شهرهایی ایمن و پایدار با خیابان‌های مدرسه

شهرنشینان در بحران کووید-۱۹ به هوایی پاک‌تر برای تنفس و فضای عمومی بیرونی برای برقراری ارتباطات اجتماعی، ضمن رعایت فاصله اجتماعی نیاز دارند. در همین راستا، کارشناسان بهداشت عمومی، معماران و طراحان شهری به بحث در مورد چگونگی طراحی شهرها در واکنش به پاندمی پرداخته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا،  یکی از بهترین ایده‌هایی که تا کنون در خصوص تغییر طراحی شهری در واکنش به بیماری کووید-۱۹ صورت گرفته، ایجاد خیابان‌های مدارس بوده است. در این اقدام، خیابان‌های نزدیک به مراکز آموزشی در ساعات آغاز و پایان کار آن‌ها به روی وسایل حمل و نقل موتوری بسته می‌شود. خیابان‌های مدارس مزایای بیشماری نظیر افزایش فعالیت جسمی از طریق دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، ایمن‌سازی مسیر برای تردد دانش‌آموزان، سهیم‌سازی شهروندان در پروژه‌های علمی برای کنترل کیفیت هوا و پافشاری آنان برای بسته شدن دائمی این خیابان‌ها به روی وسایل نقلیه موتوری را در پی دارد. در ادامه به شرح دیگر فواید گسترش خیابان‌های مدرسه در شهرها پرداخته می‌شود.

تغییر فضاهای شهری

طی پاندمی کووید-۱۹، خیابان‌های مدرسه بسیار کارآمد عمل کرده چرا که کاربری فضاهای عمومی را تغییر داده و در مالکیت شهروندان قرار داده‌اند. مردم در چنین فضاهایی می‌توانند با حفظ فاصله اجتماعی، از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به تردد در داخل شهر بپردازند و همچنین از ایمنی فرزندان خود در هنگام رفت و آمد به مدرسه مطمئن شوند. علاوه بر این، در خیابان‌های مدرسه، یا سایر مکان‌های عمومی مشابه که تردد وسایل نقلیه عمومی در آن‌ها ممنوع است، خطرات ناشی از ترافیک خودرویی به حداقل می‌رسد و کیفیت هوا به طور چشمگیری بهبود می‌یابد.

ایجاد خیابان‌های مدرسه یکی از مهم‌ترین اقدامات فوری دولت بریتانیا در واکنش به پاندمی کرونا بوده که در بسیاری از شهرها اجرا شده است. به عنوان مثال، اعضا شورای شهر منطقه هکنی لندن اهداف بلندپروازانه‌ای را برای ایجاد تعداد ۴۰ خیابان مدرسه در سر پرورانده‌اند تا از این طریق به نبرد با ویروس کرونا، به روشی سبز و ایمن بروند.

اقدامات محلی

مقامات محلی شفیلد، شهری در شمال انگلستان، در یک پروژه آزمایشی ماقبل کرونا خیابان شلوغی را در نزدیکی چند مدرسه به مدت یک هفته، در ساعات شروع و پایان فعالیت مدارس، به روی وسایل حمل و نقل موتوری بستند. این رویداد همزمان با کمپین هفته امنیت جاده‌ای در نوامبر ۲۰۱۹ اتفاق افتاد، بنابراین دانش‌آموزان با امنیت خاطر تمام از طریق پیاده‌روی، اسکوتر و دوچرخه‌سواری تردد می‌کردند. علاوه بر این، مقامات اهل شفیلد برنامه‌های مختلفی طراحی کردند که طی آن کودکان در هنگام عصر به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی مشغول می‌شدند و در نتیجه فرهنگ خیابان‌های بسته بیشتر در میان شهروندان ترویج می‌یافت.

در پایان مرحله آزمایشی، از والدین، کودکان و ساکنان منطقه مورد نظر خواسته شد نظرات خود را در مورد خیابان‌ مدرسه ارائه دهند. والدین بیش از هر چیز دیگر، از امنیت تردد فرزندان خود احساس رضایت می‌کردند، کودکان از اینکه با دوچرخه‌ها و اسکوترهای خود به مدرسه می‌رفتند، بسیار خوشحال بودند و ساکنین نیز از کاهش تراکم ترافیکی و بهبودی کیفیت هوا رضایت کامل داشتند.

درس‌هایی برای آینده

برای ارزیابی اثرات ناشی از بسته شدن خیابان‌ها بر کیفیت هوا، لازم است چنین اقداماتی به مدت طولانی‌تری صورت گیرد و داده‌های مربوط به تغییر کیفیت هوا با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. اداره محیط زیست ، غذا و امور روستایی بریتانیا، دارای شبکه‌ای از سنسورها است که می‌تواند از آلودگی هوا الگوبرداری کند. با این وجود، سنسورهای کمی برای به تصویر کشیدن نقشه‌های با وضوح بالا از آلودگی هوا در سطح محلی در این مرکز وجود دارد. نبود پوشش و منبع کنترل کیفیت هوای بیرونی و همچنین نقص در داده‌های مربوط به کیفیت هوا در فضای داخلی مدارس ممکن است ارزیابی نوآوری‌های خیابان‌های مدارس را با مشکل مواجه کند.

با این وجود، بر هیچ کس پوشیده نیست که قرنطینه‌های کرونایی و کاهش ترافیک خودرویی به پایین آمدن سطح دی اکسید نیتروژن در مقایسه با سال‌های گذشته، کمک زیادی کرده است. این رویداد، گواهی است بر اینکه خیابان‌های مدرسه می‌تواند فضاهای شهری ایمن‌تری برای کودکان و والدین آن‌ها ایجاد و شهر را در مسیر پایداری هدایت کند.

کد خبر 451607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.