حادثه پلاسکو سیاست‌گذاری‌ها در حوزه ایمنی را تحت‌ تأثیر قرار داد

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موضوع ایمنی را یک مطالبه و حق عمومی برشمرد و گفت: حادثه پلاسکو سیاست‌گذاری‌ها در حوزه ایمنی را تحت‌ تأثیر قرار داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران، گفت: از بعد تاب‌آوری شهری، حادثه پلاسکو این ظرفیت را دارد که بتواند سیاستگذاری‌های ما را در حوزه ایمنی به طور جدی مورد تجدیدنظر قرار داده تا نگاه مقاوم‌تری به موضوع ایمنی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ساختمان پلاسکو از دید معماران سمبل مدرنیته بود و مهندسان سازه نیز باور نداشتند که ساختمانی تحت تأثیر بار آتش فرو بریزد. به همین دلیل پس از این حادثه، توجه به بحث مهندسی آتش بیشتر شد. وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، مانند یک هرم نگاه‌ها فقط متوجه رأس هرم است در صورتی که در قاعده این هرم زنجیره‌هایی از رویکردها و رویدادها وجود دارد که در نهایت منجر به آن حادثه شده است. اگر این زنجیره‌ها را بازشناسی نکنیم و ارتباط آن زنجیره‌ها را قطع نکنیم این حوادث اتفاق خواهد افتاد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: موضوع ایمنی یک مطالبه و حق عمومی است. در یک شهر و یک مجموعه سکونتگاهی، لازمه نظارت بر ایمنی توسط افرادی که مسئولیت این کار را برعهده دارند این است که از عدم رعایت ایمنی سود نبرند در غیر این صورت تعارض منافع پیش می‌آید.

شکرچی‌زاده در بخش دیگری از سخنرانی خود در دومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران گفت: ایمنی یک رویکرد است که باید سیاستگذاران و دست‌اندرکاران در خصوص آن به یک مدل ذهنی مشترک برسند.

وی در خصوص وظایف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه تاب‌آوری و ایمنی نیز گفت: یکی از مسئولیت‌های مهم ما در مرکز تحقیقات، تاب‌آوری و افزایش آن در شهرها بخصوص کلان شهرهاست. پس از حادثه پلاسکو با تشکیل کمیته بررسی حادثه از سوی رئیس‌جمهور، گزارش علمی و فنی ماندگاری تهیه شده که مرکز تحقیقات نیز در این کمیته نقش تأثیرگذاری داشت. در ادامه نیز در راستای شعار «پلاسکو را فراموش نکنیم» در بخش آتش این مرکز همکاری‌های خوبی را با تولیدکنندگان محصولاتی که می‌توانست ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های فلزی را مقاوم بکند، شروع کردیم که همچنان توسعه خواهد یافت.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: پس از حادثه پلاسکو، مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان نیز نفس تازه‌ای کشید و انصافاً وقتی که مطالعات میدانی را انجام می‌دهیم، متوجه می‌شویم که پس از این حادثه، در ساخت‌وسازها به ویژه ساختمان‌های فلزی و فولادی توجه ویژه‌ای به موضوع آتش و استفاده از محصولات مقاوم در آتش شده است.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر برای ما، قانون جدید مدیریت بحران است. حادثه پلاسکو در وضعیت جدید این قانون تأثیرگذار بود به طوری که قانون جدید رویکرد پیشگیری و همچنین رویکرد فعال نسبت به موضوع زلزله و آتش دارد. در بند ۱۴ این قانون تکالیف جدی در خصوص موضوع ساختمان‌های جدید چه از بعد آتش و چه زلزله مشخص شده است. ما مدارک خوبی را در مرکز تحقیقات در این خصوص تهیه کرده‌ایم و پیشنهاد کردیم تا به عنوان مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان قرار بگیرد.

شکرچی‌زاده افزود: برای به سازی نسبی ساختمان‌های متداول در حد ۳ تا ۴ طبقه نیز اقداماتی را پیش از این آغاز کرده بودیم که با نهایی کردن آن، در دستور کار شورای شهر قرار گرفت. بهبود نسبی ساختمان‌های متداول در صورت اجرایی شدن می‌تواند در موضوع زلزله به نحو قابل‌ملاحظه‌ای کمک‌کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای دستورالعمل‌های موجود و عزم جدی مدیریت شهری، هر اندازه که بتوانیم خسارت‌ها را کاهش دهیم، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

کد خبر 470331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.