خواص نان سبوس دار/ شیرهای کم چرب روغن پالم ندارند

شیرهای کم چرب فاقد روغن پالم، تأثیر ویتامین‌ها بر کرونا،  گیاهانی شگفت انگیز برای آرامش اعصاب روان، خواص نان سبوس دار و آشنایی با فواید تخمه ژاپنی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر گروه تحقیقات تغذیه انستیتو صنایع غذایی کشور، اظهار کرد: شیری که به عنوان شیر نیم چرب مصرف می‌کنیم، ۲.۵ درصد چربی دارد. بنابراین این شیر با وجود چربی، نمی‌تواند پالم داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، دریافت زیاد پالم می‌تواند زمینه ساز برخی مشکلات باشد و گاهی نیز می‌تواند تأثیری نداشته باشد.

تیرنگ نیستانی، افزود: شیر وقتی از پستان گاو دفع می‌شود، حدود ۳ درصد چربی دارد و شیری که به عنوان شیر نیم چرب مصرف می‌کنیم، ۲.۵ درصد چربی دارد. بنابراین این شیر با وجود چربی، نمی‌تواند پالم داشته باشد.

وی تصریح کرد: مواد لبنی پرچرب همچون ماست می‌تواند ۵ تا ۷ درصد چربی داشته باشد. و تصور عموم بر این است که باید به این مواد لبنی، خامه اضافه شود. اما گاهی از چربی‌های گیاهی استفاده می‌شود. البته افرادی که شیر نیم چرب یا کم چرب استفاده می‌کنند نباید دغدغه روغن پالم افزوده داشته باشند. چون چربی چه پالم و چه چربی لبنی، گران و هزینه بر است.

نیستانی، تمرکز گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور را بر ریزمغذی‌ها، غنی سازی و مراقبت تغذیه در کشور دانست که البته مطالعات بالینی مرتبط با همین موضوعات را انجام می‌دهند.

خواص نان سبوس دار

با توجه به اینکه غذای غالب مردم، نان و فرآورده‌های آردی است و بخش عمده‌ای از نیازهای انرژی و پروتئین بدن را تأمین می‌کند، دانستن بهترین نوع نان و خواص نان سبوس‌دار اهمیت فراوان دارد. برخی از مهمترین خواص نان سبوس‌دار و فواید مصرف عبارتند از: یکی از فواید مصرف نان سبوس‌دار کمک به کاهش وزن است. سبوس موجود در نان باعث احساس سیری در فرد می‌شود. غلات سبوس‌دار بیشتر از غلات سبوس‌گیری شده، در دستگاه گوارش می‌ماند و آب به خود می‌گیرد و احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهند. بنابراین کسانی که قصد کاهش وزن سالم را دارند می‌توانند با مصرف نان سبوس‌دار در رژیم غذایی به هدف خود برسند.

مصرف نان سبوس‌دار به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده برای درمان بیماری‌هایی نظیر ورم معده و روده مفید است. از خواص گندم سبوس‌دار درمان پولیپ‌هایی موجود در کولن یا روده است. یکی دیگر از خواص نان سبوس‌دار و فواید مصرف آن کاهش جذب کلسترول خون است که باعث کاهش چربی خون شده و به طور غیرمستقیم از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند و موجب مهار سکته‌های قلبی می‌گردد.

مصرف نان سبوس دار برای بیماران مبتلا به دیابت مفید بوده، مصرف سبوس جذب قند را کاهش داده و در نتیجه زمینه ابتلاء به دیابت را کاهش می‌دهد. مصرف نان سبوس‌دار به طور غیرمستقیم بر کنترل فشار خون نیز مؤثر بوده و غذایی مفید برای مبتلایان به فشار خون بالا است. نان سبوس‌دار سرشار از آهن، اسید فولیک، املاح و ویتامین‌های ضروری برای رشد کودکان است. تحقیقات نشان داده یکی از مهمترین خواص نان سبوس‌دار برای کودکان کمک به بهبود رشد، افزایش هوش و رفتار خوب در کودکان است.

نان سبوس‌دار سرشار از سیلیس بوده، مصرف آن موجب استحکام و افزایش سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌گردد. مصرف نان سبوس‌دار برای سلامت چشم‌ها مفید بوده، وجود ویتامین‌های، روی و نیاسین در سبوس می‌تواند به افزایش سلامت عمومی چشم کمک کند. همچنین باعث کاهش ریسک بیماری دژنراسیون ماکولا ناشی از سن که علت اصلی از بین رفتن بینایی در افراد بالای ۶۰ سال است، می‌شود.

گیاهانی شگفت انگیز برای آرامش اعصاب روان

خوردن بعضی گیاهان باعث آرامش می‌شود اما برخی گیاهان حتی با رایحه منحصر به فردی که دارند موجب آرامش می‌شوند که عبارتند از: «استوقودوس» تأثیر آرام بخشی بر جسم و روح دارد. رایحه این گیاه می‌تواند اضطراب را کاهش و بی خوابی را تسکین دهد و حتی علائم دمانس را بهبود بخشد. استنشاق رایحه استوقودوس، همچنین می‌تواند در پایین آوردن ریتم قلب و فشار خون مؤثر باشد که در نتیجه به آرامش بدن کمک می‌کند.

بوی گرم و شیرین دارچین تأثیر مثبتی بر تمرکز، قابلیت‌های شناختی و حافظه دارد و بازدهی مغز را افزایش می‌دهد و می‌توان مصرف آن را به دانش آموزان و دانشجویان توصیه کرد. دارچین به طور کلی به عنوان محرک فعالیت‌های مغز شناخته می‌شود. علاوه بر این، دردهای عضلانی و مفصلی را نیز کاهش می‌دهد و اگر همراه با زنجبیل مصرف شود، در بهبود علائم آنفلوآنزا و گلودرد مؤثر خواهد بود.

رایحه «مرکبات» به خصوص پرتقال و لیمو بسیار خوشایند است و تأثیر آن به عنوان محرک جسم و روح تأیید شده است. مرکبات روح را طراوت می‌بخشد، هیجانات و احساسات را تحریک می‌کند و افکار منفی را تسکین می‌دهد.

رایحه نعناع دردهای روحی را تسکین می‌دهد با استرس مقابله می‌کند و در حفظ آرامش هنگام اختلالات هیجانی مؤثر است. البته در تحریک عملکرد ذهنی و گردش خون نیز نقش دارد. نعناع همچنین برای سرماخوردگی و ناراحتی‌های تنفسی استفاده می‌شود زیرا عملکرد آنتی باکتریال آن به اتساع سریع مجاری تنفسی و سینوس‌ها کمک می‌کند. در رایحه درمانی از اسانس نعناع برای بهبود دردهای عضلانی استفاده می‌شود.

آشنایی با فواید تخمه جابونی (ژاپنی)

تخمه جابونی (این نوع تخمه تولید یکی از روستاهای اطراف دماوند جابان است) که معمولاً به عنوان میان وعده مصرف می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. این محصول در حقیقت حاصل از تخمه‌های درون نوعی هندوانه به خصوص است که تنها تخمه‌های آن مورد استفاده خوراکی قرار می‌گیرند. تخمه جابونی اکثراً در طعم‌های مختلفی مانند نمکی، بو داده و همراه با گلپر و لیمو مورد استفاده قرار می‌گیرد و فواید این تخمه عبارتند از: بر اساس نظر طب سنتی این تخمه طبعی گرم و خشک دارد. هر ۱۰۰ گرم از این تخمه حاوی ۵۹۰ کالری انرژی است. برای کم‌خونی مؤثر است. اشتها آور است و از سوءهاضمه جلوگیری می‌کند. در درمان التهابات بدن نقش مهمی دارد. سرشار از پروتئین است. این خشکبار به دلیل وجود کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

همچنین تخمه جابونی به دلیل دارا بودن اسید فولیک نقش مفیدی در عملکرد بهتر مغز و کنترل هوموسیستئین دارد. بخشی از آهن مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. منیزیم موجود در این آجیل در حفظ سلامت اعصاب نقش دارد. وجود آنتی اکسیدان در این نوع تخمه مانع بروز سرطان «پروستات» در آقایان می‌شود. وجود روی در این تخمه، کمک فراوانی به متابولیسم بدن کرده و دستگاه ایمنی آن را قوی می‌کند. وجود اسیدهای آمینه در این نوع تخمه به محافظت از ماهیچه‌ها کمک می‌کند. کاهش کلسترول مضر خون، تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات از جمله قلب و استخوان‌ها نیز از فایده های مصرف این نوع تخمه است.

تأثیر ویتامین‌ها بر کرونا

محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه می‌کنند افراد برای افزایش سیستم ایمنی بدن از مولتی ویتامین‌ها در مبارزه با بیماری کووید- ۱۹ استفاده کنند. مصرف ویتامین‌ها باید منطقی باشد زیرا مصرف زیاد برخی ویتامین‌ها با عوارضی همراه است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی روزانه به عنوان منبع غنی ویتامین‌ها توصیه می‌شود.

ویتامین C: به نظر می‌رسد مصرف ویتامین C توسط بیماران دارای بیماری‌های شدید و بحرانی مفید باشد. این ویتامین دارای اثر ضد التهابی است و موجب افزایش ایمنی سلولی و یکپارچگی عروقی می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین C در درمان بیماران مبتلا به ذات‌الریه که حالت شدید بیماری کووید -۱۹ را تجربه می‌کنند، اثرات مفیدی دارد. توصیه می‌شود این بیماران روزانه ویتامین C را به صورت مکمل و یا در رژیم غذایی مصرف کنند. اما برای حالتی که بیماری شدید نیست محققین دلیل کافی برای مصرف ویتامین C پیدا نکرده‌اند.

ویتامین D: یافته‌های جدید تأثیر مکمل‌های ویتامین D را در کمک به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با کووید -۱۹ تأیید کرده است. به این معنی که ویتامین D به شدت روی پاسخ به عفونت تأثیر می‌گذارد.

ویتامین B ۱۲: کمبود این ویتامین موجب کم‌خونی، احساس ضعف، افسردگی، زخم دهان و زبان، اختلالات روحی، کاهش حافظه، کاهش وزن، اختلال در راه رفتن و بوی بد دهان می‌شود. بیماران مبتلا به کووید -۱۹ که کم‌خونی و بیماری‌های التهابی روده دارند باید حتماً ویتامین B۱۲ را به صورت تزریقی یا خوراکی مصرف کنند اما با توجه به شرایط پیش آمده به دلیل ازدحام و تراکم احتمالی جمعیت در مراکز ارائه خدمات، توصیه محققین به مصرف نوع خوراکی است.

کد خبر 445937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.