مطالعات ۲ ژئوپارک در شرق استان اصفهان انجام شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی‌ و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: مطالعات اولیه ۲ ژئوپارک در محورهای جندق-خور و نخلک-انارک در شرق استان اصفهان انجام شده است.

رضا جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مطالعات اولیه و مقدماتی ۲ ژئوپارک در محورهای جندق-خور و نخلک-انارک در شرق استان اصفهان انجام شده است.

وی ادامه داد: پیمایش‌های اولیه و مقدماتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای این مناطق جهت تبدیل شدن به ژئوپارک انجام شد اما با توجه به ظرفیت‌های زیاد استان اصفهان باید این مطالعات کامل شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی‌و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: این ۲ منطقه دارای رکوردهای جهانی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد و بی‌نظیر در پدیده‌های زمین‌شناسی، معدنکاری و فلزکاری کهن است و قابلیت تبدیل شدن به ژئوپارک را در سطح بین‌المللی دارد.

وی با بیان اینکه مطالعاتی برای ژئوپارک کویر مرنجاب در آران و بیدگل نیز انجام شد، تصریح کرد: برای بررسی ظرفیت سایر نقاط استان اصفهان جهت تبدیل شدن به ژئوپارک مانند تالاب بین‌المللی گاوخونی نیاز به آمایش کامل این منطقه است.

جدیدی با اشاره به اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، متولی مطالعات ژئوپارک است، خاطرنشان کرد: حاکمیت منطقه و استان باید در این زمینه درخواست داشته باشد تا سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور برای تأمین منابع مالی مورد نیاز آن اقدام کند.

وی با بیان اینکه ژئوپارک یک محدوده جغرافیایی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی و زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری است، اظهار کرد: ژئوپارک دارای جامعه محلی میزبان است که مشارکت آنها برای ارتقای زیرساخت‌های اقتصادی و فرهنگی منطقه مورد هدف ژئوپارک ضروری است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تاکید بر اینکه وجود جامعه محلی پویا در کنار پدیده‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی برای شکل‌گیری ژئوپارک اهمیت بسیاری دارد، افزود: این کارها به سال‌ها تمرین نیاز دارد و پس از آن باید برای ثبت جهانی ژئوپارک درخواست داد.

جدیدی با اشاره به آمادگی خوب استان اصفهان برای تکمیل مطالعات ژئوپارک، گفت: مدل‌های موفقی در کشور در این زمینه مانند ژئوپارک بین‌المللی قشم و ملی ارس و طبس داریم و امید است اصفهان در نوبت بعدی ثبت ژئوپارک قرار گیرد.

ظرفیت‌یابی ژئوپارک در اصفهان با همکاری اتاق بازرگانی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی‌و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه ظرفیت‌یابی ژئوپارک در سطح ملی و بین‌المللی در اصفهان با همکاری اتاق بازرگانی این استان در حال انجام است، گفت: قرار است جلسه‌های مربوط به این موضوع ادامه یابد، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز مدل ژئوپارک در استان اصفهان را معرفی کرده است، ژئوپارک تنها در یک مرحله و یک مکان شکل نمی‌گیرد بلکه ممکن است چند سال طول بکشد و چند شهرستان را در برگیرد.

به گزارش ایمنا، خور، جندق، انارک و نخلک از توابع شهرستان خور و بیابانک در ۴۲۰ کیلومتری شرق اصفهان و در قلب کویر مرکزی ایران است.

خور و بیابانک به مرکزیت شهر خور با وسعتی افزون بر ۱۲ هزار کیلومتر مربع حدود ۱۰ درصد از کل مساحت استان اصفهان را شامل می‌شود. این منطقه دارای پدیده‌های بکر و طبیعی بسیاری مانند آبشار نمکی، مجتمع معدنی پتاس، رمل‌های ماسه‌ای تخت عباسی و تخت عروس، چال سلکنون، نیزار مصر و فرحزاد، دریاچه نمک و چشمه گرمه و آبگرم است.

" ژئوپارک" مخفف پارک زمین‌شناسی است و طبق تعریف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد "یونسکو "ژئوپارک" گستره‌ای با مرزهای آشکار و پهنه کافی است که دربرگیرنده چند پدیده زمین‌شناسی کمیاب و برجسته است و در آن گستره جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند یافت شود، این گستره باید از برنامه‌های مدیریت گسترش و بهره‌برداری و طرح‌های حفاظتی برخوردار و توان بالا بردن سطح اقتصادی جامعه محلی و جلب همکاری‌های مردمی را داشته باشد.

کد خبر 472211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.