شش خاصیت شگفت انگیز قارچ برای سلامتی

خطرات و مضرات مصرف شیر غیر پاستوریزه، تقویت سیستم ایمنی بدن با فندق، پرهیز از مصرف قهوه در اول صبح، شش خاصیت شگفت‌انگیز قارچ برای سلامتی و گیاهی برای رفع بوی بد دهان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی، اظهار کرد: مصرف شیرهای غیر پاستوریزه، امکان دارد بیماری‌های عفونی، میکروبی و انواع اسهال‌ها را به دنبال داشته باشد. اما اولویت ما سالم بودن شیر است و می‌توانیم از شیر پاستوریزه یا هموژنیزه با حفظ ارزش غذایی آن استفاده کنیم. مصرف شیر برای سلامت بدن ضروری است اما نوشیدن شیر فاسد یا آلوده می‌تواند باعث بیماری‌های خطرناکی شود.

پروین میر میران، اضافه کرد: در حال حاضر تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده است که استریلیزه و هموژنیزه کردن شیر، بهداشت آن را فراهم می‌کند. در لبنیات نباید از روغن پالم استفاده شود، البته در انواع لبنیات بخصوص ماست به منظور بهبود طعم و مزه، روغن‌های خوراکی اضافه می‌کنند و ممکن است که مصرف مکرر آن برای سلامتی مشکل ساز باشد. بنابراین در اصالت و برچسب‌های تغذیه‌ای کالاهای خوراکی باید به میزان و نوع چربی افزوده شده به آن به طور دقیق اشاره شود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف روزانه شیر در گروه‌های مختلف سنی، گفت: برای کودکان توصیه شده که روزانه حداقل دو لیوان شیر مصرف کنند و در مورد کودکان دو سال به بالا توصیه به مصرف شیر کم چرب و کودکان زیر دو سال طبق علم روز و نظر اسلام توصیه به مصرف شیر مادر شده است. تغذیه با شیر مادر مناسب‌ترین نوع تغذیه برای شیرخوار است. پس از زایمان، هیچ لحظه‌ای را برای شروع تغذیه با شیر مادر نباید از دست داد. چربی موجود در شیر مادر از نوع چربی‌هایی زنجیره متوسط و بلند است که به راحتی قابل هضم هستند و شیر مادر حدود ۴ درصد چربی دارد. در حال حاضر علم روز به این نتیجه رسیده که مادران در سراسر دنیا و حتی آمریکا تشویق می‌شوند تا به فرزندانشان شیر خود را بدهند.

مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی، تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده، شیر مادر برای رشد جسمی و ذهنی کودک با وجود چربی، برای رشد غشاهای سلولی مؤثر است. کودکانی که شیر مادر دریافت می‌کنند، در مقابل بیماری‌هایی همچون سرطان، ام اس و سایر بیماری‌ها مقاوم هستند. چرا که شیر مادر سرشار از ایمونوگلوبین های تقویت کننده سیستم ایمنی است.

وی در خصوص کودکانی که شیر مادر را مصرف نمی‌کنند، اظهار کرد: عدم مصرف شیر مادر نرمی استخوان را به دنبال دارد و در الگوهای غذایی و راهنماهای روزانه گفته می‌شود که نوزادان باید شیر مادر را دریافت کنند.

مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تأثیرگذاری مصرف شیر بر استخوان‌ها، گفت: افرادی که تا سن بلوغ شیر را تا دو لیوان مصرف می‌کنند، از رشد استخوانی بهتری برخوردار هستند. یعنی رشد آنها، متناسب با قد و ژنتیک خانواده خواهد بود. اما افرادی که شیر کمتر مصرف می‌کنند ممکن است از جهت قدی به حد پتانسیل نرسند.

میرمیران تاکید کرد: شیر در گروه لبنیات بیشترین تأثیر را نشست کلسیم بر استخوان‌ها دارد تا ماست و پنیر. بنابراین برای جلوگیری از نرمی استخوان در کودکان شیر را توصیه و در بزرگسالان برای پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی‌های نواحی مختلف استخوان ناحیه دست و… نیز توصیه به مصرف لبنیات به ویژه لبنیات غنی شده از ویتامین D می‌شود. چون جذب کلسیم با ویتامین D افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کلسیم در کنار ویتامین D باشد جذب آن بهتر است و پیشگیری از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. برای همین به افراد مسن توصیه می‌شود یک تا دو لیوان شیر به طور روزانه به منظور جلوگیری از پوکی استخوان مصرف کنند. مصرف شیر بر استحکام دندان‌ها مؤثر است. چون ترکیب شیر از کلسیم است توصیه به دریافت شیر برای استحکام دندان می‌کنیم.

گیاهی برای رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان از بقایای غذا بین دندان‌ها، التهاب دهان یا از بیماری‌های معده و روده ناشی می‌شود که با استفاده از برخی گیاهان می‌توان آن را از بین برد. علت ایجاد بوی بد دهان در هنگام برخاستن از خواب وجود یک باکتری غیرهوازی است.

این باکتری با شکستن پروتئین موجود در مواد غذایی گازهایی از جمله سولفید هیدروژن و اسکاتول تولید می‌کند که باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شود. گیاه میخک با وجود ویتامین C فراوان باعث افزایش گلبول‌های سفید خون می‌شود که در نتیجه آن میکروب‌های بدن از بین می‌رود، به همین دلیل میخک یکی از ادویه‌های مفید برای سلامت دستگاه ایمنی بدن به شمار می‌آید.

میخک برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش بسیار مؤثر است و مشکلات مربوط به معده، مانند اسهال، نفخ شکم، تهوع، استفراغ، سو هاضمه، یبوست و بوی بد دهان را درمان می‌کند. توصیه می‌شود برای مصرف این گیاه در طول بارداری با پزشک خود مشورت کنید. به علت وجود ماده‌ای به نام ایگنور در میخک؛ استفاده مداوم و فراوان از آن می‌تواند موجب بروز برخی مشکلات از جمله افزایش انرژی، کاهش سطح خون، آلرژی، مشکلات تنفسی، تشنج و حساسیت‌های پوستی شود.

اول صبح قهوه نخورید

مطالعات جدید نشان می‌دهد نوشیدن قهوه پیش از خوردن صبحانه می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. بسیاری از افراد زمانی که شب خواب کافی ندارند، اول صبح سراغ قهوه می‌روند تا به این ترتیب و با کمک کافئین آن سرحال شوند، اما مطالعه جدید محققان انگلیسی دانشگاه «بث» نشان می‌دهد نوشیدن قهوه پیش از خوردن صبحانه می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

در این مطالعه محققان افراد را در سه گروه مورد بررسی قرار دادند. در یک گروه افراد در حالی‌که شب قبل خواب کافی داشتند، صبح ناشتا نوشیدنی قندی را صرف کردند. گروه دوم بعد از یک شب خواب به هم ریخته و کم، نوشیدنی قندی را خوردند، اما گروه سوم نه تنها خواب‌شان به هم ریخته و کم بود بلکه پیش از خوردن نوشیدنی قندی، یک قهوه غلیظ و بدون قند هم خوردند. سپس تغییرات قند خون بعد از خوردن نوشیدنی قندی در هر سه گروه مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه مشخص شد تفاوتی بین گروه اول و دوم از نظر تغییرات قند خون بعد از صرف نوشیدنی قندی وجود ندارد. به عبارتی صرف یک شب بد خوابیدن، تأثیری روی واکنش بدن در صبح ناشتا در برابر نوشیدنی قندی ندارد، اما در مقابل زمانی که افراد اول قهوه تلخ و سپس نوشیدنی قندی می‌خوردند، سطح قند خون آن‌ها تا ۵۰ درصد بیشتر از حالت عادی افزایش می‌یافت. این افزایش شدید نشانه خوبی نیست و محققان می‌گویند ممکن است با تکرار زیاد این وضعیت مقاومت انسولینی در افراد ایجاد شود، اما آیا این مطالعه به آن معناست که نباید سراغ خوردن قهوه در روزهایی برویم که خواب‌آلود هستیم.

محققان این مطالعه معتقدند حداقل چیزی که هم اکنون می‌توانیم بگوییم آن است که بهتر است ناشتا سراغ خوردن قهوه نرویم و نوشیدن قهوه را به بعد از خوردن صبحانه موکول کنیم تا شدت نوسان قند خون را کاهش دهیم.

سیستم ایمنی بدنتان را با فندق تقویت کنید

فندق برای درمان کم خونی و ایجاد آهن مناسب در بدن بسیار مناسب است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. فندق میوه‌ای کوچک با فوایدی فراوان و در عین حال ناشناخته برای عموم است. این میوه امروزه بیشتر به عنوان تنقلات مصرف می‌شود. فندق دارای چربی‌های مفید فراوانی است و هیچ گونه کلسترول و سدیمی در آن جای ندارد. از جمله خواص فندق می‌توان به درمان کم‌خونی، رفع جوش و انواع مشکلات پوستی، استفاده به عنوان رنگ مو، درمان فشار خون بالا، ضد آفتاب، تقویت عضلات، جلوگیری از پیری، پیشگیری از ابتلاء به سرطان، تناسب اندام، شاداب شدن پوست، درمان کننده تالاسم، تقویت سیستم ایمنی بدن و نرم کننده پوست اشاره کرد.

درمان بیماری پارکینسون، رفع مو خوره، رفع یبوست، درمان خشکی مو و عرق کف دست، کاهش خطر سکته قلبی و عروقی، تضمین سلامت دستگاه گوارشی، عدم لخته شدن خون، تقویت و تضمین سلامت استخوان‌ها، رفع ناباروری، درمان آنژین، رفع استرس و درمان افسردگی و جلوگیری از ابتلاء به دیابت از دیگر فواید مصرف فندق است. مصرف مداوم و فراوان از این آجیل موجب بروز نفخ، حالت تهوع، استفراغ و افزایش گاز معده می‌شود و به دلیل وجود ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و کلسیم مصرف فندق در دوران قاعدگی موجب کاهش درد آن می‌شود.

به علت وجود فراوان ویتامین E و ویتامین C در فندق می‌توان از آن برای درمان بیماری آنژین استفاده کرد. فندق حاوی مواد مغذی زیادی بوده که برای مادران باردار بسیار مفید است. ویتامین K موجود در فندق از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. مصرف ۳۰ گرم فندق در طول روز برای نوزادان بسیار مفید است. ماساژ دادن روغن این میوه روی موها موجب تقویت و افزایش رشد آن‌ها می‌شود؛ با استفاده از یک مشت فندق له شده در مرغ و ماهی می‌توان از سکته قلبی جلوگیری کرد.

همچنین با ترکیب دو تخم مرغ همراه دو قاشق خرد شده فندق می‌توانید از شر موهای خشک خلاص شوید. بازسازی و جوان سازی پوست نیز یکی از فواید این میوه خوشمزه است. ویتامین E موجود در فندق باعث درمان بیماری پارکینسون می‌شود. نرم کردن و آبرسانی به پوست از مهم‌ترین ویژگی‌های فندق به شمار می‌آید. مواد مغذی موجود در فندق از جمله کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم موجب تقویت دستگاه ایمنی بدن خواهد شد. فندق یکی از خوراکی‌های مفید برای تقویت مغز محسوب شده و به بهبود عملکرد آن کمک خواهد کرد.

شش خاصیت شگفت‌انگیز قارچ برای سلامتی

یک متخصص تغذیه در استرالیا با اشاره به شش فایده شگفت‌آور قارچ خوراکی برای سلامتی، گفت: این ماده خوراکی می‌تواند به اندازه مکمل‌های ویتامین D سودمند باشد. مصرف قارچ به حفظ سلامت روده کمک کرده، فرد را برای مدت زمان طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

«جما اوهانلون»، اضافه کرد: مصرف قارچ بوی بد دهان را از بین برده و سطح ویتامین D در بدن را هنگام قرار گرفتن در معرض نور ماوراءبنفش افزایش می‌دهد. در مطالعه جدیدی که در مرکز تحقیقات تغذیه استرالیا انجام گرفت، متخصصان دریافتند بیشتر انواع قارچ‌های خوراکی حاوی میزان مشخصی از ترکیب‌های زیست‌فعال هستند که این ترکیبات نه تنها در سبزیجات بلکه در برخی انواع گوشت، غلات و خشکبار نیز وجود دارند. فواید مصرف روزانه قارچ برای سلامت عبارتند از:

ویتامین D

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف قارچ‌هایی که در معرض نور خورشید قرار داشته‌اند، سطح ویتامین D را افزایش داده و می‌تواند به اندازه مصرف مکمل ویتامین D برای سلامتی سودمند باشد.

احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر

مصرف قارچ با افزایش احساس سیری و کاهش گرسنگی و نیاز به مصرف غذای بیشتر در طول روز مرتبط است و باعث می‌شود که این ماده خوراکی گزینه مناسبی برای افرادی باشد که وزن خود را تحت کنترل دارند.

سلامت روده

قارچ همچنین حاوی پروبیوتیک‌های خاصی است که باکتری‌های خوب روده را تغذیه می‌کند و می‌تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند.

کمک به سیستم ایمنی بدن

قارچ حاوی میزان قابل توجهی از آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کرده و از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند.

کاهش خطر سرطان

مصرف مرتب قارچ با کاهش خطر ابتلاء به سرطان تخمدان و جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات مرتبط است.

خواص بتاگلوکان

همچنین دیواره سلولی قارچ حاوی بتاگلوکان است. این نوع فیبر محلول که معمولاً در جوی دوسر یافت می‌شود، کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.

کد خبر 448357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.