واکنش‌های جهانی به اظهارات اسلام ستیزانه مکرون

مقامات و چهره‌های سیاسی کشورهای جهان، حمایت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از مواضع ضد اسلامی مجله شارلی ابدو را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهارات رئیس جمهور فرانسه در مورد دین اسلام و اسلام حمایت‌هایش از انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر اکرم (ص) در یک نشریه فرانسوی با انتقادها و محکومیت‌های گسترده مقام‌ها و شخصیت‌ها در ایران و سراسر جهان مواجه شده است که در زیر برخی از آنها را می‌خوانید:

دولت مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد که "آزادی بیان تحت هیچ انگیزه و دلیلی نمی‌تواند تحرک توهین‌آمیز و توهین در حمله به دین اسلام که بیش از ۲ میلیارد پیرو در جهان دارد را توجیه کند.

در ادامه این بیانیه هرگونه خشونت مبهم و وحشیانه‌ای را که به نام اسلام انجام شده، محکوم و اعلام شده که مراکش در برابر چنین تحرکات اهانت‌آمیزی به مقدسات دین مسلمان ایستادگی می‌کند.

مراکش در این بیانیه خواستار جلوگیری از دامن زدن به کینه و در عین حال به عنوان پیش نیاز زندگی جمعی و گفت‌وگوی آرام و سالم میان ادیان، رعایت احترام به دیگران است.

نخست وزیر پاکستان نیز اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه درباره انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام را موجب جریحه‌دار شدن احساسات مسلمان جهان دانست و گفت که "چنین سخنانی باعث تشدید اسلام هراسی و فضاسازی برای افراط‌گرایان می‌شود. "

یوسف الکلابی، نماینده پارلمان عراق هم در بیانیه‌ای گفت که "اعضای پارلمان این کشور برای اتخاذ موضعی قاطعانه در پاسخ به اظهارات وقیحانه اخیر رئیس جمهور فرانسه مبنی بر بازنشر کاریکاتورهای موهن به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) آماده می‌شود. اهانت امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه به پیامبر انسانیت، عدالت و رحمت نه فقط پیامی منفی برای ملت‌های مسلمان بلکه همه ملت‌های جهان است"

وی ادامه داد: اگر رئیس جمهوری فرانسه به خاطر اهانت به ساحت پیامبر اکرم (ص) عذرخواهی رسمی نکند، ما مطالبه واقعی در پارلمان عراق برای متوقف کردن تعاملات با فرانسه در همه زمینه‌ها را دنبال خواهیم کرد.

نمایندگان پارلمان و کارشناسان سیاسی عراق نیز اظهارات وقیحانه رئیس جمهور فرانسه مبنی بر بازنشر کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام (ص) را محکوم و خواهان شکایت سازمان همکاری اسلامی علیه مکرون و محاکمه وی شدند.

حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای اهانت به پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) را تقبیح و موضع رسمی فرانسه مبنی بر تشویق چنین بی حرمتی در حق ایشان را محکوم کرد.

حزب الله در ادامه این بیانیه نسبت به از سرگیری این گونه اهانت‌ها و نیز ایجاد نفرت نسبت به اسلام و مسلمانان، ابراز تأسف و خاطرنشان کرد که آنچه در فرانسه منتشر شد، احساسات بیش از دو میلیون مسلمان از جمله مسلمانان و عرب‌های مقیم اروپا و فرانسه را جریحه‌دار می‌سازد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین نیز اظهارات رسمی و غیررسمی در فرانسه علیه مقدسات مسلمانان و توهین به پیامبر اعظم (ص) را محکوم کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از اظهارات ضد اسلامی همتای فرانسوی خود گفت که "امانوئل مکرون نیاز به آزمایش سلامت ذهنی دارد. درباره رئیس جمهوری که آزادی عقیده را نمی‌فهمد و با میلیون‌ها عضو از گروه‌های اعتقادی مختلف به این شکل برخورد می‌کند، می‌توان گفت که اول از همه، باید چکاپ ذهنی انجام بدهد. "

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه تاکید کرد که اظهارات امانول مکرون در مورد اسلام و مسلمانان غیر مسئولانه است و بر فرهنگ تنفر میان ملت‌ها می‌افزاید.

مرزوق الغانم، رئیس مجلس الامه کویت اقدام برخی از روزنامه‌های فرانسوی در انتشار کاریکاتور اهانت‌آمیز به حضرت محمد (ص) را محکوم کرد و از دولت کشورش خواست که اهانت‌های عمدی را که به ارکان دین مبین اسلام و مقدسات مسلمانان صورت می‌گیرد، محکوم کند.

احمد الخلیلی، مفتی عمان در سخنانی برای حمایت خود از پویش تحریم محصولات فرانسوی در اعتراض به مواضع ضد اسلامی ماکرون تاکید کرد.

وی با اشاره به آغاز کمپین تحریم کالاهای ساخت فرانسه در برخی از کشورهای مسلمان گفت که از به راه افتادن پویش تحریم کالاهای فرانسوی در حمایت از پیامبر اکرم (ص) استقبال می‌کند.

علمای یمن هم با برگزاری نشستی در صنعاء بر لزوم واکنش و پاسخ جدی به به اقدامات موهن فرانسه و توهین‌های ضد اسلامی نشریه‌ها و مقامات فرانسوی تاکید کردند.

علمای یمن در این نشست که با هدف تعیین اقدامات عملی برای پاسخ به اهانت‌ها علیه اسلام و مسلمانان برگزار شد، خواستار مشارکت گسترده مردم در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) شدند.

واکنش مقامات ایران به اظهارات مکرون

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به جوانان فرانسوی نوشتند: "جوانان فرانسه! از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی دراین‌باره نوشت باید به زندان برود اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ "

حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت و در واکنش به صحبت‌های اسلام ستیزانه رئیس جمهور فرانسه گفت که " بی احترامی به پیامبر ضد اخلاق است. ما به موسی، عیسی، ابراهیم، نوح و همه انبیا علیهم‌السلام احترام می‌گذاریم. بی احترامی کردن به یک پیامبر، ضد اخلاق و تشویق به خشونت است. اینکه احساسات میلیاردها نفر را تحریک کنیم، هنر نیست. "

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که "مسلمانان و موحدان جهان، یک‌صدا دشمنی وقیحانه سردمداران بی‌خرد و لجوج کشور فرانسه با پیامبر رحمت (ص) را به شدت محکوم می‌کنند. خباثت‌های این افراد بی‌آبرو، نشان‌دهنده کفر آنها به خداوند و دشمنی‌شان با تمامی ادیان آسمانی است. "

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در واکنش به اظهارات مکرون گفت که "توهین به وجود مقدس نبی مکرم اسلام (ص) در فرانسه، جسارت و اهانت به اعتقادها و باورهای همه ادیان ابراهیمی است. زمانی کسی کار خطایی می‌کند که آن کار مورد پیگیری و برخورد حکومت قرار می‌گیرد، بسیار فرق دارد با زمانی که کاری برخلاف همه ادیان ابراهیمی انجام می‌شود و حکومت فرانسه هم از این کار زشت حمایت می‌کند. کاری که در این زمینه در فرانسه صورت گرفته، علیه حقوق انسان است. "

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که "رفتار نابخردانه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در اسلام‌ستیزی علنی نشان از خامی او در سیاست دارد وگرنه در سودای رهبری بر اروپا به اسلام جسارت نمی‌کرد. به وی پیشنهاد می‌کنم که بیشتر تاریخ بخواند و به حمایت آمریکای در حال افول و صهیونیسم رو به اضمحلال دلخوش نباشد. "

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌ای اظهارات رئیس جمهور فرانسه را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: سناریوی شیطانی اسلام‌ستیزی که اخیراً با اقدام موهن و دوباره مجله شارلی ابدو در انتشار کاریکاتورهای قبیحانه علیه پیامبر گرامی اسلام (ص) و متعاقباً حمایت رئیس‌جمهور بی‌خرد و ماجراجوی فرانسه وارد مرحله جدیدی شده است، بیانگر تناقض بزرگ در غرب به ویژه پرچمدار به اصطلاح آزادی بیان در اروپا است که برای سرپوش گذاردن به ناکامی‌های خود در عرصه جلوگیری از توسعه اسلام و گرایش شهروندان غربی به دین مبین اسلام و آموزه‌های پیامبر اعظم (ص) صورت می‌پذیرد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در محکوم کردن امانوئل مکرون با انتشار بیانیه‌ای نوشت: اظهارات اقدام موهن و سخیف نشریه شارلی ابدو که مورد حمایت رئیس جمهور فرانسه نیز واقع شده بار دیگر اسلام ستیزی مدعیان دروغین آزادی بیان را آشکار ساخت و باعث شد تا ساحت مقدس اشرف مخلوقات و رحمت للعالمین حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم مورد توهین چندباره قرار گیرد و قلوب قریب دو میلیارد مسلمان را جریحه‌دار نماید. مدعیان حقوق بشر که حرکت انفرادی یک دانش‌آموز فرانسوی علیه معلم خویش را به کلیت اسلام ربط داده و آن را بهانه‌ای برای تاختن به گُل سرسبد هستی قرار داده‌اند، اما جریحه‌دار شدن پی‌درپی قلوب صدها میلیون انسان آزادیخواه و مسلمان جهان را آزادی بیان تلقی کرده و آن را حمایت از ارزش‌های سکولاریسم می‌دانند.‌

کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با ارسال نامه‌ای به وزارت امور خارجه از آن خواستند که واکنش جدی به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه نشان دهد.

کد خبر 452516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.