۳۰ درصد بیماران دیابتی دچار زخم دیابت می‌شوند

عضو انجمن علمی استوما و زخم ایران با اشاره به ابتلای ۳۰ درصد از بیماران دیابتی به زخم دیابت و روش‌های درمانی جدید برای زخم‌های این بیماران، نتیجه استفاده از این روش‌ ها را تشریح کرد.

حسن جعفری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه ۳۰ درصد بیماران دیابتی دچار زخم دیابتی می‌شوند، اظهار کرد: بسیاری از اشخاص دیابتی بر اثر آگاهی نداشتن با مشکلات زیادی مواجه هستند، عوارض دیابت با توجه به درگیری آنها با بیماری متفاوت است. مبتلایان به دیابت دچار مشکلات بینایی، کلیوی، خشکی پوست، انواع زخم‌ها و عفونت‌های قارچی می‌شوند و مشکلات زیادی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و پرفشاری خون را تجربه می‌کنند.

وی با بیان اهمیت آموزش راهکارها برای پیشگیری از بروز زخم‌های دیابتی، اضافه کرد: اختلال حس یا نورپاتی باعث می‌شود بیمار دیابتی درد را حس نکند، با پوشیدن کفش نامناسب دچار زخم پا و آسیب‌ها شود، مهم‌ترین نکته انتخاب کفش مناسب برای بیماران دیابتی است تا با انجام کارهای روزمره دچار پا درد و زخم نشوند.

این کارشناس مدیریت و درمان زخم، تصریح کرد: نکته دوم حالت تاول داشتن زخم اولیه بیمار دیابتی است و با ترکیدن تاول، زخم در معرض انواع آلودگی‌ها قرار دارد که پابرهنه راه نرفتن بیمار بسیار مهم است. باید بیماران دیابتی از کفش‌های چرم طبیعی بدون درز و دوختگی داخلی، بیشتر استفاده کنند تا بتوانند با درآوردن کفی آن و شستشوی مداوم پا، از بروز زخم دیابتی پیشگیری کنند، داشتن احساس راحتی پنجه پا برای این بیماران اهمیت دارد.

درمان سنتی دیابت باید تایید شده باشد

وی با تاکید بر لزوم استفاده از درمان‌های سنتی تأیید شده برای این بیماران، گفت: درمان سنتی برای دیابت باید تأیید شده و با آگاهی کامل بیمار صورت گیرد، ناآگاهی درباره استفاده از داروهای گیاهی و سنتی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری در آینده داشته باشد. برای درمان زخم هم لازم است بیمار دیابتی به پزشک و درمانگر متخصص این حوزه مراجعه کند.

جعفری افزود: برخی از تاول‌های پوستی بیماران دیابتی در اثر منبع حرارتی مانند استفاده از کرسی ایجاد شده و این بسیار خطرناک است. معمولاً این بیماران در پاهای خود حسی ندارند و بعد از سوختگی شدید پا و رسیدن آن به مرز استخوان به پزشک مراجعه می‌کنند. بیماران دیابتی دو دسته هستند، یک گروه اختلال حس نورپاتی داشته و دردی را حس نمی‌کنند، مانند بیمارانی که میخ کف پای آنها فرو می‌رود، دردی ندارند و با در آوردن کفش متوجه این اتفاق می‌شوند.

عضو انجمن علمی استوما و زخم ایران، تصریح کرد: گروه دیگر بیمارانی هستند که شریان‌های پای آنها درگیر بوده و خونرسانی عروق سرخرگی آنها مشکل پیدا کرده است، دردهای سختی را تحمل می‌کنند و استفاده از مسکن‌ها برای تسکین درد آنها تجویز می‌شود. همچنین استفاده از روش‌های نوین مانند لیزر و یا لای‌تراپی ضریب درد آنها را کمتر کرده و استفاده از اوزون تراپی باعث افزایش اکسیژن رسانی به بافت‌ها و کاهش میزان درد می‌شود.

لیزرهای کم توان و پرتوان برای درمان زخم‌ها

وی در خصوص روش‌های درمان بیماران دیابتی، اظهار کرد: تکنولوژی به یاری بیماران و درمانگران آمده است، در حال حاضر روش‌های بسیار مفیدی در مراکز تخصصی استفاده می‌شود. از جمله آنها روش‌های نوین استفاده از لیزرهای کم توان و پرتوان است، لیزرهای کم توان برای خون رسانی و افزایش سرعت ترمیم به کار می‌رود و لیزرهای پرتوان برای جراحی‌های کوچک و درمان زخم‌ها استفاده می‌شود.

این کارشناس مدیریت و درمان زخم، ادامه داد: استفاده از انواع روش‌ها مانند اوزون‌تراپی و دستگاه اوزون پلاسما برای کمک به گردش خون بیشتر و ضدعفونی کردن زخم‌ها است. بهره بردن از دستگاه‌های وکیوم‌تراپی و فشار منفی برای زخم‌های عمیق و بزرگ، طولانی مدت است تا زخم‌ها با سرعت بیشتری ترمیم شود.

جعفری تصریح کرد: انواع پانسمان‌های نوین داخلی و خارجی برای درمان زخم وجود دارد، خوشبختانه محققان ایرانی در شهرک‌های علمی فناوری تلاش می‌کنند با تولید به روز این پانسمان‌ها خدمات بهینه برای بیماران داشته باشند. علاوه بر این استفاده از انواع پانسمان‌های بیولوژیک، روش‌های پی آر پی (PRP) و استفاده از پلاکت غنی شده خون خود بیمار برای درمان وجود دارد.

لزوم پرهیز از خوددرمانی در بیماران دیابتی

وی با تاکید بر اینکه استفاده از روش‌های نوین درمانی به جای روش‌های معمول و سنتی سرعت ترمیم زخم را بیشتر می‌کند، گفت: نتیجه استفاده از روش‌های درمانی نوین بازگشت زودتر بیمار به وضعیت عادی زندگی، انجام بهتر فعالیت‌های روزمره و داشتن عارضه کمتر است.

عضو انجمن علمی استوما و زخم ایران با اشاره به اینکه در درمان زخم بیمار دیابتی هدف اصلی بجا ماندن کمترین عارضه بعد از بسته شدن زخم است، اظهار کرد: باید بیماران دیابتی توجه کنند بعد از دیدن زخم از خود درمانی پرهیز کرده، استفاده از روغن‌ها، داروهای گیاهی و موارد دیگر را برای کاهش زخم انجام ندهند و در اولین فرصت به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنند.

کد خبر 466012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.