شاخص برخورداری از شبکه فاضلاب استان یزد به ۴۵ درصد می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: حداکثر تا ۱۰ ماه آینده با بهره‌برداری از پروژه‌های برنامه‌ریزی شده شبکه فاضلاب، شاخص برخورداری از شبکه فاضلاب در استان یزد به ۴۵ درصد خواهد رسید.

به‌ گزارش ایمنا به نقل از وزارت نیرو، اصغر ریاضتی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد اظهار کرد: در حال حاضر شاخص سطح برخورداری جمعیت شهری از شبکه آبرسانی ۹۹.۹ درصد و در بخش روستایی ۶۰ درصد است که البته در حوزه روستایی تلاش داریم با برنامه‌ریزی این دسترسی را به نرم کشوری نزدیک‌تر کنیم.

وی میزان آب مصرفی در بخش شهری استان را ۱۰۱ میلیون مترمکعب و در بخش روستایی نیز ۲۳ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: در بخش شهری ۶۰ درصد از آب مصرفی از آب انتقالی و در بخش روستایی نیز ۱۶ درصد از طریق آب انتقالی و مابقی نیز از منابع داخلی استان تأمین می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با تاکید بر این که کیفیت آب شرب و بهداشت تمام مشترکان یزدی از استانداردهای تعریف شده برخوردار است، اضافه کرد: تمام تلاش مجموعه‌ی آبفای استان ایجاد ترکیب مناسبی از آب خط انتقالی و آب چاه‌های موجود با کیفیت در استان است ولی گاهاً نیز نقاط کوری از این لحاظ در برخی مناطق شاهد هستیم که موجب کاهش کیفیت آب شهروندان می‌شود ولی اطمینان می‌دهیم که این آب نیز از نظر شاخص‌های بهداشتی و میکروبی مطابق استانداردهاست و هیچ مشکلی ندارد.

ریاضتی گفت: البته در راستای رفع این مشکل و برخورداری عادلانه شهروندان از آب مطلوب هم‌اکنون طرح‌هایی در دست اقدام است که مهمترین آنها طرح ایجاد رینگ شهری یزد است و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها نیز مشکل کیفیت و افت فشار مطرح شده از سوی شهروندان مرتفع شود.

وی مشارکت‌های مردمی را مؤثر در ارائه خدمات آبفا و برقراری تعادل در مدیریت مصرف و تقاضا به منظور گذر موفق از پیک مصرف هر ساله خواند و بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا و حساسیت‌هایی که در خصوص رعایت نکات بهداشتی شاهد بودیم، در سال جاری به طور میانگین شاهد افزایش ۱۵ درصدی مصرف مشترکان در استان هستیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در خصوص برنامه‌های شرکت آبفا در بحث مدیریت مصرف گفت: براساس سند سازگاری با کم آبی در بخش آب شرب و بهداشت استان در افق ۱۴۰۵ باید حدود ۱۶ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی را داشته باشیم که در همین راستا برنامه‌های راهبردی متعددی در دستور کار است که از آن جمله می‌توان به استفاده از وسایل و شیرآلات کاهنده مصرف در بخش‌های خانگی، تجاری و اداری، تفکیک آب فضای سبز از آب شرب با همکاری شهرداری‌ها و همچنین رایزنی با نظام مهندسی ساختمان در راستای ساخت و سازهای مطابق با آئین‌نامه ساختمانی که می‌تواند در مصرف بهینه آب تأثیرگذار باشد، اشاره کرد.

ریاضتی از بدهی ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومانی مشترکان به آبفای یزد نیز خبر داد و گفت: ۱۵ تا ۳۰ درصد این بدهی مربوط به مشترکان خانگی است.

وی افزود: در حال حاضر میزان هدر رفت شبکه آب استان ۲۱.۷ درصد در مجموع شهری و روستایی است.

مدیرعامل شرکت آبفای یزد با اشاره به اینکه میانگین مصرف آب در استان یزد یک الگوی مصرف نرمال و قابل پذیرش در سطح کشور است اظهار کرد: جا دارد از مردم عزیزمان به خاطر ارزش و اهمیتی که به آب و بحث مدیریت مصرف دارند تشکر و قدردانی کنیم.

ریاضتی در مورد وضعیت شبکه فاضلاب در استان گفت: مجموعاً در استان شاخص برخورداری مشترکان از انشعاب فاضلاب حدود ۲۴ درصد است که متأسفانه با نرم کشوری که حدود ۵۵ درصد است، فاصله زیادی دارد و در تلاشیم با توجه به اقدامات زیرساختی خوبی که در سال‌های گذشته صورت گرفته، این شاخص را طی ۶ تا ۱۰ ماه آینده با بهره برداری از پروژه‌های اجرا شده به ۴۰ تا ۴۵ درصد ارتقا دهیم.

وی در مورد فاضلاب شهر یزد اظهار کرد: تاکنون ۳۰ درصد مشترکان شهر یزد از انشعاب فاضلاب برخوردار شده‌اند ولی ایجاد ۲۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب باقیمانده نیاز به منابع مالی قابل توجهی دارد که تأمین آن از خزانه دولتی ممکن نیست لذا در همین راستا مجموعه شرکت آب و فاضلاب کشور سیاست جلب مشارکت بخش خصوصی را اتخاذ کرده که شهر یزد نیز مشمول این تصمیم قرار گرفته و مجوزها و مدل مالی آن تعیین شده و امیدواریم با تخصیص پساب فاضلاب به بخش خصوصی از مشارکت این بخش جهت تکمیل طرح فاضلاب شهر بهره بگیریم.

کد خبر 461713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.