بیوگرافی دنیا فنی زاده از گربه آواز خوان تا کلاه قرمزی +  فیلم و علت مرگ

دنیا فنی زاده عروسک گردان مجموعه های کلاه قرمزی، شهر موش ها، گربه آوازخوان، خاله قورباغه، زاغچه کنجکاو و چتر با آواز باران در ۲۰ آبان ۱۳۴۶ در تهران متولد شد. وی پس از تحمل دوره ای بیماری سرانجام در ۸ دی ماه ۱۳۹۵ از دنیا رفت.

به گزارش ایمنا، دنیا فنی زاده، عروسک گردان ایرانی معتقد بود که سازنده عروسک بسیار مهم است و بر این باور بود که زمانی عروسک گردان می‌تواند به خوبی با آن عروسک ارتباط برقرار کند که عروسک به خوبی ساخته شده باشد. فنی زاده بعد از کلاه قرمزی، شخصیت فامیل دور را بسیار دوست داشت و برای پسرخاله نیز احترام قائل بود.

بیوگرافی دنیا فنی زاده

دنیا فنی زاده در ۲۰ آبان ۱۳۴۶ در تهران به دنیا آمد. وی از کودکی بسیار به هنر علاقه داشت و به همراه پدرش در جشنواره‌های کودک و نوجوان شرکت می‌کرد. دنیا در ابتدا قصد داشت رشته بازیگری را انتخاب کند ولی با مخالفت شدید پدر مواجه شد از این روی پیشنهاد بازیگری بهرام بیضایی را نپذیرفت؛ لذا به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت و به دیدن برنامه‌های این کانون مشغول شد. وی رشته عروسک گردانی را در دانشگاه انتخاب کرد تا به طور آکادمیک این هنر را دنبال کند.

خانواده دنیا فنی زاده

پدر دنیا، پرویز فنی زاده از بازیگران سینما و تلویزیون ایران است و نام مادرش هایده غیوری است. پرویز فنی زاده در سال ۱۳۵۸ پس از تحمل دوره‌ای بیماری درگذشت. دنیا یک خواهر به نام هستی نیز دارد.

همسر دنیا فنی زاده، آبتین سهامی

دنیا فنی زاده سال‌ها پیش، پس از آشنایی با آبتین سهامی زندگی مشترک خود را آغاز کرد.

فرزندان دنیا فنی زاده

فنی زاده و سهامی صاحب دو فرزند دوقلو به نام‌های سیاوش و عرشیا شدند.

فعالیت هنری دنیا فنی زاده

فنی زاده در سال ۱۳۶۴ اولین تجربه عروسک گردانی را در برنامه چتر با آواز باران تجربه کرد. این برنامه عروسکی ۲۵ دقیقه‌ای از شبکه یک سیما پخش می‌شد. دنیا در این برنامه عروسک گردانی و آواز خوانی یکی از جوجه‌ها را برعهده داشت. سپس توسط رضا فیاضی به کار زاغچه کنجکاو دعوت شد. دنیا در گربه آوازخوان ساخته کامبوزیا پرتوی نیز حضور داشت. پس از آن فنی زاده با حمید جبلی و ایرج طهماسب در چند مجموعه عروسکی همکاری کرد. دنیا با حضور در مجموعه کلاه قرمزی بیش از پیش به شهرت خود اضافه کرد. او سابقه فعالیت با مرضیه برومند، محمد اعلمی و محمد بحرانی را در کارنامه خود دارد.

نسبت منوچهر نوذری با دنیا فنی زاده

منوچهر نوذری، دنیا فنی زاده را مثل خواهر خود می‌دانست و به عنوان دوست صمیمی این خانواده با حضور در مراسم تشییع وی گفت:

«او بیش از یازده سال جنگید و مرگ را مسخره می‌کرد و کسی حتی باور نمی‌کرد او بیمار باشد. دنیا به معنای واقعی، خودِ عشق بود.»

بیماری و علت فوت دنیا فنی زاده

در شهریور ماه ۹۵ مادر دنیا، هایده غیوری خبر از بیماری سرطان عضله دخترش داد. غیوری عنوان کرد که سرطان علاوه بر عضله دست راست، پشت گردن او را هم درگیر کرده است. غده موجود در دست راستش به اندازه‌ای بزرگ شده بود که توانایی عروسک گردانی را از دنیا گرفته بود و سال قبل از مرگش با دست چپ عروسک گردانی کلاه قرمزی را انجام داد.

مرگ دنیا فنی زاده

فنی زاده پس از تحمل چند سال بیماری سرطان سارکوم سرانجام صبح روز چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ در سن ۴۹ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران از دنیا رفت.

مراسم تشییع دنیا فنی زاده

فنی زاده سرانجام روز پنجشنبه ۹ دی ۹۵ تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. مرضیه محبوب، شادی پورمحمدی، ایرج نوذری، منوچهر شاهسواری، ایرج طهماسب، حمید جبلی، رضا بابک، سعید پورصمیمی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، محمدحسین لطیفی، یدالله صمدی، مازیار میری، همایون اسعدیان و حبیب رضایی در مراسم تشییع این هنرمند حضور پیدا کردند.

پیام‌ها و واکنش‌ها به مرگ دنیا فنی زاده

در واکنش به مرگ این عروسک گردان محبوب ایرج طهماسب در اینستاگرام نوشت:

«بیش از ۱۵ سال همکاری و رفاقت با کلاه قرمزی را هرگز و تا هیچ زمانی فراموش نخواهیم کرد. امروز آسمان هم برای تو می‌بارد دنیا عزیز و چه بی تاب است از وقت رفتنت گویی در آسمان‌ها هم برائت اشک می‌ریزند. خوشا به حال بهشتیان که از امروز در کنارت خواهند بود. کلاه قرمزی برای همیشه تنها شد.»

حمید جبلی که در مراسم تشییع دنیا فنی زاده با عروسک کلاه قرمزی حضور پیدا کرده بود، گفت:

«پس از چندین سال، از امروز دیگر کلاه قرمزی رفیق و هم صحبتش را در کنارش ندارد. چقدر با او درد و دل می‌کردی و گویا از جان خودت به آن دمیده بودی. پر کشیدنت بسیار برایمان زود بود و هیچوقت نبودنت را در کنارمان باور نمی‌کنیم.»

کد خبر 464506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.