معروف‌ترین شهرهای بدون خودرو در جهان

شهرها و سکونتگاه‌های بسیاری در جهان وجود دارد که به طور کامل تردد خودرو و سایر وسایل حمل و نقل موتوری از آن‌ها غیرممکن است و مردم تنها از پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا قایق‌سواری برای عبور و مرور خود بهره می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه دنیای بدون خودرو امری غیرقابل ممکن به نظر می‌رسد و اینکه ساکنان یک شهر بخواهند به طور کامل از روش‌هایی غیر از وسایل حمل و نقل موتوری یا الکتریکی بهره گیرند، عجیب است. استفاده از سایر وسایل حمل و نقل سنتی نظیر درشکه، اسب یا پیاده‌روی در دنیای مدرن امروزی غیرقابل امکان است با این حال استفاده از قایق و دوچرخه برای ترددهای میان شهری امری معقول محسوب می‌شود.

در حال حاضر هر چند به تعداد بسیار کم، در بعضی از شهرهای جهان هیچ‌گونه ترددی از طریق وسایل حمل و نقل موتوری صورت نمی‌گیرد که به این گونه شهرها، شهرهای بدون خودرو گفته می‌شود. البته در بسیاری از این شهرها، معابر روی تردد خودروها بسته شده است تا ظاهر واقعی آثار تاریخی حفظ شود و صنعت گردشگری رونق یابد و در بعضی از شهرها نیز امکان تردد از طریق وسایل حمل و نقل شهری وجود ندارد و مردم تنها از قایق برای ترددهای خود استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی بعضی از شهرهای بدون خودروی جهان پرداخته می‌شود:

لامبو، کنیا

لامبو یکی از شهرهای بسیار تاریخی کنیا، واقع در جزیره لامو است که تقریباً هیچ تردد خودرویی در آن وجود ندارد. این شهر جزیره‌ای شگفتی‌های بسیاری را در خود جای داده است و سالانه بسیاری از گردشگران را برای مکاشفه زندگی ساحلی به خود جذب می‌کند. لامبو قدیمی‌ترین سکونتگاه ساحلی در آفریقای شرقی به شمار می‌رود که تردد در آن تنها از طریق دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا اسب‌سواری امکان‌پذیر است. معماری شگفت‌انگیز آن تلفیقی از فرهنگ‌های سواحلی، فارسی، عربی، هندی و اروپایی را به تصویر می‌کشد و طبیعت و آب و هوای بی‌نظیر آن، محبوبیتش را در میان ساکنان و گردشگران دوچندان کرده است.

جزیره آتش، ایالات متحده آمریکا

جزیره آتش در ایالت نیویورک، یکی از اعجاب‌برانگیزترین شهرهای بدون خودروی جهان محسوب می‌شود که عبور و مرور در آن تنها از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ارابه‌ها امکان‌پذیر است. جای تعجب نیست اگر این شهر ساحلی، با چشم‌اندازی بی‌نظیر از آب‌های اطراف و آب و هوایی بسیار خوب را بهشت بدون ترافیک نامید. مردم جزیره آتش، قدم زدن در میان شگفتی‌های اطراف خود را تجربه‌ای منحصر به فرد می‌دانند و مردم سراسر دنیا را به بازدید از این شهر دنج و زیبا دعوت می‌کنند.

جزیره آتش میزبان جاذبه‌های تاریخی بسیاری است که سوار شدن بر خودرو، بازدید از این مکان‌ها را ناخوشایند می‌کند چرا که مردم از طریق پیاده‌روی، پس از دیدن هر جاذبه در فاصله بسیار کمی، به مکان دیدنی بعدی می‌رسند.

دهکده La Cumbrecita، آرژانتین

دهکده La Cumbrecita، واقع در ایالات کوردوبا، یکی از زیباترین سکونتگاه‌های کشور آرژانتین و حتی به جرأت می‌توان گفت در جهان است که با چشم‌اندازهای منحصر به فرد خود، چشم هر عابری را به خود خیره نگه می‌دارد. این دهکده با الهام از کوه‌های اطراف خود ایجاد شده است و ساختمان‌های آن با معماری باواری، زیبایی این سکونتگاه را دو چندان کرده است. سکونتگاه La Cumbrecita اولین و تنهاترین شهر بدون خودرو در کشور آرژانتین است که مردم آن تنها از طریق پیاده‌روی خود را به مسیرهای مختلف داخل شهر می‌رسانند.

ونیز، ایتالیا

پایتخت ایتالیا معروف‌ترین و زیباترین شهر بدون خودروی جهان است که بخش اعظم عبور و مرور در آن، از طریق قایق و در آب‌های شهر است. این کلانشهر تعداد ۱۱۸ جزیره را در تالابی به عمق حداکثر ۵۰ فوت در خود جای داده است و شهروندان را با قایق از یک جزیره به دیگری هدایت می‌کند. وجود ۴۱۶ پل، ۱۷۷ کانال آب و ساختمان‌های رنگارنگ بی‌نظیر، هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به ونیز جذب می‌کند که طی کردن مسیر بین ساختمان‌ها، تنها با پیاده‌روی امکان‌پذیر است.

کد خبر 462898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.