میدان آزادی تا سی و سه پل پیاده‌راه می‌شود

شهردار اصفهان گفت: در صدد پیاده‌راه شدن مسیر حدفاصل میدان آزادی تا سی و سه پل هستیم تا در امتداد آن، مسیر پیاده راه به میدان انقلاب، میدان امام حسین (ع)، میدان امام (ره) و میدان امام علی (ع) متصل و شهر دارای یک محور پیاده راه مطلوب باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی دیروز در برنامه تلویزیونی «گفت و گوی هفته»، اظهار کرد: شهرداری در صدد ارتقای زیست‌پذیری شهر و بهبود کیفیت محیط زندگی مردم است و در حوزه محیط زیست و افزایش کیفیت محیط زندگی شهروندان برنامه‌ریزی‌های خوبی کرده است.

وی گفت: اخیراًً برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ به عنوان ششمین برنامه پنج‌ساله شهرداری در شورای اسلامی شهر به تصویب رسید و این بدان معناست که اصفهان از ۲۵ سال گذشته تاکنون دارای برنامه بوده است؛ در برنامه ۵ ساله آینده اهداف خرد و کلان تدوین شده که از مهمترین اهداف کلان موضوع محیط زیست و تمرکز بر کاهش آلودگی‌ها است، بنابراین باید برای تحقق آن اهداف خرد تعریف شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اهداف خردی در راستای دستیابی به هدف کاهش آلودگی هوا با گسترش حمل و نقل غیر موتوری و مبتنی بر افزایش وسایلی همچون مترو، تراموا، BRT و اتوبوس‌ها برنامه‌ریزی شده است، افزود: بیش از دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال آینده شهرداری در حوزه حمل و نقل همگانی هزینه خواهد شد تا زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

نوروزی تصریح کرد: برای کاهش آلودگی ناشی از تردد ناوگان حمل بار در شهر نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی شده چرا که معتقدیم افزایش زیست‌پذیری شهر در گرو کاهش میزان تردد خودروهای سنگین است، از این رو احداث پروژه رینگ چهارم به طول ۸۰ کیلومتر که ۵۰ کیلومتر آن در محدوده شهر اصفهان قرار دارد و دارای ۲۳ تقاطع است را در دستور کار قرار دادیم.

اجرای رینگ چهارم با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک

وی با اشاره به پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی، گفت: این پروژه عظیم یکی از تقاطع‌های پروژه رینگ چهارم به شمار می‌رود که در حال حاضر از پیشرفت خوبی برخوردار است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اجرای ابر پروژه رینگ چهارم اقدام ارزشمندی است که در این دوره مدیریت شهری آغاز شده و تاکنون مراحل آزادسازی و اجرای آن با دشواری‌های زیادی همراه بوده است.

نوروزی با بیان اینکه شهرداری با اجرای پروژه رینگ چهارم در صدد جلوگیری از تردد کامیون‌ها و سایر خودروهای حمل بار در شهر است، اظهار کرد: همزمان با اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی، پروژه‌های کوچک تأثیرگذار نیز در مناطق مختلف شهر در حال اجرا است که هر هفته ثمرات آن در اجرای برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» تقدیم شهروندان می‌شود.

اعطای نشان شهر دوستدار کودک به اصفهان؛ بهمن‌ماه ۹۹

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش زیست‌پذیری شهر باید زیرساخت‌های لازم برای زیست سالم شهروندان فراهم شود، خاطرنشان کرد: اصفهان از دو سال گذشته به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شده و نشان شهر دوستدار کودک نیز بهمن‌ماه سال‌جاری با حضور نماینده یونیسف در تهران به این شهر اعطا می‌شود و این بدان معناست که زیرساخت‌های لازم برای زیست بهتر کودکان فراهم شده است.

شهردار اصفهان گفت: اگر می‌خواهیم شهر توسعه پیدا کند باید مؤلفه‌های حقوق کودکان مورد توجه قرار گیرد و دسترسی آنها به امکانات آسان باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پایانه‌های مسافربری شهر به اتاق مادر و کودک مجهز شده است، افزود: معتقدیم باید به گونه‌ای عمل کنیم که کودک و والدین او در آرامش و آسایش به حیات خود ادامه دهند.

نوروزی با اشاره به اقدامات شهرداری برای افزایش زیست پذیری شهر جهت تسهیل حضور سالمندان، گفت: باید زیرساخت‌ها به گونه‌ای فراهم شود که سالمندان نیز به راحتی در شهر امکان حیات داشته باشند، همچنین مناسب‌سازی شهر برای معلولان نیز مورد توجه بوده است.

تاکید بر انسان محور شدن شهر با توسعه پیاده‌راه‌ها

وی با اشاره به ایجاد پاتوق‌های شهری در مناطق ۱۵ گانه، تاکید کرد: در حال حاضر پاتوق‌های شهری در مناطق یک و ۹ شهرداری اجرا شده تا افراد سالمند در آن‌ها به استراحت و گفت و گو بپردازند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای حفظ گیاهان و درختان نیز باید برنامه‌ریزی شود تا بتوانند در خدمت حیات انسان باشند، گفت: در صدد هستیم تا شهر را از خودرو محور بودن به انسان محوری تبدیل کنیم که برای تحقق این هدف مهم باید پیاده‌روها را توسعه داده و پیاده‌راه سازی‌ها را افزایش دهیم؛ البته هر مخلوق الهی باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری جدید در شهر و اجرای ۱۵۰ کیلومتر از این مسیرها تا پایان سال‌جاری، ادامه داد: این در حالی است که کل مساحت معابر و خیابان‌های شهر اصفهان یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر است.

نوروزی گفت: مسیرهای دوچرخه‌سواری با هدف کاهش استفاده شهروندان از خودروهای شخصی راه‌اندازی می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود شهروندان تا حد امکان سفرهای درون شهری خود را با استفاده از دوچرخه انجام دهند.

وی با بیان اینکه مسیرهای دوچرخه باید شلوغ تر از خیابان‌های شهر باشد، تصریح کرد: مردم باید در تکمیل زیرساخت‌ها همکاری کنند و بیشتر از دوچرخه استفاده داشته باشند.

توجه به اصل پاسخگویی به شهروندان

شهردار اصفهان با تاکید بر اهمیت اصل پاسخگویی مسئولان، افزود: بر همین اساس روزهای پنجشنبه هر دو هفته یک بار در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» ضمن ارائه گزارشی از فعالیت شهرداری به تماس‌های شهروندان پاسخ داده و مسائل و موارد را بررسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صبح روزهای شنبه هر هفته از طریق برنامه رادیویی «سلام اصفهان» گزارشی از فعالیت‌های شهرداری به شهروندان ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: در جریان ارتباط رادیویی با شهروندان، گاهی نقطه نظرات مردم کارشناسانه‌تر از نظرات کارشناسان مطرح می‌شود.

نوروزی با اشاره به تماس یکی از شهروندان با برنامه رادیویی این هفته «سلام اصفهان» و ابراز گلایه از جمع‌آوری نشدن سرشاخه‌های هرس شده درختان در مجاورت بیمارستان سعدی، گفت: نتیجه بررسی این تماس نشان داد سرشاخه‌ها توسط یکی از شهروندان که درخت منزل خود را هرس کرده بود، در این محل رهاسازی شده بوده که بلافاصله جمع‌آوری شد، البته قطعاً چنانچه شهروند در موعد مقرر سرشاخه‌ها را خارج از منزل قرار می‌داد، توسط نیروهای پاکبان جمع‌آوری می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان باید با شهرداری تعامل داشته باشند تا مشکلات در اسرع زمان رفع شود، تصریح کرد: برای زیست‌پذیرتر شدن شهر و حل مشکل ترافیکی همچنین کاهش فاصله زمانی حرکت مترو، اقدامات خوبی شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ رام شامل ۶۰ واگن در خط یک قطار شهری اصفهان در حال سرویس‌دهی به مسافران است، افزود: تا قبل از شرایط کرونایی ۱۲۰ هزار نفر مسافر در روز با ۱۲ رام خط یک قطار شهری جابجا می‌شدند که با خرید دو رام جدید شامل ۱۰ واگن و اضافه شدن آنها ۳۰ هزار نفر به ظرفیت جابجایی مسافران افزوده و سرفاصله حرکت قطارها از ۱۲ دقیقه به هشت دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: با زیرساخت‌های فراهم شده انتظار می‌رود شهروندان برای انجام سفرهای درون شهری خود از قطار شهری به عنوان وسیله‌ای پاک، ایمن و ارزان استفاده کنند.

افزایش محورهای پیاده‌روی در شهر

نوروزی با تاکید بر لزوم افزایش محورهای پیاده در شهر، تصریح کرد: باید در شهر به جای خیابان‌های عریض، پیاده‌روهای عریض داشته باشیم، بر اساس این سیاست در صدد پیاده‌راه کردن مسیر حدفاصل میدان آزادی تا سی و سه پل هستیم تا در امتداد آن، مسیر پیاده راه به میدان انقلاب، میدان امام حسین (ع)، میدان امام (ره) و میدان امام علی (ع) متصل و شهر دارای یک محور پیاده راه مطلوب باشد.

وی ادامه داد: پیاده راه شدن میدان آزادی تا سی و سه پل توسط مشاور در مرحله بررسی و طراحی آن در حال انجام است.

شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از پیاده‌راه شدن محور تاریخی چهارباغ عباسی، گفت: چهارباغ چشم و چراغ شهر شده و پیاده راه شدن آن بازتاب خوبی داشته است.

وی خاطر نشان کرد: نیویورک‌تایمز، اصفهان را پنجاه و دومین مقصد گردشگری جهان اعلام کرده است و البته اصفهان نخستین نقطه گردشگری ایران به شمار می‌آید، بنابراین بی‌شک با تمام شدن شرایط کرونایی و ایمن شدن محیط، اصفهان باز هم محور گردشگری و چهارباغ محل حضور افراد از نقاط مختلف کشور و جهان خواهد شد.

نوروزی اظهار کرد: خط دو قطار شهری اصفهان از دو جبهه کاری در حال اجرا است، البته قطعاً کارآیی زیرساخت‌های آماده شده برای همیشه تداوم خواهد داشت.

شهردار اصفهان ادامه داد: شهرداری اصفهان برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود در حوزه‌های مختلف به عنوان اولین شهرداری کشور در دو سال متوالی خود را در معرض داوری و قضاوت قرار داده و در فرآیند سنجش تعالی سازمانی شرکت کرده و سال گذشته با کسب بالاترین سطح و امتیاز "تقدیرنامه چهار ستاره" را دریافت کرد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه برای دومین دوره متوالی شهرداری اصفهان در رویداد جایزه انرژی به عنوان نهاد برتر در زمینه مدیریت مصرف انرژی انتخاب شد، اظهار کرد: رویداد جایزه انرژی توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان مدیریت صنعتی کشور برگزار می‌شود و این سازمان‌ها نهاد برتر را بر اساس معیارها داوری و شناسایی می‌کند.

احداث مرکز ویژه سگ‌های ولگرد در فساران

شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه رعایت حقوق حیوانات، تصریح کرد: نصب یک هزار لانه پرنده در سطح پارک‌ها و بوستان‌های منطقه هشت شهرداری در دستور کار قرار گرفته که در مرحله نخست ۳۰۰ لانه نصب شده و ۷۰۰ لانه دیگر نیز در حال ساخت و نصب است که این اقدام در راستای دفاع از حقوق حیوانات انجام می‌شود.

وی افزود: در ارتباط با نحوه برخورد با سایر حیوانات از جمله سگ‌های ولگرد، روزانه زنده‌گیری آنها به نحوی که آسیبی به آن‌ها وارد نشود، انجام و سپس تحویل مرکز نگهداری از حیوانات می‌شوند تا پس از عقیم‌سازی در نقاط مناسب رهاسازی شوند.

نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر مرکز نگهداری از سگ‌های ولگرد در مجاورت آرامستان باغ رضوان قرار دارد، اظهار کرد: مرکز ویژه نگهداری سگ‌های ولگرد در فساران (براآن شمالی) در حال احداث است که سال گذشته سه و نیم میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شده بود؛ امسال نیز برای آن اعتبار خوبی تخصیص یافته تا در آینده نزدیک راه‌اندازی شود.

کسب تندیس ساختمان‌های سبز توسط شهرداری

نوروزی با بیان اینکه شهرداری موفق به کسب تندیس ساختمان‌های سبز شده است، گفت: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در هر شهری میزان فضای سبز است که دارای ابعاد مختلف تاثیرات محیط زیستی اجتماعی و فرهنگی بوده و می‌تواند یک شهر را به عنوان زیست پذیر معرفی کند.

وی ادامه داد: از سال ۹۶ تا سال ۹۸، ۲۰۰ هکتار فضای سبز در شهر توسعه یافته، تعداد سه میلیون و ۲۴۰ هزار اصله درخت نیز کاشته شده و ۶۵۷ هزار متر مربع چمن مقاوم در برابر شرایط خشکی و کم آبی در شهر استفاده شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه سیستم آبیاری نوین در فضای سبز شهر توسعه پیدا کرده و برای کاهش آبدهی درختان از فناوری واترباکس استفاده شده است، گفت: سال آینده بیش از ۳۰۰ میلیارد برای توسعه و نگهداری فضای سبز شهر هزینه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری چهار تصفیه خانه را آماده کرده که ۷۶۰ لیتر بر ثانیه آب را تصفیه می‌کند، خاطرنشان کرد: در حوزه پسماند نیز خطوط پردازش توسعه یافته و پروژه هاضم بی‌هوازی برای تولید انرژی از پسماندها در حال اجرا است؛ البته شهرداری و مردم باید در مدیریت پسماند مشارکت داشته باشند و تولید پسماندها باید توسط مردم کاهش یافته و تبدیل پسماندها به کود کمپوست و جلوگیری از دفع آنها بر عهده شهرداری است.

نوروزی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ کیلو وات ساعت انرژی خورشیدی توسط شهرداری تولید می‌شود، ادامه داد: در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، میدان مرکزی میوه و تره بار و باغ گل‌ها، پنل‌های خورشیدی نصب شده است.

تجهیز ۲۷۰۰ آپارتمان شهر به آبگرمکن‌های خورشیدی

وی با بیان اینکه در یکسال و نیم گذشته بیش از دو هزار و ۷۰۰ واحد آپارتمان شهر به آبگرمکن خورشیدی مجهز شده است، افزود: باید بسیج همگانی به وجود آید تا با استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی به تولید برق کمک کنیم، زیرا اصفهان شرایط جغرافیایی بسیار مناسبی برای استفاده از انرژی خورشیدی دارد و شورای شهر نیز در این راستا مصوبات خوبی داشته است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه‌ای با توسعه انرژی خورشیدی اقدامات خوبی شده است، ادامه داد: نتیجه این اقدامات به زیست‌پذیر تر شدن شهر کمک می‌کند و در نهایت تامین آرامش و آسایش شهروندان را همراه خواهد داشت.

نوروزی اظهار کرد: مهر و آبان ماه امسال شرایط بسیار سختی را به لحاظ شروع شیوع کرونا تجربه کردیم، اما در حال حاضر شرایط ثبات پیدا کرده که این پایداری با بی‌توجهی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک می‌تواند تزلزل پیدا کند.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا ۳۷۰ هزار تست کرونا در اصفهان انجام شده که ۷۰ هزار نفر بستری و متأسفانه تعدادی از همشهریان جان خود را از دست دادند، گفت: «محمد گلشن» پزشک فوق تخصص ریه بیمارستان خورشید اصفهان به عنوان سیزدهمین شهید مدافع سلامت این استان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داد که این اتفاق اندوهبار زنگ خطری برای تمام افراد است.

کد خبر 470387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • ت. و IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    لطفا فکری به حال برداشتن دکل های شرکت‌های مخابراتی که به فاصله ده تا بیست متری منازل مردم ودر معرض دید منازل با آثار بسیار مخرب جسمی وضرر مالی مردم در پارک وروی کتابخانه کودک با همراهی شهرداری نصب شده فکری نمایید بدون توجه به شکایت اهالی واحترام به حقوق شهروندی