۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
چرا دچار کمر درد می‌شویم؟

بروز کمر درد دلایل مختلفی مانند بی‌خوابی، انجام دادن بازی ویدئویی، سیگار کشیدن و عفونت مجاری ادراری دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کمر درد یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به پزشک است. حداقل ۸۵ درصد مردم یک بار در طول عمر خود این درد را تجربه کرده‌اند. در بعضی موارد علت کمردرد یک بیماری ساده است و با چند روز استراحت و مصرف داروهای ساده درمان می‌شود، اما در بسیاری از موارد شاهد کمردردهای مزمن هستیم. در ادامه به بررسی تعدادی از دلایل بروز کمر درد می‌پردازیم:

بی‌خوابی

مشکلات مربوط به خواب می‌تواند باعث بروز کمر درد یا بدتر شدن آن شود. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد اگر فردی از بی‌خوابی رنج می‌برد، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به کمر درد قرار دارد. محققان هنوز دلیل قطعی این اتفاق را نمی‌دانند، اما بی‌خوابی باعث می‌شود افراد حساسیت بیشتری در برابر درد داشته باشند. استرس نیز شرایط کمر درد را بدتر خواهد کرد.

انجام دادن بازی‌های ویدئویی

گیمرها معمولاً مدت زمان زیادی در حالت نشسته هستند، به طوری که سر آن‌ها به سمت جلو متمایل است و شانه‌هایشان نیز خمیده است. وضعیت بد بدن و نشستن به مدت طولانی باعث بروز خستگی و سفتی عضلات می‌شود. این افراد برای حل کردن مشکل خود باید هر ۲۰ یا ۳۰ دقیقه یک بار بایستند و حرکت کنند. علاوه بر این بهتر است گیمرها به جای اینکه روی یک مبل با حالت نامناسبی بنشینند، از یک توپ درمانی استفاده کنند.

سیگار کشیدن

افرادی که سیگار می‌کشند، سه برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به کمر درد قرار می‌گیرند. دخانیات سرعت جریان خون را به بافت‌ها و استخوان‌های بدن افراد کاهش می‌دهد، این اتفاق باعث بروز درد در دیسک‌های ستون فقرات می‌شود. از آنجایی که سیگار کشیدن باعث کند شدن روند بهبود می‌شود، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا درد از بین برود. محققان معتقد هستند نیکوتین باعث افزایش درد می‌شود.

قد بلند

نتایج مطالعات نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی بین مشکلات مربوط به کمر و قد افراد وجود دارد، به طوری که افراد قد بلند ۲۰ درصد بیشتر از افراد کوتاه قد در معرض ابتلاء به کمر درد هستند. ممکن است خم شدن افراد قد بلند برای صحبت کردن با دیگران یا هنگام نشستن در ماشین، باعث بروز کمر درد شود.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های موجود در روده کوچک یا پوست افراد وارد دستگاه ادراری فرد شود و آن را آلوده کند. رایج‌ترین این عفونت‌ها، عفونت مثانه است، عفونت کلیه نادرتر، اما جدی‌تر است. این مشکلات باعث بروز کمر درد، تب، لرز و حالت تهوع می‌شود. پزشکان معمولاً برای از بین بردن باکتری‌های عفونت دستگاه اداری که بیشتر در میان زنان و دختران مشاهده می‌شود، آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند.

پوشیدن شلوارهای تنگ

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد پوشیدن شلوار تنگ باعث تغییر حرکات و وضعیت بدن می‌شود. پوشیدن لباس تنگ باعث می‌شود قسمت پایین ستون فقرات و لگن فرد در حالت مناسبی قرار نگیرد. بنابراین افراد هنگام نشستن نیز خم می‌شوند، در این صورت ماهیچه‌هایی که به صاف نگه داشتن ستون فقرات کمک می‌کند، ضعیف می‌شود.

مشکلات مربوط به پا

مشکلات مربوط به پا مانند پادرد و کف پای صاف ممکن است باعث شود فرد نتواند به خوبی راه برود. راه رفتن نامناسب نیز می‌تواند به کمر درد منجر شود. بنابراین اگر هنگام ایستادن یا راه رفتن کمرتان درد می‌گیرد، بهتر است به یک متخصص ارتوپدی یا متخصص پا مراجعه کنید.

کد خبر 453578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.