آسیب‌های مدرسه مجازی و کلاس‌های غیرحضوری دانش‌آموزان

رئیس اداره امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، چالش‌ها و آسیب‌های مدرسه مجازی و تأثیرات منفی حضور فرزندان در فضای مجازی به واسطه آموزش و کلاس‌های غیرحضوری آنها را تشریح کرد.

مریم ژاله در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تبعات حضور فرزندان در فضای مجازی به واسطه آموزش و کلاس‌های غیرحضوری آنها، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا، فصل جدیدی در زندگی کودکان و نوجوانان به خصوص در حوزه آموزش رقم خورد. در پی تعطیلی مدارس ناشی از شرایط اپیدمی کرونا، متولیان تعلیم و تربیت به منظور جلوگیری از توقف و ایجاد خلل در آموزش، از طریق تولید محتوا در فضای مجازی موجب استمرار و تداوم امور درسی دانش‌آموزان شدند.

وی با بیان اینکه ورود به مدرسه مجازی برای تداوم فرآیند تعلیم و تربیت از همان ابتدا با مخالفت برخی خانواده‌ها روبه‌رو شد، اضافه کرد: به دلیل سطح پایین شناخت دانش‌آموزان و والدین نسبت به سواد رسانه‌ای این ورود باعث یک شوک در عرصه تعلیم و تربیت کشور شد و سبب افزایش نگرانی و عدم تمایل والدینی شد که فرزندشان تا قبل از شیوع کرونا و غیرحضوری شدن آموزش مدارس علی رغم تمکن مالی حق استفاده از گوشی همراه را نداشت.

رئیس اداره امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: اگر چه آموزش به روش مجازی دارای فایده‌هایی چون استفاده از روش‌های نوین آموزشی در زمان بحران است اما مدیریت نداشتن والدین در کنترل و نظارت بر رفتار فرزند و همچنین غفلت از ارتقای سواد رسانه خود و فرزندشان می‌تواند باعث تشدید چالش‌ها و آسیب‌های مدرسه مجازی شود.

وی با اشاره به اینکه چالش‌ها و آسیب‌های مدرسه مجازی را می‌توان در سه حیطه خانوادگی، فردی و تحصیلی بررسی کرد، اظهار کرد: از مهم‌ترین چالش‌ها و آسیب‌های خانوادگی می‌توان به کم مهارتی و یا بی مهارتی والدین در مسائل مرتبط با فرآیند یاددهی و یادگیری به خصوص در دوره ابتدایی، ناتوانی در حل مشکلات عاطفی و رفتاری دانش آموزان ناشی از شرایط قرنطینه خانگی، سبک فرزندپروری نامناسب، کاهش و یا نبود نظارت مادران شاغل، افزایش خشونت‌های خانگی ناشی از کاهش تعاملات اجتماعی و فشار روانی حاکم، کاهش سواد رسانه والدین، نبود قوانین و برنامه جهت استفاده دانش‌آموز از فضای مجازی، کمال گرایی و دخالت برخی والدین در امور آموزش آنلاین فرزندان و افزایش آمار کودک آزاری کودکان کار نام برد.

ژاله ادامه داد: تشدید و افزایش مشکلات هیجانی و رفتاری دانش‌آموزان، استرس و اضطراب ناشی از وسایل ارتباطی محدود در خانواده‌های دارای چند دانش‌آموز، وابستگی دانش آموزان به فضای مجازی، پرسه زدن بیهوده و بی هدف در فضای مجازی، کاهش انگیزه تحصیلی، مشکلات و آسیب‌های جسمی روانی ناشی از کم تحرکی، تغییر در الگوی خواب و تغذیه نیز به عنوان مهمترین چالش‌ها و آسیب‌های فردی دانش آموزان در مدرسه مجازی است.

چالش‌های مدرسه مجازی از منظر امور تحصیلی

وی درباره مهمترین چالش‌های آسیب‌های مدرسه مجازی از منظر امور تحصیلی، خاطرنشان کرد: مواردی نظیر کاهش تعامل مربی و متربی، افزایش درگیری شغلی و کاری معلمان و مدیران مدارس در شرایط فعلی، کمبود اطلاعات برخی معلمان از اصول آموزش‌های آنلاین و نحوه تعامل و ارتباط مؤثر در فضای مجازی، توقع بالا و سختگیری برخی معلمان، کاهش بازده و راندمان آموزشی به دلیل اتلاف وقت و کاهش زمان آموزش ناشی از ترافیک کاربران و ضعف بسترهای فناوری از چالش‌های مدرسه مجازی در امور تحصیلی است.

رئیس اداره امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: افزایش دانش و شناخت والدین از این آسیب‌ها می‌تواند مهمترین اقدام پیشگیرانه در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های مدرسه مجازی و حضور فرزندان در فضای مجازی باشد و گام بعد فراگیری راهکارهای مراقبت و کنترل فرزندان در فضای مجازی است.

به گفته ژاله؛ از مهمترین راهکارها و توصیه‌های پیشگیرانه والدین می‌توان به کسب مهارت‌های فرزندپروری در عصر دیجیتال، ارتقای سواد رسانه و آشنایی با فضای مجازی مورد استفاده فرزند، مدیریت و نظارت استفاده از فضای مجازی توسط فرزندان، ثبات خانه و خانواده، همکاری والدین بر مشارکت و حضور فرزندان از آموزش‌های مجازی، تلاش در جهت تأمین امنیت روحی روانی و ایجاد یک فضای یادگیری امن نام برد.

وی تاکید کرد: در حوزه تحصیلی می‌توان از ابتکار و خلاقیت مدارس در اجرای آموزش‌های غیرحضوری، ایجاد و تقویت انگیزه تحصیلی با خلق فرصت‌های جدید یادگیری، تلاش معلمان در ایجاد فضای صمیمی و مشارکت فراگیران در آموزش آنلاین، ارتقای خدمات مشاوره تحصیلی و توسعه حرفه‌ای معلمان در استفاده از فضای مجازی نیز به عنوان راهکارهای کاهش آسیب مدرسه مجازی نام برد.

رئیس اداره امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، گفت: در شرایط فعلی مدارس مجازی مباحث تربیتی به دلایلی نظیر دغدغه آموزشی والدین، عدم رشد مهارت‌های اجتماعی ناشی از محدودیت ارتباطات و تغییرات حاکم بر سیستم آموزشی به حاشیه رفته است که می‌تواند زنگ خطری جدی برای رشد اجتماعی دانش آموزان باشد.

وی با بیان اینکه برای رفع نیازهای تربیتی و آموزشی بیش از گذشته نیازمند همکاری خانواده‌ها و سایر نهادهای فرهنگی هستیم، افزود: تعاملات بین بخشی با سایر دستگاه‌ها تا پیش از کرونا بیشتر بود و امروز به دلیل برخی از محدودیت‌ها این همکاری‌ها کاهش یافته که باید روش و مدل‌های جدیدی را برای شرایط سخت این دوران و انجام خدمات رسانی و کاهش آسیب‌های موجود پیش بینی کرد.

اقدامات اجرایی برای کنترل آسیب‌های مدرسه مجازی

ژاله در خصوص مهمترین اقدامات در حال اجرا به وسیله آموزش و پرورش برای کنترل و کاهش آسیب‌های مدرسه مجازی، اظهار کرد: فعالیت‌هایی نظیر ارائه بسته ارتقای خدمات مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با طرح پیام مشاور، صدای مشاور و طرح همدل وجود دارد. طرح «پیام مشاور» در مدارس در یک پیوستار و سیستمی از ستاد تا مدرسه و خانه استمرار دارد (ارسال پیام‌های مشاوره انگیزشی، تحصیلی و پیشگیرانه در کانال پیام مشاوره) در طرح همدل، مشاوران مدارس به‌طور مستمر از طریق (تلفن) با اولیای دانش‌آموزان (هرماه یک بار) جهت پیگیری وضعیت روانشناختی و تحصیلی دانش آموزان ارتباط برقرار می‌کنند.

رئیس اداره امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: از اقدامات دیگر می‌توان به تهیه و تدوین محتوای آموزشی، مهارتی و روان‌شناختی برای دانش‌آموزان همه دوره‌های تحصیلی جهت آشنایی و ارتقای آگاهی آنان با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی انواع آسیب‌های فرهنگی، اخلاقی، روانی اجتماعی، سلامت جسمانی، تحصیلی را نام برد.

وی افزود: انجام غربالگری دانش‌آموزان بر اساس ابزارهای روان‌شناختی است که برای دستیابی به نیم‌رخ روانی، اجتماعی آنان و بررسی اثرات روان‌شناختی ناشی از مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی برای کاهش آسیب‌های مدرسه مجازی است، همچنین اجرای فعالیت‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی جهت ایمن‌سازی روان‌شناختی دانش‌آموزان (از قبیل برگزاری جشنواره نوجوان سالم، اجرای برنامه همیار مشاور)، ارائه آموزش‌های ارتقایی به والدین در خصوص والدگری صحیح و برقراری ارتباطات مؤثر با فرزندان و ارائه آموزش‌های ارتقایی ویژه معلمان، مدیران و مربیان و مشاوران به منظور توانمندسازی آنان و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی با محوریت شبکه شاد جهت ارائه آموزش‌های صحیح و جذاب برای جذب حداکثری دانش آموزان به فضای آموزشی تربیتی مجازی از موارد دیگر در حال اجرا است.

کد خبر 464665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.