خطرات کرونا ویروس برای مادران باردار چیست؟

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: تغییر در سیستم ایمنی بدن از ویژگی‌های اصلی دوران بارداری بوده که باعث می‌شود مادران باردار در معرض خطر بیشتر ویروس‌ کرونا قرار بگیرند، توصیه می‌شود که مادران باردار بیشتر از بقیه افراد مراقب باشند.

نادیا رحیمی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی نوع جدیدی از عفونت‌های تنفسی شدید در چین گزارش شد که مطالعات انجام شده در بررسی عوامل ایجاد کننده بیماری، حاکی از شناسایی یک نوع کرونا ویروس جدید بود، اظهار کرد: کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که عامل ایجاد بیماری از سرماخوردگی تا بیماری‌های شدید تنفسی مانند مرس و سارس و اکنون نیز بیماری جدید ناشی از کرونا ویروس یعنی کووید ۱۹ است.

وی با بیان اینکه با وجود تلاش زیادی که برای تولید واکسن و درمان قطعی بیماری کووید ۱۹ می شود، تاکنون واکسنی برای پیش گیری از این بیماری ساخته نشده است، اضافه کرد: همچنین تا امروز هیچ داروی ضدویروس اختصاصی برای کرونا ویروس ۲۰۱۹ وجود ندارد. بنابراین بهترین راه پیشگیری، خودداری از تماس نزدیک با افرادی است که دارای علائم بیماری هستند و یا در تماس با فرد بیمار بوده‌اند.

وی درباره خطرات بیماری کووید ۱۹ برای مادران باردار، تصریح کرد: در شرایط فعلی که درگیر بحران ناشی از بیماری کووید -۱۹ هستیم، آنچه در درجه اول اهمیت نه تنها برای مادران باردار بلکه برای کل جامعه قرار دارد، از بین بردن دغدغه افراد و آرام کردن ذهن آنهاست. در این راستا دریافت اطلاعات ضروری از منابع مورد اطمینان و ارتقای آگاهی جامعه در این خصوص حائز اهمیت است.

اهمیت خودمراقبتی مادران باردار در بحران کرونا ویروس

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: در حال حاضر هیچ آماری از ابتلا و مرگ و میر بیشتر مادران باردار با ویروس کووید ۱۹ نسبت به جمعیت عمومی وجود ندارد، ولی از آنجا که تغییر در سیستم ایمنی بدن از ویژگی‌های اصلی دوران بارداری است و این موضوع باعث می‌شود که مادران باردار در معرض خطر بیشتری از جانب برخی ویروس‌ها قرار بگیرند، بنابراین توصیه کلی ما این است که مادران باردار باید بیشتر از بقیه افراد مراقب باشند.

به گفته رحیمی، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خطرات بیماری شدید ناشی از ویروس کرونا در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند به طوری که زنان باردار در مقایسه با افراد غیرباردار در همان گروه سنی ممکن است در موارد ابتلای شدید، دوره بالینی طولانی‌تری را طی کنند یا دچار عوارضی نظیر زایمان زودرس شوند.

وی با تاکید بر اینکه هرچند تاکنون مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کووید- ۱۹ از مادر به جنین در دوران بارداری به دست نیامده، است، گفت: ولی قابل درک است که مادران باردار نگران قرار گرفتن در معرض این ویروس و تأثیر منفی آن روی جنین باشند. بر اساس تحقیقات شده، کمتر از یک درصد از زنان باردار به این بیماری مبتلا شده و در میان مادران باردار مبتلا تنها هشت درصد آن‌ها علائم شدید و بقیه دچار علائم خفیف یا متوسط شده‌اند.

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خاطرنشان کرد: بارداری پرخطر برای بیماری کووید ۱۹ را مادران چاق یعنی دارای نمایه توده بدنی ۳۰ یا بالاتر و مادران دارای بیماری‌های زمینه‌ای کنترل نشده، مانند پرفشاری خون، دیابت، بیماری قلبی، ریوی و موارد دیگر تشکیل می‌دهند که باید بیشتر از بقیه افراد مراقب باشند و مراقبت‌های دوران بارداری را به طور کامل یعنی حداقل ۸ نوبت دریافت کنند.

وی اظهار کرد: در حالی که در زمان بحران کرونا، تعداد مراقبت مادران باردار کم خطر که فاقد بیماری زمینه‌ای همراه با بارداری یا اضافه وزن هستند و هیچ کدام از علائم خطر دوران بارداری مانند خونریزی و درد شکم را ندارند به تشخیص پزشک و ماما کاهش می‌یابد، تا تماس با فضای بیرون و احتمال ابتلای آنها به کرونا به حداقل برسد.

توصیه مهم بهداشتی به مادران باردار در زمان اپیدمی

رحیمی با تاکید بر نکات قابل توجه مراقبت مادران باردار در زمان بحران بیماری کرونا، تصریح کرد: توصیه‌هایی که به افراد غیرباردار می‌شود شامل افراد باردار هم می‌شود، بر این اساس مادران باردار باید از حضور در مراکز شلوغ و پرتردد پرهیز کنند، همچنین بهتر است به جز موارد ضروری از منزل خارج نشوند، البته در خانه ماندن به معنای استراحت مطلق نیست و باید در منزل تحرک کافی داشته باشند چون احتمال لخته شدن خون در زنان باردار بیشتر از سایر افراد است، همچنین توجه به حفظ آرامش و امنیت روانی مادران باردار از سوی همسر و اطرافیان مادر با توجه به محدودیت‌های خاص ناشی از شرایط بحران کووید -۱۹ مهم است. مادران باردار باید مورد حمایت عاطفی قرار گیرند. همچنین به تغذیه متنوع و متعادل از همه گروه‌های غذایی و مصرف مکمل‌های غذایی مخصوص دوران بارداری توجه کنند.

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در توصیه به مادران باردار، خاطرنشان کرد: مادران باردار در زمان بحران همه‌گیری کرونا باید سعی کنند در منزل بمانند و تنها برای مراجعه به پزشک، ماما یا انجام اقدامات پزشکی، آزمایشگاهی و تصویربرداری در خصوص وضعیت بارداری از منزل خارج شوند.

وی ادامه داد: مادران باردار از حضور در مکان‌های شلوغ و تماس نزدیک با دیگران خودداری کنند و در هر شرایطی حتی در منزل خود فاصله اجتماعی مناسب (حداقل دو متر) را با دیگران رعایت کنند.

رحیمی با بیان اینکه این گروه از زنان در صورت نیاز با هماهنگی جهت ویزیت پزشک یا ماما، اقدام کنند، افزود: سعی کنند از طریق عضویت در گروه‌های تشکیل شده در فضای مجازی به صورت روزانه با پزشک یا مامای خود در ارتباط باشند. آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های بارداری را به علت ترس از کرونا به تعویق نیندازند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت وجود علائمی نظیر سرفه، تب، گلودرد، تنگی نفس سریع به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. از دست دادن حس بویایی و چشایی از علائمی است که در بسیاری از مبتلایان گزارش می‌شود. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به علائم گوارشی نظیر بی‌اشتهایی، ضعف، بی‌حالی، خستگی زودرس، دل درد، تهوع، استفراغ و اسهال اشاره کرد.

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: همچنین سردرد، آبریزش بینی و گلودرد از علائم غیرشایع هستند. پزشکان و پرسنل بهداشتی می‌توانند کسی را که دچار علائم بیماری است دقیقاً بررسی و مشخص نمایند که وی نیاز به بستری در بیمارستان دارد یا آنکه درمان و جداسازی وی می‌تواند در منزل انجام شود.

خط ۴۰۳۰ آماده پاسخگویی به مادران باردار است

رحیمی یادآور شد: چنانچه پزشک توصیه کند که بیمار نیازی به بستری در بیمارستان ندارد، وی توسط پرسنل واحدهای بهداشتی تحت نظر قرار می‌گیرد. علاوه بر این بیمار باید در زمان استراحت در منزل موازین پیشگیری را رعایت کند تا زمانی که به وی بگویند می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به آمارهای جهانی در ۸۰ درصد موارد، مبتلایان نیاز به بستری ندارند، اظهار کرد: معمولاً آنها با مراقبت‌های درمانی علامتی و تسکینی در منزل بهبود می‌یابند، اما باید از علائم خطر اطلاع داشته باشند. همچنین به توصیه‌های پزشک معالج عمل کرده و با کارکنان مراکز بهداشتی درمانی همکاری کنند.

رئیس گروه سلامت مادران، جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: مادران باردار یا خانم‌هایی که در شرایط حاضر قصد باردار شدن دارند، در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره و راهنمایی‌های لازم در خصوص مراقبت‌های مورد نیاز می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز با سامانه مشاوره تلفنی ۴۰۳۰ تماس بگیرند. کد ۹ در این سامانه ویژه پاسخگویی به سوالات مربوط به سلامت مادران از دوران قبل از بارداری تا پس از زایمان است.

کد خبر 451988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.