اختصاص ۶ نمره درس تربیت بدنی با کنترل وزن/۹۳ درصد دانش‌آموزان غربالگری شدند

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت ورزشی آموزش و پرورش اصفهان از اختصاص شش نمره درس تربیت بدنی دانش‌آموزان با کنترل کردن اضافه وزن آنها با توجه به میزان مشارکت دانش‌آموزان در فرآیند اجرای پروژه کوچ و کسب دانش مرتبط با این بحث و غربالگری ۹۳ دانش‌آموزان در این طرح خبر داد.

علیرضا عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اختصاص شش نمره درس تربیت بدنی دانش آموزان با کنترل کردن اضافه وزن آنها، اظهار کرد: بر اساس شیوه‌نامه، دستورالعمل اجرا و ارزشیابی درس تربیت بدنی که از طریق وزارتخانه و معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ شد در شرایط حضوری یا غیرحضوری دانش‌آموز شش نمره درس تربیت بدنی به کنترل وزن او اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه طرح کوچ و اجرای این برنامه بیشتر برای دوره‌های تحصیلی اول و دوم متوسطه است، اضافه کرد: در دوره‌های ابتدایی به دلیل اینکه شیوه کار توصیفی است نمره دانش‌آموز در همان موارد توصیفی به وسیله معلم لحاظ می‌شود.

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: با توجه به میزان مشارکت دانش‌آموز در فرآیند اجرای پروژه کنترل وزن و چاقی (کوچ) و کسب دانش مرتبط با این بحث که موضوعات آن وزن متناسب، مضرات اضافه وزن و چاقی، اصول مربوط به تغذیه سالم و تمرینات آمادگی جسمانی است زیر نظر والدین در خانه انجام می‌شود و این شش نمره را معلم لحاظ می‌کند.

۶ نمره درس تربیت بدنی دانش‌آموزان در سه بخش ارزیابی می‌شود

عابدی با تاکید بر اینکه شش نمره درس تربیت بدنی دانش آموزان در طرح کوچ شامل سه بخش است، گفت: بخش مهارت‌های ورزشی که انجام تکالیف حرکتی مربوط به این پروژه است و معلم این تکالیف را به دانش آموز می‌دهد که باید زیر نظر والدین این کار را انجام داده تا دو نمره برای درس تربیت بدنی او لحاظ شود.

وی ادامه داد: دومین بخش آمادگی جسمانی است که تمرین‌ها و تکالیف حرکتی مرتبط با پروژه کوچ را معلم به دانش‌آموز می‌دهد و او موظف به انجام این تکالیف در خانه در طول چند ماه است. همچنین در بخش دانشی موضوعاتی مربوط به تغذیه سالم، زندگی فعال و بحث اضافه وزن و چاقی بوده که موارد دانشی و اطلاعاتی است و دانش آموز در خانه آنها انجام می‌دهد.

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: همچنین معلمان برخی مطالب و جزوه‌ها را در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهند و به صورت آزمون‌های تستی و تشریحی ارزشیابی او را انجام می‌دهند و به این صورت برای دانش‌آموز شش نمره لحاظ می‌شود. همه این موارد در برنامه شبکه شاد و فضای مجازی انجام می‌شود و به دلیل اینکه این پروژه تا اسفندماه ادامه دار است این شش نمره در نوبت دوم نیز برای دانش‌آموزان لحاظ می‌شود.

وی درباره تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش برنامه کوچ در استان اصفهان، بیان کرد: بر اساس اطلاعاتی که وارد سامانه سناد در استان اصفهان شده است برای قریب به ۹۳ درصد دانش‌آموزان غربالگری اولیه انجام شده و BMI آنها تکمیل شده است و همه این اطلاعات وارد سامانه سناد شده و تنها هفت درصد باقی مانده است که تعدادی از اتباع و دانش‌آموزان انتقالی هنوز اطلاعات آنها وارد این سامانه نشده است و با توجه به اینکه این اطلاعات باید غیرحضوری در سامانه وارد می‌شدند برخی از خانواده همکاری لازم را نکردند. به دلیل این مشکلات، همکاران نتوانستند با این هفت درصد دانش آموزان ارتباط برقرار کرده و آنها را تحت پوشش قرار دهند.

چاقی ۲۱ درصد دانش‌آموزان / هدف‬ طرح کوچ کاهش ۳ درصدی اضافه وزن دانش‌آموزان

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، خاطرنشان کرد: اجرای طرح کوچ نیازمند کار تیمی است و با توجه به اینکه فعالیت‌های دانش آموزان با اپیدمی کرونا غیرحضوری بوده و آنها حضوری در مدرسه ندارند، بنابراین نقش والدین و خانواده‌ها در تغییر نگرش دانش آموز مؤثر بوده و در این کار بسیار پررنگ است.

عابدی با اشاره به اینکه هدف آموزش و پرورش از اجرای طرح کوچ تغییر نگرش در خانواده و دانش‌آموز است، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به مسائل کنونی در جامعه مانند تغذیه ناسالم، کم تحرکی و شیوع کرونا و استفاده از فضای مجازی که مشکلات را افزایش داده است و همه این موارد باعث کم تحرکی دانش‌آموزان شده است بنابراین با اجرای طرح کوچ و کنترل وزن دانش‌آموزان هدف زندگی سالم دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: مطابق آمارها ۲۱ درصد دانش آموزان در کشور اضافه وزن و چاقی دارند. اگر خانواده در این امر با آموزش و پرورش مساعدت لازم را داشته باشند این طرح در سال‌های آینده نتایج مثبتی دارد. کاهش وزن در بین دانش آموزان مدنظر است و عددی که وزارتخانه در نظر دارد کاهش سه درصدی اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان در جامعه است و امیدواریم با اجرای این طرح شاهد کاهش سه درصد اضافه وزن در بین آنها باشیم.

کد خبر 461650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.