آیا تحریم‌ها بر تولید فولاد مبارکه تاثیر داشته است؟

در روزهای اخیر دولت ترامپ تحریم های جدیدی را علیه مدیرعامل چند شرکت بزرگ ایران از جمله فولاد مبارکه وضع کرده است که بسیاری از فعالان حوزه صنعت فولاد معتقدند این تحریم ها ناشی از عصبانیت دولت ترامپ از ناتوانی آنها در فلج کردن صنعت فولاد ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی سالیان اخیر ایالات متحده آمریکا تحریم‌های زیادی علیه صنایع مختلف کشور وضع کرده است که صنعت فولاد و فولاد مبارکه نیز از این تحریم‌ها مستثنی نبوده است.

فولاد مبارکه هم‌اکنون با تولید ۱۰.۲ میلیون تن در سال حدود ۵۰ درصد تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است؛ در حال حاضر در مجموعه فولاد مبارکه ۲۵ هزار نفر به طور مستقیم و ۳۵۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

در سال ۵۷ رتبه فولاد کشور با تولید حدود ۵۰۰ هزار تن در جهان ۳۵ بود این در حالی است که با سهم ۵۰ درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور این رتبه در حال حاضر به جایگاه دهم ارتقا یافته است.

امروز ظرفیت فولاد کشور نزدیک به ۳۵ میلیون تن و تولید آن ۲۵ میلیون تن است و با تحقق ۷۵ درصد ظرفیت ایجاد شده ۸ میلیون تن فولاد تولیدشده صادر می‌شود.

اقدامات فولاد مبارکه در مقابل تحریم‌ها

شرکت فولاد مبارکه اصفهان برنامه‌ای را به نام پروژه نورد گرم ۲ کلید زده است این یک ضربه آشکار برای تحریم‌های آمریکا است؛ این شرکت فولادی که به تازگی توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا مورد تحریم واقع شده است برای تحریم‌های آمریکا برنامه‌ای جدید یعنی ابر پروژه نورد گرم ۲ را کلید زده است که به نوعی با اجرای آن ضرب شست قاطع خود را به تحریم‌های ضد حقوق بشری آمریکا نشان دهد.

در حال حاضر علی‌رغم تحریم‌ها، محصولات فولاد مبارکه اصفهان با بالاترین استانداردهای جهانی قابلیت صادرات به ۴۰ کشور جهان را دارد. این در حالی است که این شرکت در طول بیش از ربع قرن از فعالیتش ۸ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

ورق گرم و سرد تولید شده در فولاد مبارکه به انواع و اقسام محصولات مورد نیاز صنایع خودروسازی، تولید لوازم خانگی و انواع قوطی‌های کنسرو و صنایع غذایی، لوله و پروفیل و صنایع نفت و گاز تبدیل می‌شود و برای کشور ارزش افزوده اقتصادی به ارمغان می‌آورد.

با راه‌اندازی تکمیل طرح شهید خرازی (خط نورد گرم ۲) توانمندی تولید ورق‌های مورد نیاز تولید ورق رویه خودرو در داخل امکان پذیر و سالانه از خروج مبلغ قابل‌توجهی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد. تولید خودرو با این نوع ورق‌ها ضمن این‌که استحکام و سبکی را به همراه خواهد داشت در کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط‌زیست نیز مؤثر خواهد بود.

در ۱۲ سال گذشته ۲ بار مناقصه این پروژه انجام شده و دو شرکت اروپایی برنده این مناقصه شدند ولی هر دو بار با تحریم‌های ظالمانه آمریکا هر دو شرکت از انجام این کار سرباز زدند؛ در ماه‌های گذشته با اکثر کشورهای سازنده این فناوری مذاکره و مکاتبه شده است و نهایتاً در این میان با کشور چین توافق نهایی حاصل شد.

این پروژه با هزینه ۸ هزار میلیارد تومان ظرف مدت ۳ سال و با اتکا به توان داخلی و ایجاد صدها کارگاه در کشور وارد فاز عملیات اجرایی و پس از آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

از سوی دیگر بنا بر توافقات اولیه با شرکت طرف قرارداد خارجی مقرر شده است که در جریان ساخت پروژه، انتقال دانش فنی نیز صورت گیرد. این در حالی است که ۵۴ درصد فعالیت‌ها که در زمینی به وسعت ۱ کیلومتر و در چندطبقه انجام می‌شود به دست توانمند کارشناسان و متخصصین داخلی کشور انجام می‌پذیرد ولی تمام مسئولیت طراحی و اجرا به عهده طرف خارجی خواهد بود.

بنابراین به نظر می‌رسد با اجرا و بهره‌برداری از پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه، همانگونه که در سالیان گذشته با افتتاح پالایشگاه بنزینی پاسخی کوبنده به تحریم‌های صنعتی آمریکا داده شود این بار نیز شاهد تکرار چنین رویدادی باشیم.

فولاد مبارکه اصفهان در کوتاه‌ترین زمان درباره اثر تحریم‌های آمریکا دست به شفاف‌سازی زد و اعلام کرد تحریم‌ها موضوع جدیدی نیست و خللی در جریان فعالیت‌های تولیدی، مالی و صادرات محصولات ایجاد نخواهد کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» در میان ۲۰ بانک و شرکتی که توسط خزانه‌داری آمریکا تحریم شدند، فولاد مبارکه هم در این فهرست وجود دارد که به‌عنوان اولین شرکت بورسی و فرابورسی و در کوتاه‌ترین زمان دست به شفاف‌سازی زد.

فولاد مبارکه از راهکارهای قانونی برای مقابله با تحریم‌ها استفاده می‌کند

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان درباره تحریم فولاد مبارکه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا معتقد است: پیش‌تر نیز آمریکا صنعت فولاد ایران و گاز و پتروشیمی را تحریم کرده بود، در نتیجه این اتفاق موضوع تازه‌ای نیست.

وی با بیان این مطلب افزود: متأسفانه نام بردن از فولاد مبارکه اصفهان و چندین شرکت در لیستی که منتشر شده ممکن است برخی محدودیت‌ها را برای فولاد مبارکه ایجاد کند؛ البته ما نیز با راهکارها و ظرفیت‌های قانونی به مقابله با تحریم می‌رویم که نتواند مشکلاتی برای شرکت ایجاد کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: البته این موضوع نیازمند برخی هماهنگی‌ها با مراکز دولتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با آنها نیز به گفت‌وگو می‌پردازیم تا بتوانیم راهکاری پیدا کرده و در اولین فرصت راهکارهای خود را برای مقابله با تحریم تهیه کرده و با اطلاع‌رسانی آن را در اختیار همه مصرف‌کنندگان، سهامداران و کسانی که با فولاد مبارکه در ارتباط هستند قرار خواهیم داد.

تحریم آمریکا علیه فولاد مبارکه کاملاً بی تأثیر است

بهرام سبحانی، مدیرعامل سابق شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در مورد تحریم شرکت فولاد مبارکه توسط آمریکا گفت: خزانه‌داری آمریکا چندین بانک و شرکت ایرانی را به لیست تحریم‌ها (OFAC) اضافه کرد که شرکت فولاد مبارکه را هم شامل شد و در کمتر از یک ساعت خبر تحریم فولاد مبارکه در شبکه‌های مجازی به‌طور گسترده‌ای منتشر شد.

وی افزود: همان‌گونه که همه می‌دانند شرکت‌های فولادی و از جمله فولاد مبارکه در حالی به صادرات ادامه می‌دهند که تجارت و معامله انواع شمش و محصولات فولادی از ایران و به ایران از مرداد ماه سال جاری در لیست تحریم‌های آمریکا قرار داشت پس می‌توان نتیجه گرفت که مشتریان فولاد ایران منافع مشترکی با آمریکا نداشته و مستقل عمل می‌کنند.

مدیرعامل سابق شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: در مورد تحریم اخیر نیز شرکت فولاد مبارکه مشمول تحریم‌های ثانویه که تحریم به خاطر ارتباط با شرکت تحریمی است، شده است (Secondary Sanctions) و دلیل آن هم آن گونه که در متن منتشره خزانه‌داری آمریکا ذکر شده، وجود شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد (که در لیست اوفک قرار دارد) در بین سهامداران شرکت فولاد مبارکه است.

سبحانی گفت: اما نکته مهم و قابل توجه این است که تحریم جدید صرفاً دسترسی فولاد مبارکه به شبکه‌های پولی و مالی آمریکا در سراسر جهان را محدود می‌سازد درحالی‌که فولاد مبارکه هرگز قبل از این هم با این شبکه‌ها ارتباط کاری نداشته و بنابراین تحریم اخیر تأثیری بر فعالیت‌های اقتصادی شرکت در داخل یا خارج نخواهد داشت و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

کد خبر 469248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.