مطرح کنند.

رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس تأکید کرد: به دنبال آن هستیم تا بودجه سال آینده که سال حساسی است به مشکل برنخورد و سند بودجه برای کشور فراهم شود.

کد خبر 473728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.