استان اصفهان رتبه اول جشنواره جوان خوارزمی امسال را کسب کرد

رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان با تاکید به رتبه اول اصفهان در جشنواره جوان خوارزمی، گفت: داوران وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بررسی طرح‌ها ۲۵ طرح را برگزیدند که تعداد پنج طرح برگزیده کشوری ارائه شده از دانش‌آموزان استان اصفهان بود.

کلیم‌الله بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه توجه به شناسایی و معرفی دانش‌آموزان دارای خلاقیت در مدارس استعدادهای درخشان مدنظر است، اظهار کرد: در این رابطه همه ساله جشنواره‌ای در راستای اهداف آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین برگزار می‌شود و محور این فعالیت، اداره استعدادهای درخشان است.

وی با بیان اینکه در ۴۱ ناحیه و منطقه آموزش و پرورش در هر شهرستان استان یک پژوهش سرای دانش‌آموزی وجود دارد، اضافه کرد: آخر آذرماه سال گذشته بخشنامه بیست دومین جشنواره جوان خوارزمی به شهرستان‌ها ابلاغ شد. دانش آموزان شناسایی شده برای بارگذاری طرح‌های خود در بازه زمانی اردیبهشت تا پایان خرداد ماه در سامانه اقدام کردند و تعداد ۱۷۶ طرح در رشته‌های هنر، ادبیات و فنی و حرفه‌ای بارگذاری شد.

رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان، تصریح کرد: سال‌های گذشته فرایند داوری طرح‌ها ابتدا به صورت استانی بود و در مرحله بعد در سطح کشور مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. اما امسال با شیوع اپیدمی کرونا فرایند کار تغییر کرد و همه طرح برای داوری نهایی به استان تهران ارسال شدند.

بابایی بیان کرد: با توجه به نبود داوری استانی و با تکیه بر تجربه سال‌های قبل از افراد داور سال گذشته درخواست قضاوت طرح‌های دانش‌آموزان را داشتیم تا امسال نیز به عنوان مشاور و معلم راهنما در کنار دانش آموزان قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: دانش آموزان دارای طرح، در دو مرحله برای رفع اشکال طرح خود را به داور مراجعه دادند تا با برطرف کردن نقص‌ها طرح آنها پخته شده شایستگی‌های لازم را برای ارائه به جشنواره جوان خوارزمی داشته باشد.

رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان، گفت: آمارها حاکی از آن بود که قریب به دو هزار طرح از سراسر کشور مورد داوری قرار گرفته بود و به سازمان آموزش و پرورش اصفهان اعلام شد که ۱۸ طرح از ۱۷۶ طرح ارائه شده استان مورد پذیرش قرار گرفته و باید دانش آموزان استان اصفهان از این طرح‌ها دفاع حضوری داشته باشند. بعد از دفاع از ۱۸ طرح ارائه شده با انجام بررسی‌های لازم سرانجام تعداد ۹ طرح به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارجاع شد.

پنج طرح برگزیده جشنواره خوارزمی امسال از اصفهان بود

وی ادامه داد: جشنواره جوان خوارزمی از دو بخش دانش آموزی و دانشجویی تشکیل شده و وزارت آموزش و پرورش در کنار وزارت علوم تحقیقات و فناوری قرار دارد، آموزش و پرورش باید از بین همه طرح‌های وارد شده به مرحله نهایی ۵۸ طرح را به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارجاع می‌داد و از این تعداد ۹ طرح پنج مربوط به دانش آموزان استان اصفهان بود.

به گفته بابایی، مطابق بررسی‌های انجام شده از ۲۵ طرح برگزیده کشوری تعداد پنج طرح ارائه شده از دانش آموزان استان اصفهان بود. خوشبختانه امسال اولین سالی است که این تعداد طرح پذیرفته شده در مرحله کشوری داشتیم و استان اصفهان امسال رتبه اول کشوری را در بیست دومین جشنواره جوان خوارزمی کسب کرد.

رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان، تصریح کرد: از این پنج طرح دو مورد در بخش هنر، دو طرح در بخش ادبیات و یک مورد در رابطه با عمران و معماری بود و امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا تجلیل از برگزیدگان به صورت مجازی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزانی که وارد فعالیت‌های پژوهشی می‌شوند نیاز به حمایت دارند، خاطرنشان کرد: شناسایی آنها بر عهده آموزش و پرورش و هدایت آنها به عهده پژوهش سرای دانش آموزی است. تعدادی از دانش آموزان با این روند به نتایج خوبی دست می‌یابند و طرح‌های خوب برای رسیدن به تولید انبوه نیازمند حمایت برنامه ریزان استانی و کشوری است.

کد خبر 462257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.