طرز تهیه خورشت فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی + نکات کلیدی

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ خورشت فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی به همراه نکات مهم برای آماده سازی آن در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، خورشت فسنجان که یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است، سالهاست در دسته غذاهای مورد علاقه توریستان نیز قرار گرفته است. به دلیل وجود رب انار و گردو این خورشت مقوی و مجلسی به شمار می‌رود. یکی از مزایای این خورشت، روش‌های مختلف طبخ آن است که طعم‌ها و مزه‌های مختلفی را در دستور پخت آن می‌توان به کار برد تا متناسب با تمام ذائقه‌ها باشد. با وجود اینکه جنوبی‌ها به مزه شیرین و شمالی‌ها به مزه ترش آن تمایل دارند اما باید گفت که طعم ملس این خورشت، پرطرفدارترین انتخاب است.

مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی

گردو ۵۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
رب انار ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری
رب شاتوت ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری
شکر ۲ قاشق غذاخوری
آب ۵ لیوان
روغن، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی

مرحله اول

ابتدا گردوهایی را که قبلاً پوست کنده ایم با چرخ گوشت، غذا ساز و یا آسیاب چند بار چرخ می‌کنیم.

مرحله دوم

حرارت گاز را کم می‌کنیم و گردوهای چرخ شده را درون قابلمه می‌ریزیم و روی اجاق گاز می‌گذاریم. پس از آن، گردوها را هم می‌زنیم. این هم زدن را تا زمانی ادامه می‌دهیم که با کمی لمس آنها متوجه شویم که گردوها گرم شده‌اند.

مرحله سوم

بعد از آنکه گردوها به خوبی گرم شدند، آب سرد را به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله، رب انار و رب شاتوت را به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنیم. سپس آن را روی حرارت ملایم هم می‌زنیم. فراموش نکنید که باید چند دقیقه یک بار به آن سر بزنید.

مرحله پنجم

این مخلوط را باید ۳۰ دقیقه روی حرارت بگذاریم و هر ۱۰ دقیقه یک بار آن را هم بزنیم.

طرز تهیه خورشت فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی + نکات کلیدی

مرحله ششم

در این مرحله به گوشت‌های چرخ کرده خود پیاز را همراه کمی زردچوبه، فلفل و نمک اضافه می‌کنیم سپس گوشت خود را ورز می‌دهیم تا مواد به خوبی جذب آن شود.

مرحله هفتم

هنگامی که مطمئن شدیم تمام مواد با گوشت ما آغشته شدند، با دست آنها را قلقلی می‌کنیم.

مرحله هشتم

سپس گوشت‌های قلقلی شده را داخل قابلمه قرار می‌دهیم. هنگامی که مقداری از آب آنها گرفته شد، کمی روغن به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله نهم

حرارت را زیاد می‌کنیم تا گوشت‌ها به هم نچسبند و خود را بگیرند. هنگامی که مطمئن شدیم خودشان را گرفته‌اند، حرارت را مجدد کم می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا تفت بخورند.

مرحله دهم

در ۱۵ دقیقه آخر که خورشت در حال جوشیدن است و به نظر نسبتاً جا افتاده است، گوشت‌ها را به همراه پیاز داغ و شکر به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله یازدهم

بعد از آنکه ۱۵ دقیقه روی حرارت جوشید، طعم آن را بچشید اگر لازم است مجدد شکر اضافه کنید در غیر این صورت خورشت فسنجان شما آماده سرو است.

طرز تهیه خورشت فسنجان مجلسی با گوشت قلقلی + نکات کلیدی

نکات کلیدی برای تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

  • برای یکنواخت‌تر شدن خورشت می‌توانید از پیاز رنده شده استفاده کنید.
  • توصیه می‌شود به جای زردچوبه، از زعفران استفاده کنید چرا که عطر خورشت شما را بسیار عالی و مطبوع می‌کند.
  • اگر مطابق ذائقه و سلیقه‌تان است، از یک قاشق چای‌خوری دارچین برای عطر غذایتان استفاده کنید.
  • توجه کنید که گردوها نباید خیلی داغ شوند چرا که ممکن است مزه تلخی به خود بگیرند بنابراین وقتی با لمس، گرمای آن را احساس کردیم باید به سراغ آب سرد برویم. اضافه کردن آب سرد به گردوهای گرم شده به این علت است که شوک وارد شده به گردوها، به خارج شدن تمام روغن‌های آن کمک می‌کند و خورشت فسنجان شما مزه بهتری پیدا می‌کند.
  • هنگامی که هر ۱۰ دقیقه یک بار به سراغ هم زدن خورشت می‌روید بهتر است هم زدن را به صورت رفت و برگشتی انجام دهید چرا که این خورشت زود ته می‌گیرد.
  • اضافه کردن شکر در مرحله دهم فقط برای شیرین کردن مزه آن نیست؛ علت آن این است که شکر، برق خاصی به خورشت فسنجان شما می‌دهد.
  • مرحله دهم، مرحله مناسبی برای تست میزان شیرینی مزه خورشت نیست چرا که هنوز شکر به خوبی با خورشت مخلوط نشده است و اضافه کردن مجدد شکر مقدار شیرینی خورشت را فراتر می‌کند و این موجب دل‌زدگی هنگام میل این غذا خواهد شد.
کد خبر 473559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.