کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا چه تفاوتی با هم دارند؟

با توجه به شباهت علائم بیماری‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آلرژی و کووید-۱۹ تشخیص آن‌ها از یکدیگر دشوار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در گذشته سرفه یا گلو درد، علامت مشخص بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا بود، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، تشخیص این بیماری‌ها از یکدیگر دشوار است. بیماری کووید -۱۹ باعث بروز مشکلات جدی می‌شود و بسیار مسری است. تب، لرز، سرفه، خستگی، گلودرد، بدن درد، سردرد و گرفتگی بینی جزو علائم مشترک بیماری‌های تنفسی است.

علائم مخصوص بیماری کووید -۱۹ چیست؟

یکی از علائم مخصوص بیماری کرونا، از دست دادن حس بویایی و چشایی است. دیگر بیماری‌های تنفسی باعث بروز این مشکل نمی‌شوند، اما فرد مبتلا به کرونا به صورت ناگهانی حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهد. دیگر تفاوت این است که کرونا ویروس بر رگ‌های خونی تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد لخته خون می‌شود. این اتفاق باعث بروز فشار یا درد قفسه سینه و سردرد شدید می‌شود. علاوه بر این علائم بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا پس از گذشت هفت تا ۱۰ روز از بین می‌رود در حالی که بهبود علائم بیماری کرونا به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

علائم مشترک کرونا و آلرژی

علائم مشترک آلرژی و بیماری کرونا شامل سرفه کردن، تنگی نفس، سردرد، خستگی و گرفتگی بینی می‌شود. تنها تفاوت مشخص آلرژی با کرونا این است که آلرژی باعث بروز تب و لرز نمی‌شود و آبریزش و خارش چشم نیز جزو علائم بیماری کرونا در نظر گرفته نمی‌شود. آلرژی بیماری جدیدی نیست و مانند بیماری کرونا به طور ناگهانی به وجود نیامده است. البته بهترین و ایمن‌ترین کار این است که در صورت بروز علائم مشترک این دو بیماری، آزمایش کرونا بدهید، زیرا اگر شما فرض کرده باشید که به آلرژی مبتلا شده‌اید و پس از گذشت مدتی آزمایش کرونا بدهید و جواب آن مثبت باشد، چندین نفر را ناخواسته و بدون اینکه اطلاع داشته باشید در معرض ابتلای ویروس کووید -۱۹ قرار داده‌اید.

در صورت بروز علائم چه کاری باید انجام دهیم؟

ممکن است در گذشته با بروز علائمی مانند سرفه یا گلو درد، نگرانی خاصی نداشتیم و فقط منتظر می‌ماندیم تا این علائم بهبود پیدا کنند، اما امسال وضعیت بسیار متفاوت است و در صورت بروز علائم خفیف نیز باید آزمایش کرونا بدهیم. علاوه بر این زمانی که منتظر مشخص شدن نتیجه آزمایش کرونا هستیم باید اقدامات احتیاطی بکنیم. افراد برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، باید در خانه بمانند و فاصله خود را با دیگران حفظ کنند. علاوه بر این آزمایش‌هایی وجود دارد که می‌تواند ابتلای بیماری آنفلوآنزا را در مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مشخص کند. محققان در حال توسعه و تولید آزمایش‌های متنوع‌تر و بیشتری برای تشخیص بیماری کووید -۱۹ و دیگر بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا هستند. در حال حاضر تست بزاق، معتبرترین و آسان‌ترین روش برای تشخیص کرونا محسوب می‌شود.

محافظت از خود در برابر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید -۱۹

یک راه موثر برای از بین بردن معضل تشخیص بیماری آنفلوآنزا و کرونا این است که فرد واکسن آنفلوآنزا را دریافت کند. همچنین از آنجایی که همه بیماری‌های تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید -۱۹ از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود، اقدامات بهداشتی را که متخصصان سلامت برای مهار کردن بیماری کرونا توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلای دیگر بیماری‌های تنفسی نیز باید رعایت کرد.

میزان شیوع ویروس کووید -۱۹ افزایش پیدا کرده و تقریباً از کنترل خارج شده است. افراد باید به منظور پیشگیری از ابتلای بیماری‌های تنفسی ماسک بزنند، حداقل دو متر از دیگران فاصله بگیرند و دستان خود را به صورت مرتب بشویند. شرکت کردن در اجتماعاتی با بیش از ۱۰ یا ۱۵ نفر، خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، بنابراین توصیه شده است که افراد در این دوران در منزل بمانند و به صورت مجازی با خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنند تا میزان شیوع کرونا کاهش پیدا کند.

کد خبر 454271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.