جاذبه‌های گردشگری اصفهان در ایام نوروز

جاهای دیدنی اصفهان در هر زمانی زیبایی‌های خودش را دارد ولی در بهار و عید نوروز مکان‌های دیدنی اصفهان زیباتر و جذاب‌تر است.

اصفهان جاذبه‌های دیدنی و تاریخی معروف و جهانی دارد که سالانه توریست‌های خارجی زیادی از آنها بازدید می‌کنند. ما در این مطلب سعی می‌کنیم به برخی از جاهای دیدنی اصفهان اشاره کنیم.

میدان نقش جهان

یکی از زیباترین میدان‌های جهان به طول حدود ۵۱۲ متر و عرض ۱۶۰ متر است که در اطراف آن اطاق هائی در دو طبقه با یک اندازه و شکل احداث شده است. تعداد چهار اثر تاریخی بی نظیر در اطراف میدان قرار دارد. عمارت عالی قاپو مسجد امام مسجد شیخ لطف اله و سر درب بازار قیصریه، در وسط میدان اصلی، زمین و دو دروازه سنگی چوگان بوده است. میدان امام امروزی یکی از مراکز خرید صنایع دستی و همچنین محل برگزاری بسیاری از مراسم ملی و مذهبی می‌باشد. در هر هفته نماز پرشکوه جمعه در این میدان برگزار می‌گردد.

کاخ هشت بهشت

نام هشت بهشت عمدتاً در اصطلاح زمان خود، به معنای هشتی یا ورودی بهشت بوده است. عمارت هشت بهشت در دو طبقه و بر روی یک کرسی با ازاره سنگی ساخته شده و ترکیب احجام و فضاهای معماری به گونه‌ای ماهرانه و متناسب انجام گرفته است. در وسط ساختمان، فضای اصلی و مرکزی قرار دارد که در پلان به صورت هشت ضلعی است. ارتباط دو طبقه از طریق دو دستگاه راه پله انجام می‌گیرد کلیه سطوح ایوان‌های هشتی مرکزی، اتاق‌ها و راهروها، با سبک‌های متنوعی تزیئن شده است. از جمله خصوصیات منحصر به فرد این عمارت، حوض مروارید و آبشار ایوان جنوبی است که آب آن از حوض فوقانی تأمین شده است.

جاذبه‌های گردشگری اصفهان در ایام نوروز

منارجنبان دیگر نمی‌جنبد ولی هنوز هم دیدنی است

در گذشته منارجنبان از شهر جدا و در دهکده‌ای به نام «کارلادان» قرار داشت ولی امروزه این بنا جزو اصفهان به شمار می‌رود و در نزدیکی محلی به نام نصرآباد قرار گرفته است. این ساختمان با کاشی‌های لاجوردی رنگ به شکل ستاره چهارپر و اشکال دیگری به شکل کثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ زینت یافته و نکته جالب در این بنای تاریخی آن است که با حرکت دادن یک مناره، نه تنها مناره دیگر به حرکت در می‌آید، بلکه تمامی این ساختمان به لرزه درمی‌آید.

باغ پرندگان معروف اصفهان

جنگل ناژوان از مناطق خوش آب و هوای حاشیه زاینده‌رود به شمار می‌رود که تا پیش از بسته شدن آب زاینده‌رود، آب و هوای خوب آن نوید یک روز فوق‌العاده را به اصفهانی‌ها می‌داد. هرچند که هنوز هم از مناطق خوش آب و هوای اصفهان به شمار می‌رود و بدون شک اگر به دنبال یک ظهر آرام همراه با جوجه کباب و غذای کبابی در طبیعتی زیبا هستید، سر زدن به ناژوان به شما توصیه می‌شود. باغ پرندگان در امتداد مسیر ناژوان به خصوص برای بچه‌هایی که از دیدن پرنده‌های رنگ و وارنگ ذوق می‌کنند، یک روز خوب را رقم خواهد زد.

سی و سه پل از ماندگارترین جاهای دیدنی اصفهان

سی و سه پل یا پل الله‌وردی خان پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که توسط الله‌وردی خان بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنه‌ی اصفهان در دوره‌ی صفویه بوده است.

چهل ستون

چهل‌ستون از بناهای تاریخی استان اصفهان و یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز است. باغ چهل ستون که بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس یکم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده‌است و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزئینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف‌ها افزوده شده‌است.

خانه مشروطه اصفهان

خانه مشروطه اصفهان، خانه‌ای است با سبک معماری چشم نواز دوره قاجار و متعلق به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی. این خانه تاریخی با معماری تاریخی، زیبا و چشم‌نواز دارای ۲ شاه‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، ۲ حیاط اندرونی و بیرونی و نیز ۱۲ اتاق است.

کد خبر 473690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.