کتاب برگزیده جایزه جلال در اصفهان رونمایی شد

کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» اثرفضل الله صابری از انتشارات سوره مهر که برگزیده بخش مستندنگاری جایزه ادبی جلال امسال است، به مناسبت دهه فجر در سالن سوره اصفهان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب «فرکانس ۱۱۶۰» شب گذشته _یکشنبه ۱۲ بهمن ماه_ با حضور نویسنده آن فضل الله صابری و همچنین بهزاد دانشگر و محمدعلی محمدی به عنوان کارشناسان ادبی در میان جمعی از علاقه مندان در سالن سوره حوزه هنری اصفهان واقع در خیابان آمادگاه رونمایی و بررسی شد. این کتاب حاصل بیش از صد ساعت مصاحبه با راویان رادیو آبادان و حاصل ۱۶ سال تلاش نویسنده در جمع آوری مستندات و تدوین و نگارش است.

مجتبی شاهمرادی، رئیس حوزه هنری استان اصفهان در این مراسم گفت: امیدواریم هر ساله شاهد معرفی کتاب‌هایی باشیم که مایه مباهات و افتخار اصفهان باشد. امیدوارم این برنامه رونمایی موجب شود مخاطبان به تهیه کتاب ترغیب شوند و به چرخه انتشار آن کمک شود.

فرکانس ۱۱۶۰ پرداختن به نقش کلیدی رسانه

فضل الله صابری، نویسنده کتاب در این مراسم انگیزه خود از نگارش را نپرداختن دیگران به بیان نقش کلیدی رسانه دانست و گفت: رادیو آبادان رسانه‌ای بود که علاوه بر ایفای نقش اصلی خود به عنوان یک رسانه شهری توانست نقش محوری در مدیریت بحران آن سال‌ها ایفا کند.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی قرارگیری رادیو آبادان در تیررس دشمن افزود: تحت آن شرایط این رادیو از یک رادیوی منطقه‌ای و جهانی با ۹ گروه مخاطب به یک رادیوی شهری تبدیل شد، شهری که ۴۰۰ هزار جمعیت داشت.

این نویسنده برگزیده جایزه ادبی جلال درباره شباهت‌های این کتاب با یک فیلم سینمایی که سال گذشته اکران شد، اظهار کرد: فیلم «آبادان یازده ۶۰» از این کتاب اقتباس شده و پیشنهاد ساخت آن به ابراهیم حاتمی‌کیا شده بود که به دلیل مشغله ایشان، در نهایت مهرداد خوشبخت آن را ساخت. پژوهشگر این فیلم یعنی تینا میرکریمی در طول نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم با من در تعامل بود.

صابری ادامه داد: در این فیلم برخی شخصیت‌ها ترکیب شده و آقای خوشبخت پیام خوبی از کتاب گرفته است و ادیان مختلف مثل نمادی از ایرانی کوچک در آبادان کنار یکدیگر جمع شده‌اند و شهر بزرگی از ایران را نجات می‌دهند.

رسانه نقش پرچم را در جنگ ایفا می‌کند

در ادامه بهزاد دانشگر، نویسنده و پژوهشگر درباره کتاب «فرکانس ۱۱۶۰»، گفت: ایده محوری کتاب و پرداختن به آن خیلی مهم است. در جنگ‌های قدیم پرچم و علم اهمیت خاصی داشت و نگهداری از آن نشانگر پیروزی در جنگ روانی بود، اما در جنگی با وسعت هزاران کیلومتر رسانه نقش پرچم را بازی می‌کند.

وی افزود: رادیو و تلویزیون نماد فرهنگ یک حکومت است، پخش رادیو و تلویزیون پس از نهاد رهبری و ریاست جمهوری مهمترین بخش امنیتی کشور است. از این رو نقش رادیو نفت آبادان شگفت‌انگیز بوده است.

دانشگر با اشاره به اینکه "در دفاع مقدس بیشتر به سمت واکاوی خاطرات افراد رفته‌ایم و به موقعیت‌ها توجه نشده است" خاطرنشان کرد: در این کتاب به رادیو به عنوان یک موقعیت توجه شده است.

وی فهم ایده محوری اثر و دارم ماجرا را مهمترین نکته در اقتباس دانست و با اشاره به فیلم‌های اقتباسی از روی کتاب تصریح کرد: کتاب‌های خوب زیادی داریم، اما ساخت فیلم خوب اقتباسی از روی آن کمتر است؛ زیرا کتاب هزینه تولید کمتری دارد ولی فیلم سرمایه گذاری چندین برابر و دشواری بازگشت سرمایه دارد.

این منتقد ادبی تاکید کرد: متاسفانه برخی سینماگران کمتر کتاب می‌خوانند و به کشف ایده و خلق اثر نمی‌پردازند و از روی موضوع سریال‌های ماهواره‌ای ایده می‌گیرند.

در پایان این برنامه از برخی از شخصیت‌های کتاب که در جلسه حاضر بودند و مصاحبه گران کتاب تقدیر شد همچنین فیلم سینمایی «آبادان یازده شصت» نمایش داده شد.

کد خبر 472168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.