اختلالات خونی چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

اختلالات خونی به گروهی از بیماری‌های مربوط به خون گفته می‌شود که به دنبال غیرطبیعی شدن یک یا چند اجزای تشکیل‌دهنده خون ایجاد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خون شامل گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت می‌شود که هرکدام از اجزای خون وظایف مختلفی بر عهده دارند. گلبول‌های قرمز اکسیژن را حمل می‌کنند، گلبول‌های سفید با عفونت مقابله می‌کنند و پلاکت‌ها نیز به لخته شدن خون پس از آسیب و جراحت کمک می‌کنند. قسمت مایع خون نیز حاوی این سلول‌ها و دیگر مواد موجود در پلاسما است.

انواع اختلالات خونی

در بسیاری از اختلالات خونی، مشکل به وجود آمده به دلیل نبود مقدار کافی از نوعی سلول خونی خاص است. به عنوان مثال زمانی که به اندازه کافی گلبول قرمز در خون وجود نداشته باشد، فرد به کم خونی مبتلا می‌شود، زمانی که گلبول سفید موجود در خون کافی نباشد، فرد از لوکوپنی رنج خواهد برد و زمانی که پلاکت خون فرد کاهش پیدا کند، ترومبوسیتوپنی رخ می‌دهد. علاوه بر این گاهی اوقات مقدار این سلول‌ها بیش از حد معمول است که در این صورت نیز اختلالات خونی به وجود می‌آید.

علائم اختلالات خونی چیست؟

اختلالات خونی می‌تواند باعث بروز علائم خاص در هر قسمت بدن شود. این علائم شامل خستگی، ضعف، تنگی نفس، تب، عفونت، خونریزی، کبودی، انعقاد خون و تورم غدد لنفاوی می‌شود. بروز این علائم به این موضوع بستگی دارد که فرد به چه نوع اختلال خونی مبتلا شده است و کدام قسمت خون او به طور طبیعی عمل نمی‌کند.

اختلالات خونی چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

علت بروز اختلالات خونی چیست؟

اختلالات خونی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. دلیل بروز بسیاری از اختلالات خونی ژنتیکی است، به صورتی که این بیماری از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. دیگر دلایل بروز اختلالات خونی می‌تواند وجود بیماری‌های دیگر، عوارض جانبی بعضی داروهای خاص یا عدم دریافت مواد مورد نیاز بدن باشد. گاهی اوقات پزشکان نیز دلیل بروز اختلالات خونی را نمی‌دانند.

کم‌خونی فقر آهن

کم‌خونی انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین آن کم‌خونی فقر آهن نام دارد. این نوع اختلال خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن فرد به خوبی آهن دریافت نکند یا میزان آهن موجود در مواد غذایی به اندازه کافی نباشد. بدن افراد برای تولید گلبول‌های قرمز سالم به آهن نیاز دارد. گاهی اوقات دیگر مشکلات سلامتی باعث بروز این نوع کم‌خونی می‌شود. روش‌های درمانی این نوع اختلال شامل مصرف مکمل آهن، خوردن غذاهای سرشار از آهن، تزریق آهن یا تزریق خون می‌شود.

کم‌خونی سلول‌های داسی شکل

کم‌خونی سلول‌های داسی شکل یک اختلال خونی ارثی است. این نوع اختلال زمانی رخ می‌دهد که یک پروتئین غیرطبیعی در گلبول‌های قرمز خون، آن‌ها را سفت، چسبناک و به شکل حرف C در می‌آورد، سپس این سلول‌های غیرعادی از بین می‌روند و باعث بروز کم‌خونی می‌شوند. همچنین ممکن است این سلول‌ها در رگ‌های خونی کوچک قرار بگیرند و باعث بروز درد، سکته مغزی یا مشکلات دیگر شوند. مصرف دارو می‌تواند مانع بروز این مشکلات شود.

اختلالات خونی چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

تالاسمی

تالاسمی نیز نوعی اختلال خونی ارثی است و زمانی رخ می‌دهد که یک ژن معیوب باعث می‌شود بدن به اندازه کافی گلبول قرمز و هموگلوبین تولید نکند. هموگلوبین، نوعی پروتئین سرشار از آهن موجود در گلبول‌های قرمز است که اکسیژن را حمل می‌کند. بعضی از افراد مبتلا به تالاسمی به هیچ روش درمانی نیاز ندارند، اما برخی دیگر ممکن است به تزریق خون و مصرف مکمل‌هایی به نام فولیک اسید نیاز داشته باشند.

بیماری فون ویلبراند (Von Willebrand Disease)

بیماری فون ویلبراند، شایع‌ترین اختلال خون‌ریزی‌دهنده ارثی است که به دلیل نبود نوعی پروتئین خاص رخ می‌دهد. بدن برای لخته کردن خون به صورت طبیعی به این نوع پروتئین نیاز دارد. بنابراین افراد مبتلا به این نوع اختلال معمولاً از خونریزی و کبودی بیش از حد رنج می‌برند. پزشکان برای درمان این نوع اختلال، داروهای خاصی تجویز می‌کنند تا جایگزین پروتئین از دست رفته شود.

هموفیلی

هموفیلی نوعی اختلال خون‌ریزی‌دهنده ارثی است و زمانی رخ می‌دهد که فرد یک یا دو پروتئین فاکتور لخته شدن را در خون خود ندارد. خونریزی شدید داخلی و خارجی از جمله مشکلات مربوط به این بیماری است. درمان این بیماری معمولاً شامل تزریق خون یا تزریق فاکتورهای انعقاد می‌شود.

کد خبر 453842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.