۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کویت میانجیگر صلح می‌شود؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اگر جو بایدن به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند، عربستان احساس می‌کند که تهران در جایگاه بالاتری قرار گرفته و به همین دلیل ممکن است به کویت چراغ سبز نشان دهد تا بین جمهوری اسلامی و ریاض میانجیگری کند.

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در مورد رفتارهای اخیر محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان سعودی، اظهار کرد: برخی منابع آگاه در وزارت امور خارجه کویت گفته‌اند که در صورت فراهم شدن شرایط، کویت آماده پیگیری میانجیگری خود میان تهران و ریاض خواهد بود و تبادل افکار و رایزنی‌ها برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها، هیچ گاه قطع نشده و به طور مستمر ادامه دارد.

وی افزود: اختلافات میان ایران و عربستان تنها در رابطه با یمن نیست، بلکه به مسائل عراق، سوریه و لبنان نیز مرتبط می‌شود. در این میان باید به این نکته نیز توجه کرد که کویت یکی از کشورهای تأثیرگذار عضو شورای هماهنگی خلیج فارس است و می‌تواند نقش مثبتی در حل اختلافات منطقه‌ای ایفا کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: اخیراً کویت میان دوحه و ریاض میانجیگری کرد و توانست اختلافات ریشه‌ای قطر و عربستان را تا حدودی کاهش دهد و موقتاً برخی از آنها را حل کند و پس از سه سال روابط دو کشور به حالتی عادی بازگشت.

هانی زاده تاکید کرد: کویت از ظرفیت بالایی برای میانجیگری برخوردار است و با ایران نیز روابط خوبی دارد که در مقاطع مختلف تاریخی پررنگ‌تر شده است؛ روابطی که حتی ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دارد و می‌تواند به خوبی ایفای نقش کند و تنش‌ها میان تهران و ریاض را کاهش دهد. این اتفاق وابسته به این مسئله است که عربستان سعودی از خود حسن نیت نشان دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه نگاه جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا نسبت به روابط عربستان کاملاً با نگاه دونالد ترامپ متفاوت است، این احساس در عربستان سعودی به وجود آمده که ممکن است بایدن پرونده‌های زیادی علیه آنها باز کند که از جمله آنها می‌توان به قتل جمال خاشقچی، جنگ یمن، باج ۵۰۰ میلیارد دلاری به ترامپ و مسائل حقوق بشری اشاره کرد؛ اگر این پرونده‌ها به جریان بیفتد، تغییرات اساسی در حاکمیت عربستان ایجاد خواهد شد، به ویژه اینکه جو بایدن مشکل شخصی با محمد بن‌سلمان دارد و می‌خواهد وی را از چرخه قدرت خارج کند و محمد بن‌نایف را به قدرت برساند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: عربستان به تکاپو افتاده تا حاشیه امنی برای خود در منطقه ایجاد کند و مشکلات اساسی خود را با کشورهای منطقه حل کند تا بتواند رابطه معقول بین‌المللی داشته باشد که یکی از اضلاع این اتفاق، ایران است؛ البته این امر بستگی به رابطه کاخ سفید و عربستان دارد. هر چقدر که رابطه ایالات متحده و ریاض مخدوش‌تر شود، سعودی‌ها بیشتر به سمت تهران گرایش پیدا می‌کنند.

هانی زاده یادآور شد: اگر جو بایدن به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند، عربستان احساس می‌کند که تهران در جایگاه بالاتری قرار گرفته و به همین دلیل ممکن است به کویت چراغ سبز نشان دهد تا بین جمهوری اسلامی و ریاض میانجیگری کند.

کد خبر 472665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.