روز آتش نشان ۹۹ + تاریخچه آتش نشانی

روز ۷ مهرماه در تقویم کشور برای تقدیر از رشادت‌های آتش نشانان به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.

به گزارش ایمنا روز هفت مهر ماه هرسال در تقویم ایرانی برای تقدیر از رشادت‌های آتش نشانان به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.

تاریخ روز آتش نشان در ایران

در روز ۷ مهر ۱۳۵۹ وقتی که عراق به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می‌شود.

طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تأیید شد. این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی‌ها و از خود گذشتگی‌های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است. ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.

تاریخ روز جهانی آتش نشان

۴ مه هر سال در تقویم جهانی روز آتش نشان نامیده شده است.

آتش نشان کیست؟

واژه آتش نشان یا امدادگر واژه مقدس یا اسمی است که همیشه تداعی فرشته نجات را برای مردم دارد و جامعه او را مقدس و یک فرشته نجات می‌دانند. آتش نشان فردی است که در راستای تحقق اهداف سازمانی یعنی نجات جان انسان‌ها (در پاره‌ای موارد حیوانات)، مال آن‌ها، حفظ اموال و ثروت‌های عمومی و ملی و ارائه خدمات بشر دوستانه اقدام می‌کند.

مأمور آتش‌نشانی یا آتش‌نشان امدادگران آموزش دیده‌ای هستند که وظیفهٔ اصلی آنها خاموش کردن آتش‌سوزی‌های خطرناک که اموال، غیرنظامیان و نظامیان را تهدید می‌کنند و نجات دادن افراد آسیب دیده در تصادفات، ساختمان فرو ریخته و تصادفات جاده‌ای و حوادث است. با پیچیده شدن زندگی امروز، مامورهای آتش‌نشانی مهارت‌های بیشتری از جمله مهارت‌های پزشکی و اورژانسی را فرا می‌گیرند تا به یاری آسیب دیدگان بشتابند.

به منظور تحقق اهداف مذکور بالاجبار آتش نشان در هرگونه حوادث اضطراری که مردم به او احتیاج دارند با وسایل، تجهیزات همراه، آموزش‌های مورد نیاز (بدو ورود و دوره‌ای مستمر) مرتبط با شغل و تجربیات حاصله طی سالیان خدمت، شرکت و اقدامات لازم را به عمل می‌آورد.

مأموریت‌های محوله وی می‌تواند شامل کوچک‌ترین حادثه مانند رهاسازی پا یا دست‌گیر کرده در لای نرده‌ها تا خودروهای تصادف کرده، آوارها، فضاهای متراکم و محدود، چاه‌ها و یا اطفا حریق‌های خودروها، منازل، ساختمان‌های بلند، صنایع و تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی باشد.

آتش نشانان در جهت انجام بهینه مأموریت‌های محوله به‌ناچار از معابر بسیار باریک، تاریک، گرم و خطرناک مانند ساختمان در حال آتش سوزی که دارای راه پله و آسانسور نا ایمن است، عبور می‌کند. در ارتفاع و فضاهای کاملاً محدود و بسته، در سیل، زلزله و حوادث مواد شیمیایی با همراه داشتن وسایل و تجهیزات اقدام به عملیات می‌کنند.

آتش نشانی چیست؟

آتش‌نشانی یا اطفا حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش بوسیله خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد. اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است. در همه کشورها سازمان آتش نشانی وجود دارد که وظیفه مقابله با آتش، سوانح و حوادث مختلف را برعهده دارد. در ایران اولین سازمان آتش نشانی توسط روس‌ها در شهر تبریز ایجاد شد و آتش نشانی‌ها زیر نظر شهرداری کار می‌کنند.‌

اولین آتش نشانی در ایران

اولین ایستگاه آتش نشانی در شهر تبریز در سال ۱۲۲۱ شمسی ساخته شده است. وجود برج تاریخی آتش نشانی (یانقین) در این شهر گواهی بر این مدعاست. از آنجا که ایجاد و احداث برج آتش نشانی اساس و شالوده تشکیلات آتش نشانی در جهان به شمار می‌آید، بنابراین تأسیس اولین اطفائیه درک شور را با توجه به وجود اولین برج آتش نشانی در آن به شهر تبریز نسبت می‌دهند شب‌ها بر بالای این برج فردی به نگهبانی مشغول بود. این نگهبان به محض مشاهده آتش یا آثاری از دود و آتش سوزی محل حریق را مشخص کرده و اطفائیه چی‌ها را که در زیر برج به حال آماده‌باش بودند با به صدا درآوردن زنگ برنزی بزرگی که در بالای برج بود با خبر می‌کرد.

اولین پایگاه آتش نشانی در شهر تهران در سال ۱۳۰۳ تأسیس شد.

سازمان آتش نشانی

سازمان آتش‌نشانی یک سازمان دولتی است که در ایران زیر نظر شهرداری هر شهر فعالیت می‌کند. این سازمان وظیفه مقابله با آتش و برخی دیگر از سوانح و حوادث مانند تصادف، گیر کردن در کوهستان، چاه، آسانسور و … را بر عهده دارد.

کد خبر 446849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.