در سوگ فقیه عارف

«عارف و صوفی چه می‌گویند « «بهایی چه می‌گوید» و «فلسفه بشری و اسلامی» از جمله آثار مکتوب میرزا جوادآقا حاجی‌ترخانی معروف به تهرانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افرادی که در عرصه نویسندگی و تولید محتوای مکتوب دستی بر آتش دارند، می‌فهمند که چه می‌گویم؛ برخی از ما همیشه درگیر مقوله احتیاج هستیم، گرفتاری‌های مالی داریم و لاجرم، بخشی از رویکردمان برای تولید، سمت و سوی سفارش به خود می‌گیرد و رنگ و لعاب احتیاط و مدارا روی آن می‌نشیند؛ اما آیت‌ا… میرزا جوادآقا تهرانی چنین نبود؛ تمام دنیای او را، دیانت و احکام شرع انور و پایبندی به آن‌چه خدا به آن راضی است، تشکیل می‌داد.

به همین دلیل، در آثار مکتوب میرزا جوادآقا هم نمی‌شود اثری از غیر این‌ها یافت؛ اثری که بوی مصلحت‌اندیشی بدهد و بخواهد حقیقتی را قربانی آن کند. او وقتی قلم به دست می‌گرفت که لازم بود؛ به ویژه زمانی که انحرافی را می‌دید، نابینا و چاهی را مشاهده می‌کرد، آن وقت بود که میرزاجوادآقا، تمام احساس و دانش خود را، با ایمانی که او را به خدا متصل می‌کرد، در وجود قلمش می‌ریخت و می‌نوشت؛ وقتی به آثارش نگاه می‌کنید، یکسره دغدغه‌هایی را می‌بینید که وی در سراسر عمر درباره‌اش سخن گفت و برای رفع آنها کوشید.

آن‌چه بیش از همه، آثار آیت‌ا… میرزاجوادآقا تهرانی را برجسته و مفید می‌کند، محدود به اطلاعات ذی‌قیمت اثر و توانمندی آن مرحوم در تدوین مطالب و به صف کردن ادلّه نیست، بلکه متخلق بودن میرزاجوادآقا به اخلاق اسلامی و تلاش او برای خارج نشدن از دایره ادب و اخلاق، متن‌ها را دلپذیر، قابل فهم و البته تأثیرگذارتر کرده‌است. موضوعی که در نگارش آثار انتقادی، باید همواره مورد توجه صاحبنظران و اهل فن قرار گیرد. شاید بد نباشد نمونه‌هایی از آن آثار را مرور کنیم:

عارف و صوفی چه می‌گویند؟

یکی از بهترین آثار در نقد مدعای صوفیه که با رویکردهای کج‌اندیشانه اعتقادی، اسباب گمراهی توده‌های مردم و به ویژه جوانان را در زمینه‌های عرفانی فراهم می‌آورند. این کتاب یکی از بهترین و منصفانه‌ترین آثار در این زمینه است. به قول علامه حکیمی: «بر هر کس که اهل فکر در مسائل اعتقادی است، لازم است این کتاب را - با دقت و بی پیش‌داوری – بخواند و در منقولات آن تأمل فراوان کند.»

فلسفه بشری و اسلامی

در بیان ردّ مبانی مکتب کمونیسم و ماتریالیسم. موضوعی که از دهه ۱۳۲۰ شمسی به این سو، در جامعه ایرانی شایع شد و پرداختن به آن ضرورت یافت، چرا که این مرام باعث گمراهی بسیاری از جوانان شده بود.

بهایی چه می‌گوید؟

در بیان ادعاهای فرقه ضاله بهائیت و ردّ آنها بر پایه عقلانیت و دیانت. موضوعی که پرداختن به آن، با توجه به حمایت رژیم پهلوی از بهائیان و تکاپوهای گسترده تبلیغی آن‌ها در جامعه ایران، طی دهه ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰، ضرورت یافت.

«میرزا جوادآقا تهرانی» از فقهای مبارز و از نزدیکان امام‌خمینی (ره) بود که در دوران انقلاب اسلامی در صف نخست حامیان آن در استان خراسان و شهر مقدس مشهد به شمار می‌رفت. وی نقش مهمی در سرنگونی رژیم شاهنشاهی داشت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی شد و در دوران دفاع مقدس نیز اگرچه بیش از ۸۰ سال داشت، اما حضوری فعال و مؤثر از خود نشان داد.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب، در کتاب «گزارشی از سابقه تاریخی و اوضاع کنونی حوزه علمیه مشهد»، میرزاجوادآقا را از استادان برجسته حوزه علمیه مشهد می‌دانند که به تدریس فقه و اصول، تفسیر قرآن، معارف اعتقادی و فلسفه اشتغال داشت.

آن عارف کامل و معلم اخلاق، سرانجام در بیست‌وسوم ربیع‌الاول سال ۱۴۱۰ ق (دوم آبان ۱۳۶۸)، در ۸۵ سالگی و به دلیل عارضه کبد، دار فانی را وداع گفت. پیکرش، طبق وصیت خود او، در آرامستان عمومی مشهدالرضا، بهشت رضا (ع) به خاک سپرده شد

کد خبر 613371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.