۱۵ اکتبر، روز جهانی نابینایان و عصای سفید + پیام تبریک و خط بریل

روز جهانی نابینایان و عصای سفید در تقویم جهانی ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۴ مهر است که شما می توانید با ارسال پیامک، عکس نوشته، اس ام اس، عکس، متن ادبی و پیام این روز را به آنها تبریک بگویید.

به گزارش ایمنا، بینایی یکی از حواس پنجگانه است که اهمیت بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارد. به طور کلی می‌توان گفت حس بینایی تأثیرگذارترین حس به شمار می‌رود. چرا که بخش اعظمی (۷۵ درصد) از یادگیری و دریافت اطلاعات توسط انسان‌ها از طریق این حس صورت می‌گیرد. ادراک بینایی که از بدو تولد نوزاد ایجاد می‌شود، توانایی درک و تفسیر محیط اطراف را با استفاده از نور مرئی منعکس شده از اجسام را می‌دهد و نقش به سزایی در یادگیری کودکان ابتدایی ایفا می‌کند چراکه بر اساس دیدگاه ژان پیاژه، کودکان در این سنین عینی هستند و از طریق محسوسات به یادگیری عمیق و بنیادین دست پیدا می‌کنند. هرچند نابینایان از نعمت چشم محروم هستند اما هوش سرشار، شنوایی فوق‌العاده و حس لامسه بسیار قوی دارند.

روز جهانی نابینایان چه روزی است؟

روز جهانی نابینایان، ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) است.

تاریخچه روز جهانی نابینایان و عصای سفید

جیمز بی گز، عکاس انگلیسی در سال ۱۹۲۱ در سانحه‌ای بینایی خود را از دست داد به همین دلیل تصمیم گرفت جهت در امان ماندن از خطرات احتمالی به ویژه خطرات وسایل نقلیه از عصایی به رنگ سفید استفاده کند تا به راحتی برای همه قابل دید باشد. سپس دکتر ناول پری و دکتر جاکوپس تن بروک از محققان برجسته آمریکا قانونی را در روز ۱۵ اکتبر با عنوان قانون عصای سفید وضع کردند. بر اساس این قانون کلیه حقوق اجتماعی برای یک فرد نابینا به عنوان عضوی از جامعه در نظر گرفته می‌شود. آنها همچنین حق استفاده از امکانات رفاهی جامعه را دارند و خیابان‌ها، پیاده روها، وسایل حمل و نقل و دیگر مکان‌ها باید به گونه‌ای باشد که محدودیتی برای این افراد به همراه نیاورد.

ابداع خط بریل توسط لویی بریل

لویی بریل فرانسوی در سن سه سالگی بینایی خود را براثر برخورد درفش کفاشی به چشمش از دست داد. او در سال ۱۸۱۸ به همراه دوستان خود تصمیم گرفت مؤسسه ملی نابینایان جوان پاریس را تأسیس کند و به نابینایان آموزش دهد. لویی خطی را با عنوان بریل ابداع کرد که این افراد به راحتی بتوانند خواندن و نوشتن را بیاموزند. خط بریل یا خط برجسته شامل نقاط برجسته با اشکالی منظم روی مقوای نازک می‌باشد که نابینایان از طریق لمس آن می‌توانند عبارات را درک کنند.

روزنامه ایران سپید

ایران سپید اولین روزنامه ویژه نابینایان در ایران و خاورمیانه می‌باشد که به خط بریل نوشته شده است. این روزنامه تحت پوشش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

درمان و پیشگیری از نابینایی

اگرچه نابینایی دارای علل ارثی و غیر ارثی هستند اما از طریق راه‌های زیر می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

  • ورزش چشم
  • خوابیدن کافی
  • محافظت از چشم‌ها در برابر نور خورشید
  • رعایت بهداشت
  • استفاده از پرتغال، انبه، کلم، کدو تنبل، هویج، تخم مرغ، آجیل و غذاهای دریایی

مشکلات نابینایان

بسیاری از نابینایان در زندگی روزمره خود با مشکلات متعددی مواجه هستند. آنها برای رفت و آمد خود به عصای سفید نیاز دارند اما به دلیل بی کیفیتی و یا گرانی این عصاها بسیاری از مواقع با مشکل رو به رو می‌شوند چراکه عمر عصای سفید اغلب به بیشتر از ۶ ماه نمی‌رسد و آنها ناچارند این وسیله کمکی خود را تعویض کنند. برخی از ارگان‌ها از استخدام افراد نابینا فرار می‌کنند و این می‌تواند در تأمین معیشت آنها اختلال ایجاد کند. همچنین بسیاری از پیاده روها، خیابان‌ها و حمل و نقل‌های عمومی برای این افراد مناسب سازی نشده است.

رودکی و نابینایی

رودکی، پدر شعر فارسی از جمله افرادی می‌باشد که بسیاری‌ها معتقدند او کور مادرزادی بوده است. او ثابت کرد نابینایی آخر خط نیست بلکه می‌توان با وجود این مشکل در مسیر موفقیت قدم گذاشت و در عرصه‌های مختلف خوش درخشید. رودکی در سال ۲۶۰ هجری قمری در روستای رودک متولد شد و توانست در ۸ سالگی حافظ کل قرآن شود.

پیام تبریک روز جهانی نابینایان و عصای سفید

عصای سفید چونان پرچمی است که به نشان استقلال در دست روشندلان به حرکت در می‌آید و آینه‌ای است که قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تأمل و تفکر دیگران می‌گذارد.

روز جهانی نابینایان گرامی باد


به آن کسی که چشم‌هایش نمی‌بینند، یک عصای سفید بدهید و به کسانی که با چشم قلبشان نمی‌بینند، صد عصای سیاه. بگذار شدت مصیبت را همه بدانند.

روز عصای سفید بر روشندلان عزیز گرامی باد


گر نباشد چشم ظاهر عیب نیست

در نبود چشم دل باید گریست

روز عصای سفید مبارک


آنها ما را نمی‌بینند، آیا ما آنها را می‌بینیم؟

روز جهانی نابینایان مبارک


نور هستی در وجودت زنده است

لیک ایمان در دلت تابنده است

او که آگه بر همه کردار توست

در تمام زندگی او یار توست

شوق و شور زندگی در سینه است

قلب تو روشن‌تر از آئینه است

روز عصای سفید گرامی باد


فقط یک لحظه چشمان خود را ببندید!

روز جهانی نابینایان گرامی باد


کور آن نیست که چشمش نابینا باشد

کور آن است که دیده بصیرتش کور باشد.

روز جهانی نابینایان گرامی باد


آن‌چه بینی، دلت همان خواهد
وان چه خواهد دلت، همان بینی
آن‌چه نشنیده گوش، آن شنوی
وان چه نادیده چشم، آن بینی

روز جهانی نابینایان گرامی باد


چشم دل باز کن که جان بینی
آن‌چه نادیدنی‌ست آن بینی
گر به اقلیم عشق روی آری
همه آفاق گلستان بینی

روز جهانی نابینایان گرامی باد

کد خبر 449937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.