داوری ۶۸۶ اثر مکتوب در جایزه دوسالانه کتاب اصفهان

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: تالیف، ترجمه، کلیات، دین و فلسفه، حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و اقتصادی، علوم خالص، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، علوم عملی، روانشناسی و علوم تربیتی، زبان و زبان شناسی، هنر و معماری رشته‌های بخش محتوایی دوره دوسالانه کتاب اصفهان است.

حجت‌الاسلام ابوالفضل یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امسال شاهد بیست‌وششمین رویداد دوسالانه جایزه کتاب استان اصفهان با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌ها و آثار برتر، حمایت و تشویق پدیدآورندگان و کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب هستیم.

وی افزود: در این دوره، مؤلفان و ناشران کتاب تا پانزدهم شهریورماه امسال فرصت داشتند آثار مکتوب خود را به دبیرخانه این رویداد در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ارسال کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: داوری و بررسی بخش تولید کتاب و آثار مکتوب در استان صورت می‌گیرد و بخش محتوایی در تهران داوری خواهد شد.

داوری محتوایی کتاب‌ها در تهران

وی گفت: بخش تولید کتاب در اختیار استان است و داوری‌های آن انجام شده است و در حال ثبت اطلاعات و جمع‌بندی هستیم تا در زمان برگزاری مراسم در بهمن‌ماه، همزمان با انجام داوری کتاب در حوزه محتوایی که در تهران، اختتامیه هر دو بخش را برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام یعقوبی، صفحه‌آرایی، ویراستاری، طراحی جلد، لیتوگرافی، مدیریت تولید، چاپ، صحافی و نشر را هشت شاخص مشخص شده برای داوری در استان دانست و گفت: داوری در بخش محتوایی کتاب‌ها با توجه به رشته‌های مشخص شده در فراخوان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تألیف، ترجمه، کلیات، دین و فلسفه، حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و اقتصادی، علوم خالص، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، علوم عملی، روانشناسی و علوم تربیتی، زبان و زبان شناسی، هنر و معماری رشته‌های بخش محتوایی هستند.

وی اظهار کرد: ۶۸۶ عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شده است و این کتاب‌ها بر اساس شرایط اعلامی فراخوان، باید از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ اعلام وصول و منتشر شده باشند.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: همان‌گونه که در فراخوان اعلام کردیم و در رسانه‌ها نیز منتشر شد، کتاب‌هایی در این رویداد مورد ارزیابی قرار گرفتند که یکی از سه شرط اصفهانی بودن نویسنده یا پدیدآورنده کتاب، فعالیت ناشر کتاب در استان یا محتوا و موضوع اصفهان را داشته باشند.

وی با بیان نحوه اعمال هشت شاخص در ارزیابی‌ها و داوری این دوره از دوسالانه کتاب اصفهان، افزود: به‌عنوان نمونه تناسب رابطه محتوای کتاب با طرح جلد، ایده‌پردازی و خلاقیت در طرح جلد، تناسب فونت با نوع موضوع و کار، رعایت اصول طراحی، عنوان‌بندی اصولی و تناسب فرم رنگ و طراحی در جلد مدنظر داوران است. در بخش‌های دیگر نیز هر کدام شرایط و زیرشاخص‌های خاص خود را دارد که توسط ۹ داور به شکل تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام یعقوبی تاکید کرد: همه این شاخص‌ها و زیرشاخص‌های آن‌ها جمع بندی می‌شود و در نهایت امتیاز کتاب و اثر مکتوب مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه ثبت اطلاعات این کتاب‌ها در دست اقدام است، تصریح کرد: بیشترین استقبال در حوزه کتاب‌های علوم اجتماعی، کودک و نوجوان و علوم عملی بوده است که به ترتیب ۱۳۰، ۹۴ و ۶۸ عنوان کتاب را شامل می‌شود.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به داوری آثار در دو بخش ویژه نماز و دفاع مقدس گفت: این دو بخش به شکل جداگانه ارزیابی و داوری می‌شود. ۲۲ جلد کتاب شرکت کرده در دوسالانه کتاب، در این بخش ویژه داوری خواهد شد.

کد خبر 612134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.