نقطه نارنجی و شنود گوشی‌های آیفون! + جزییات آی‌اواس ۱۴ (iOS 14)

آی‌اواس ۱۴، تغییرات ظاهری در سیستم عامل جدید اپل و ظاهر شدن یک علامت نارنجی در صفحه نمایش گوشی‌های آیفون موجب گمانه زنی‌هایی درباره امنیت آن و شنود مکالمات کاربران آن شده است.

به گزارش ایمنا، شایعات جدید درباره «شنود گوشی» در پی آن قوت گرفت که کاربران پس از به روز رسانی سیستم عامل گوشی خود به نسخه ۱۴ مشاهده کردند گهگاه نقطه‌ای نارنجی در بالای سمت راست صفحه نمایش ظاهر می‌شود که با تغییر تنظیمات همچنان وجود دارد.

ماجرای نقطه نارنجی و شنود اپل ( orange dot)

ظاهر شدن نقطه روی صفحه نمایش معمولاً نشانگر آن است که اپلیکیشن موبایل در حال ضبط اطلاعات از طریق میکروفون یا دوربین گوشی است. در حالت عادی این برای کاربران امری عادی به شمار می‌رود چرا که اپلیکیشن‌ها به هنگام نصب از کاربر می‌خواهند اجازه استفاده از میکروفن یا دوربین را به آن‌ها بدهد و کاربران نیز خواسته یا ناخواسته چنین اجازه‌ای را می‌دهند.

با این وجود در مورد کاربران آیفون باید گفت که خطری آنان را تهدید نمی‌کند و نقطه نارنجی تنها یک تغییر ظاهری در سیستم عامل آی‌اواس ۱۴ است. این نقطه نارنجی خودبه‌خود ظاهر نمی‌شود و تنها در مواقعی قابل مشاهده است که میکروفن فعال باشد. در حقیقت اپل با این نشان جدید به کاربران گوشزد می‌کند که داده‌های صوتی از آنان در حال ضبط و ارسال است ظاهر شدن نقطه سبز نیز همین کاربرد را دارد، اما برای وبکم و دوربین. درواقع وقتی نقطه سبز در بالای صفحه نمایش ظاهر شد به این معنی است که تصویر در حال ضبط و ارسال است.

گفته می‌شود اپل که به وضع قوانین سخت برای حفظ حریم خصوصی شهرت دارد می‌خواهد با این سرویس جدید بر تمایز محصولات خود با رقیبانش همچون اندروید در حوزه امنیت تاکید کند. منتقدان سیستم عامل آن دروید می‌گویند که سطح کم امنیتی آن باعث شده تا هکرها بتوانند بدون اینکه کاربران متوجه شوند، نسبت به سرقت اطلاعات و داده‌های آنان اقدام کنند.

اپل در مورد نقطه نارنجی چه گفته است؟

اپل در بیانیه‌ای در مورد نقطه نارنجی و به روز رسانی iOS 14 گفت: هر زمان که برنامه‌ای از میکروفون یا دوربین شما استفاده می‌کند، یک نشانگر در بالای صفحه شما ظاهر می‌شود. و در مرکز کنترل، می‌توانید ببینید آیا به تازگی برنامه‌ای از آنها استفاده کرده است یا خیر؛ کاربران اپل می‌توانند مجوزهای برنامه را در بخش تنظیمات بررسی کنند و می‌توانند دسترسی برنامه‌ها به میکروفون یا دوربین شما را رد کنند و یا به طور کلی برنامه را حذف کنند. اپل افزود: حریم خصوصی حق اساسی هر انسان است و هسته اصلی هر کاری است که انجام می‌دهیم. به همین دلیل ما با iOS 14، به کاربران امکان کنترل بیشتر داده‌های به اشتراک گذاشته شده و شفافیت بیشتر درباره نحوه استفاده از آن را می‌دهیم.

تغییرات در ای او اس ۱۴

به دنبال راه اندازی نرم افزار جدید iOS 14 در iPhone و iPad ، کاربران اپل اکنون می‌توانند هنگام استفاده از برنامه دیگری ، به تماشای فیلم یا تماس FaceTime با دیگران ادامه دهند. این سیستم عامل جدید و به روز رسانی شده شامل ویژگی‌های جدید از جمله توانایی اضافه کردن ویجت‌ها به صفحه اصلی گوشی (هوم) است. همچنین در سیستم‌عامل جدید آیفون، تمام اپلیکیشن‌ها می‌توانند در قالب بخش جدیدی با نام اپ لایبرری (App Library) گردآوری شوند و تغییراتی نیز در آی‌مسیج (iMessage) دیده می‌شود.

از ویژگی‌های دیگر می‌توان به «پشت ضربه» (Back Tap) اشاره کرد که روشی سریع برای ایجاد حرکات، وظایف و میانبرها است، ، تشخیص زبان اشاره در Group FaceTime، VoiceOver ، خواننده برجسته صنعت برای جامعه نابینایان، ترانسلیت در میان ۱۱ زبان مختلف، گسترش اطلاعات سیری، برنامه Home با پیشنهادات اتوماسیون جدید، نورپردازی تطبیقی برای چراغ‌های سازگار با HomeKit، گزارش حفظ حریم خصوصی در, Safari و چک لیست بهداشتی جدید شامل SOS اضطراری، شناسه پزشکی، نوار قلب، تشخیص سقوط و موارد دیگر اشاره کرد.

کد خبر 446355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.