ساندرو استپ وی نخریم؟ + مشخصات و تحلیل

مشخصات فنی ساندرو استپ وی برای مدتی این خودرو را به یکی از پر طرفداران بازار خودروی ایران تبدیل کرد اما افزایش شدید قیمت و حضور رقبای دیگر باعث شد این هاچ بک بلند قامت به حاشیه رانده شود.

به گزارش ایمنا، ساندرو استپ وی یک هاچ‌بک بلند قد و نسخه‌ی ارتقا یافته از رنو ساندرو است که در فاصله‌ی سال‌های ۹۵ تا ۹۸ توسط پارس خودرو به تولد رسید مزایای رنو ساندرو است وی در کنار تجربه خوب مشتریان ایرانی از خرید محصولات کمپانی رنو باعث شد که از ابتدا ورود ساندرو است وی به بازار ایران به راحت خریداران متعدد را به سمت خود کشاند. متأسفانه تولد این خودرو به دلیل بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و تعلیق فعالیت کمپانی رنو در ایران متوقف شد. و اکنون نمونه‌های تولید شده از ساندرو استپ وی در ایران مربوط به نسل اول این خودرو است در حقیقت استپ وی با چند سال تأخیر به خط تولید پارس خودرو رسید و زمان به دست مشتریان ایرانی رسید که نسل دوم این خودرو در حال ورود به بازار جهانی بود. در حال حاضر خودرو ساندرو استپ وی مانند چند سال پیش پرطرفدار نیست چرا که افزایش شدید قیمت و حضور رقبای رنگارنگ بازار این هاچ بک بلند قامت را به حاشیه راند. هرچند که هنوز برخی از مصرف کنندگان ایرانی علاقه‌مند به این خودرو هستند. در ادامه به بررسی مزایا ساندرو استپ وی پرداختیم:

طراحی کابین ساندرو استپ وی

با افزایش روز افزون تقاضا برای خرید هاچ‌بک‌های کراس و کراس اوورهای کوچک ساخت چنین خودروهایی یکی از دغدغه‌های خودرو سازان طی دهه‌های گذشته بوده است. کراس اوورهای کوچک اغلب بر اساس پلتفرم‌خودروهای هاچ بک توسعه پیدا می‌کند و در این راستا ساخت خودرویی با کابین جادار و صندوق مناسب خیلی راحت به نظر نمی‌رسد. خوشبختانه طراحان شرکت داچیا در توسعه خودروی بر اساس پلتفرم قبلی رنو موفق بودند و کابین جادار ساندرو استپ وی یکی از مهم‌ترین مزایای این خودرو در مقایسه با رقبا است. کابین ساندرو استپ وی برای خودرویی با این ابعاد مناسب به نظر می‌رسد و به راحتی ۴ سرنشین بزرگسال را درون خود جای می‌دهد. همچنین حجم صندوق عقب این خودرو ۳۲۰ لیتر عنوان شده است که شاید در نگاه اول کوچک به نظر می‌رسد اما در مقایسه با فضای ۲۴۵ لیتری صندوق عقب خودرو پژو ۲۰۶ فضای به مراتب مناسب‌تری را برای این خانواده کوچک محسوب می‌شود.

اکثر خودروهای رنو مونتاژ شده در ایران همواره به واسطه کیفیت ساخت بالا معروف بودند و این نکته یکی از مزایای ساندرو استپ وی محسوب می‌شود. ساندرو استپ با بسیاری از خودروهای هاچ بک کراس چینی در حال رقابت است. این خودروها به عنوان یک خودرو اقتصادی محسوب می‌شوند و سازندگان آن سعی دارند این خودروها را تا حد ممکن ارزان قیمت تولید کنند. در نتیجه به کار بردن پلاستیک‌های خشک و بی کیفت در ساخت این خودروها امری معمول تلقی می‌شود. خوشبختانه در فرآیند ساخت ساندرو استپ وی این مورد از وضعیت نسبتاً بهتری برخوردار است و ادوات کابین کیفیت قابل قبولی دارند همین مزیت موجب شده است تا استپ وی در بازار ایران به عنوان یک خودرو پر طرفدار شناخت شود و حتی در برخی از کشورها از این خودرو به عنوان تاکسی در ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود.

پیشرانه، شتاب و سرعت ساندرو استپ وی

قلب تپنده ساندرو استپ وی از پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی k4m تشکیل شده است این پیشرانه قادر است تا حداکثر ۱۰۵ اسب بخار قدرت و۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار خودرو قرار دهد و همچنین حداکثر سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و سرعت آن در ۱۱/۵ ثانیه از صفر به صد می‌رسد. این اعداد و ارقام برای چنین پیشرانه‌ای متوسط به نظر می‌رسد اما مزیت اصلی موتور k4m در استهلاک کم این خودرو است. اما مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی معادل ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای خودرویی در این کلاس زیاد است.

جعبه دنده کارآمد ساندرو استپ وی

رنو ساندرو استپ وی یک محصول اقتصادی است که نباید توقع خاصی از جعبه دنده‌های پرنور گرفته شده برای این خودرو داشت با این وجود گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک این خودرو در مقایسه با خودروهای مشابه بهتر ارزیابی می‌شود و عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. همین مسئله باعث شده تا عملکرد قابل قبول گیربکس ساندرو استپ ویژگی از مزایای این کراس اوور تلقی شود.

در سال‌های ابتدایی تولید ساندرو استپ وی دنده‌ای، این خودرو به گیربکس GH3 مجهز بود اما مشکلات‌های متعدد در ناحیه گرد گیرهای پولس این خودرو وجود داشت باعث شد تا از اواخر سال ١٣٩٦شرکت پارس خودرو رنو ساندرو استپ وی را همراه با گیربکسGHQ به باز عرضه کند. استپ وی‌های دنده اتوماتیک نیز از جعبه دنده مشترک با رنو مگان ٢٠٠٠ استفاده می‌کند که در مقایسه با گیربکس‌های روز دنیا نسبتاً قدیمی است اما نسبت به جعبه دنده‌های CBT خودروهای چینی که رانندگی کسالت باری را به همراه دارد تجربه بهتری برای رانند می‌سازد.

رنو ساندرو استپ وی به طور کلی خودرویی با کیفیت و کم استهلاک محسوب می‌شد قطعاً اگر تولید این محصول همچنان ادامه داشت یا قیمت آن تا حد غیر تصور و به ۶۰۰ میلیون تومان نمی‌رسید خریداران ایرانی با همان علاقه همیشگی نسبت به خرید این خودرو اقدام می‌کردند اما در حال حاضر استپ وی با تمامی مزایا و نکات مثبت خود ارزش خرید ندارد.

تیپ دستی اتوماتیک
ابعاد(mm)
طول ۴۰۲۴
عرض (بدون در نظر گرفتن آیینه‌ها) ۱۷۵۳
ارتفاع ۱۵۸۴
فاصله بین دو محور ۲۵۸۸
فاصله از زمین ۱۸۰
وزن(kg)
وزن خالص ۱۱۵۸ ۱۱۹۳
حداکثر جرم مجاز فنی ۱۵۹۸ ۱۶۱۵
مصرف سوخت
سیکل ترکیبی (lit/۱۰۰km) ۶/۷ ۸
ظرفیت باک(lit) ۵۰
رینگ و تایر
رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی
تایر ۱۸۵/۶۵R۱۵
سرعت و ظرفیت
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۷۵ ۱۷۰
۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰.۵ ۱۱.۵
ظرفیت (تعداد سرنشین) ۵ نفر
تیپ دستی اتوماتیک
گیربکس
سیستم انتقال قدرت دستی، ۵ سرعته - با کلاچ هیدرولیک اتوماتیک، ۴ سرعته
موتور
نوع موتور بنزیتی - خطی - K۴M A۶ بنزیتی - خطی - K۴M C۶
تعداد سیلندر - تعداد سوپاپ ۴ سیلندر - ۱۶ سوپاپ
حجم موتور cc ۱۵۹۸
قطر پیستون در کورس حرکت mm ۷۹.۵ در ۸۰.۵
استاندارد آلایندگی Euro ۴
حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور بر دقیقه
سطح استاندارد آلایندگی یور و۴
فرمان
نوع فرمان دنده شانه‌ای، تقویت کننده هیدرولیکی دنده شانه‌ای، تقویت کننده هیدرولیکی-قابل تنظیم
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو مستقل مک فرسون با بازوی جناقی
سیستم تعلیق عقب مدل پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ
ترمز
جلو دیسکی تهویه شونده
عقب کاسه‌ای
تیپ دستی اتوماتیک
تجهیزات ایمنی و رفاهی
دکمه ضد لغزش خودرو در جاده‌های لغزنده
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
کامپیوتر سفری
ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزیع الکترونیکی ترمز
سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی
چراغ مه شکن جلو
سیستم ضد سرقت (Immobilizer)
قفل مرکزی بهمراه کنترل از راه دور
شیشه بالابر برقی جلو و عقب
آینه‌های جانبی برقی بهمراه گرمکن
کنترل سیستم صوتی زیر فرمان
ریل سقفی و رکاب جانبی
دستگیره‌های کرومیک
پشت سری بالشتی ردیف جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
آینه‌های جانبی کرومیک
برف پاک کن و شیشه شور عقب به همراه مه زدا
سیستم صوتی(رادیو + سی دی + USB + بلوتوث) ۴ بلندگو
کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای سرنشین‌های ردیف عقب
کد خبر 449356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.