کدام غذاها اثرات مخرب ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد؟

پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم و متعادل از بدن افراد در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا محافظت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آلودگی هوا منجر به تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که زمینه ایجاد واکنش‌های التهابی را فراهم کرده و خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد. این بیماری‌ها می‌تواند کوتاه مدت بوده و با تمام شدن آلودگی هوا، تأثیرات آن نیز از بین برود و یا مزمن باشند. در خصوص ارتباط بین پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و کاهش تأثیرات آلودگی هوا بر سلامت بدن، با مرجان منوچهری نائینی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت و گویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

تأثیرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت بدن انسان چیست؟

نخستین عضو بدن انسان که تحت تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرد، ریه است، زیرا فلزات سنگین موجود در هوا مانند "کادمیم" و سرب، هنگام نفس کشیدن وارد ریه‌ها می‌شود. در این صورت ممکن است فرد به تنگی نفس، حساسیت‌های تنفسی یا آسم مبتلا شود. علاوه بر این آلودگی هوا تأثیرات منفی بر پوست و مخاط بدن انسان دارد. در صورتی که افراد به مدت طولانی در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند، خطر ابتلاء به بیماری‌های خطرناک و مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی در آنها افزایش پیدا می‌کند.

کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی، خطرات ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد؟

آنتی اکسیدان‌ها به میزان قابل توجهی می‌توانند اثرات رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی کنند. این آنتی اکسیدان‌ها شامل انواع ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های K ،A ،D ،E و ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C می‌شود. علاوه بر این مصرف بعضی مواد معدنی مانند سلنیوم، منیزیم، کلسیم و روی به کاهش تأثیرات رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن بر اثر آلودگی هوا کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا ۳ نیز قادر است تأثیرات منفی ناشی از آلودگی هوا را بر بدن انسان کاهش دهد.

در دوران آلودگی هوا مصرف کدام مواد غذایی توصیه می‌شود؟

مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند روغن‌های گیاهی به کاهش تأثیر رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند. جوانه دانه‌های گیاهی، گردو، بادام و زیتون نیز منابع خوبی برای دریافت این ویتامین محسوب می‌شود. همچنین سبزیجات دارای برگ تیره، هویج، گوجه فرنگی، چغندر، انواع فلفل‌ها، کلم‌ها و کدو حلوایی سرشار از ویتامین A یا پیش ساز این ویتامین است و تأثیرات آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. به منظور ویتامین D و محفاظت از بدن در برابر آلودگی هوا، می‌توان از مکمل‌های توصیه شده توسط پزشکان یا بعضی مواد غذایی مانند لبنیات و روغن‌های غنی شده با ویتامین D استفاده کرد. علاوه بر این توصیه شده است که افراد به منظور دریافت ویتامین C، مرکبات دیگر میوه‌ها و سبزیجات را مصرف کنند.

علاوه بر این حبوبات و غلات سبوس‌دار سرشار از منیزیم است و به محفاظت از بدن در برابر آلودگی هوا کمک می‌کند. مصرف زنجبیل و سیر نیز در کاهش واکنش‌های التهابی بدن مؤثر است. همچنین نوشیدن مایعات مانند آب، آب میوه‌های طبیعی و چای سبز نیز در زمان آلودگی هوا بسیار مفید است، زیرا به رقیق کردن سموم و فلزات سنگین و دفع آن‌ها کمک می‌کند. سیب نیز دارای ماده‌ای به نام "پکتین" است که میزان دفع سموم را از بدن افزایش می‌دهد. روغن زیتون، روغن کانولا و بذر کتان حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ است که می‌توانند مانع جذب سموم در بدن می‌شود. توصیه شده است که در زمان آلودگی هوا از مصرف گوشت‌های قرمز پرهیز و گوشت سفید یا ماهی جایگزین آن شود.

آیا افرادی که کمبود کلسیم دارند بیشتر از دیگران در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند؟

کلسیم موجود در لبنیات مانع جذب سرب و دیگر فلزات سنگین در بدن می‌شود، زیرا این ماده معدنی با فلزات سنگین مانند سرب ترکیب می‌شود و آن‌ها را از بدن خارج می‌کند. زمانی که فردی کمبود کلسیم داشته باشد، سموم در بدن او باقی می‌ماند و به راحتی دفع نمی‌شود. بنابراین خطر ابتلاء به انواع بیماری‌ها در او افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل مصرف لبنیات مانند شیر و ماست در زمان آلودگی هوا برای همه افراد توصیه شده است.

کد خبر 473140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.