نقش فیزیوتراپی در درمان اختلالات کف لگن چیست؟

یک متخصص فیزیوتراپی گفت: دردهای کف لگن برای هر دو جنس زن و مرد و کودکان اتفاق می‌افتد و معمولاً در بین خانم‌ها به دلیل بارداری، زایمان، جراحی‌ها و بعد از سن یائسگی بی‌اختیاری ادرار نیز وجود دارد، در کنار درمان‌های فیزیوتراپی، تغییر، اصلاح سبک زندگی و داشتن تغذیه مناسب در درمان این اختلالات موثر است.

لیلا مشکاتی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وظایف عضلات کف لگن، اظهار کرد: لگن حفره استخوانی است کف آن به وسیله عضلات کف لگن و از سه مجرا تشکیل شده که این عضلات از پشت به استخوان‌های جلو بدن کشیده شده و مثانه، روده و رحم روی آن قرار گرفته است.

وی در خصوص عوارض ضعف این عضلات برای بیمار، افزود: سفت و منقبض نشدن یا بیش از حد فعال بودن این عضلات اختلالاتی برای فرد ایجاد می‌کند، این عضلات باید با عضلات کمر، شکم و تنفسی هماهنگ باشند، این اختلالات روی همدیگر تأثیرگذار بوده و بسیاری اوقات عضلات کمر با اختلالات کف لگن بیمار در ارتباط است و برای درمان این بیماران توجه به همه جوانب لازم است.

این متخصص فیزیوتراپی، تصریح کرد: ممکن است فرد دچار اختلالات ادراری یا دفعی، اختلالات جنسی، دردهای مزمن لگنی، احساس سنگینی در ناحیه لگن و موارد دیگری شود که همه اینها می‌تواند به دلیل اختلال در کف لگن باشد و برای دادن نظر قطعی مراجعه به متخصص و انجام بررسی‌های لازم ضروری است.

مشکاتی درباره انواع بی‌اختیاری ادرار در اشخاص، اظهار کرد: بی‌اختیاری ادرار انواع متفاوتی دارد و عده‌ای از اشخاص با عطسه، سرفه، پریدن و خندیدن دچار نشت ادرار می‌شوند که این موارد شیوع بالایی دارد. نوع دیگر بی‌اختیاری ادرار فوریتی و سرریز شدن است. انواع اختلالات ادراری می‌تواند مرتبط با اختلالات کف لگن باشد.

۷۰ درصد بروز یبوست‌ها از نوع عملکردی هستند

وی با بیان اینکه اختلالات مدفوع نیز دو دسته علائم دارد، افزود: افراد ممکن است دچار بی‌اختیاری مدفوع یا دچار یبوست شود. یبوست در جامعه شیوع بالایی دارد و با شرایط فعلی و همه‌گیری اپیدمی کرونا و سبک زندگی غیرفعال افزایش پیدا کرده است، ۷۰ درصد بروز یبوست‌ها از نوع عملکردی و مربوط به عملکرد عضلات کف لگن هستند که آزادسازی عضلات لگن با فیزیوتراپی به خوبی قابل انجام است.

این فیزیوتراپ، تاکید کرد: مثانه، رحم و انتهای روده بزرگ روی عضلات کف لگن قرار دارد و اگر عضلات کف لگن ضعیف شوند ممکن است افتادگی مثانه، رحم و انتهای روده را ببینیم که این موارد بسیار شایع است، این افتادگی چهار درجه دارد، در درجه یک و دو خفیف و با فیزیوتراپی قابل درمان بوده و نیازی به جراحی نیست، اما در درجه سه و چهار بیمار با توجه به نظر جراح قبل یا بعد از جراحی به فیزیوتراپی فرستاده می‌شود.

مشکاتی ادامه داد: دردهای کف لگن علل بسیار متنوعی دارد، اما یکی از علت‌های مهم آن اسپاسم عضلات کف لگن است و در داخل این عضلات نقاط ماشه‌ای و دردهای زیادی ایجاد می‌شود که این درد می‌تواند از بالا تا شکم و تا زانوها منتشر شود که برای بیمار بسیار ناراحت کننده بوده و سبک زندگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اشخاص معمولاً با فیزیوتراپی جواب خوبی گرفته و دردهای آنها کاهش پیدا می‌کند.

این متخصص فیزیوتراپی، خاطرنشان کرد: دردهای کف لگن برای هر دو جنس زن و مرد و همچنین کودکان اتفاق می‌افتد و معمولاً در بین خانم‌ها به دلیل بارداری، زایمان، جراحی‌ها و بعد از سن یائسگی بی‌اختیاری ادرار نیز وجود دارد. در کنار درمان‌های فیزیوتراپی، تغییر و اصلاح سبک زندگی و داشتن تغذیه مناسب می‌تواند در درمان این نوع اختلالات بسیار تأثیرگذار باشد.

درمان اختلالات دردهای کف لگن کار تخصصی فیزیوتراپی

مشکاتی در خصوص نقش فیزیوتراپی برای درمان اختلالات دردهای کف لگن، اظهار کرد: این یک درمان تخصصی در حوزه فیزیوتراپی است، برخی از تکنیک‌ها دستی و برخی هم داخلی است و باید به وسیله فیزیوتراپ متخصص انجام شود.

وی اضافه کرد: یک روش درمانی دیگر بیوفیدبک است که در این نوع درمان شخص می‌تواند بازخورد عملکرد عضلات را ببیند، به دلیل اینکه پدیده یادگیری اتفاق می‌افتد، نیاز او به فیزیوتراپ هم کمتر می‌شود و خود بیمار می‌تواند روش صحیح را آموخته و ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه روش مهم دیگر تمرین درمانی است، اظهار کرد: ورزش‌هایی به وسیله فیزیوتراپ به بیمار آموزش داده می‌شود. این تمرین‌ها باید همه اهداف افزایش قدرت، و استقامت، شل شدن عضلات و هماهنگی آن با کمر، شکم و عضلات تنفسی را داشته باشد و هماهنگ و منسجم به بیمار آموزش داده شود تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

کد خبر 464359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.