تحول مدیریت منابع انسانی؛ کلید موفقیت برای تحول سازمان در عصر دیجیتال

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر علمی اولین کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران گفت: تحول مدیریت منابع انسانی، کلید موفقیت برای تحول سازمان در عصر دیجیتال است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر خراسانی در این کنفرانس ملی که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، به سخنرانی پیرامون "نگاه و روندی نوین در منابع انسانی دیجیتال" پرداخت.

خراسانی اظهار کرد: دست‌اندرکاران منابع انسانی حداقل باید چهار شایستگی: سواد و دانش موضوع، آمار پیشرفته، ابزارهای کیفیت و استانداردهای منابع انسانی را داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به تعریف منابع انسانی دیجیتال پرداخت و افزود: منابع انسانی دیجیتال یعنی ساخت واحد منابع انسانی متناسب با عصر دیجیتال که ویژگی‌های این عصر دیجیتال منابع انسانی شامل عدم وابستگی کارکنان به مکان، دارا بودن کارکنان متصل، تحلیل‌گری داده منابع انسانی و توصیه‌گری آن‌ها است.

خراسانی درباره منابع انسانی دیجیتال خاطرنشان کرد: منابع انسانی دیجیتال یعنی طرز فکری که به طور مستمر فناوری‌های دیجیتال را برای بهره‌وری بیشتر کارکنان، به نفع کارفرما و برای ساخت تجربه‌های بهتر برای کارکنان، به نفع کارکنان به کار می‌گیرد.

وی در ادامه به لایه‌های مدیریت منابع دیجیتال پرداخت و از دو لایه الکترونیکی‌سازی و لایه دیجیتال‌سازی نام برد. خراسانی درباره لایه الکترونیکی‌سازی اظهار کرد: در این لایه هر کار آنالوگ صرفاً به کار الکترونیکی تبدیل می‌شود و در واقع تغییر جدی و اساسی اتفاق نمی‌افتد، بلکه کارهای پیشین با استفاده از فناوری‌های الکترونیکی‌سازی انجام می‌شود.

دبیر علمی اولین کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران در خصوص لایه دیجیتالی‌سازی عنوان کرد: در این لایه از فناوری‌های تحول‌آفرین برای ساخت یک محیط دیجیتال که تلفیقی از منابع الکترونیکی و فیزیکی باشد، استفاده می‌شود و منطق انجام کار به چالش کشیده می‌شود.

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم در ادامه به ضرورت و نیاز به بازاندیشی منابع انسانی در عصر دیجیتال پرداخت و در چهار محور سخنان خود را ادامه داد. وی در محور مفهوم کار به عدم وابستگی کار به مکان و روی دادن آن در فضا، جمع‌سپاری و همچنین کار حجمی اشاره کرد. خراسانی در محور ویژگی‌های نیروی کار به تغییر نیازها و خواسته‌های نیروی انسانی، مدیریت عملکرد و همچنین جانشین‌پروری اشاره کرد.

وی در حوزه مهارت‌های مورد نیاز برای کار در سازمان به سواد دیجیتال و در نهایت درباره وظایف و نقش واحد منابع انسانی به کمک ماشین‌ها و هوش مصنوعی و داده‌کاوی برای تدوین استراتژی‌ها و انجام کارهای سطح بالا مانند مذاکره و گفتگو با نیروی انسانی پرداخت.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم اتفاقی بیافتد باید سریع و چابک عمل کنیم. دنیا در حوزه‌های مختلف منتظر ما نمی‌ماند؛ بنابراین باید سریع عمل کرد.

کد خبر 449420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.