رژیم غذایی موثر برای کاهش ابتلا به آلزایمر چیست؟

یک دکترای صنایع غذایی گفت: یکی از بیماری‌های رایج قرن اخیر آلزایمر است که حتی بیش از سرطان باعث بروز نگرانی در افراد جامعه شده است.

پریسا فرزانه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رژیم غذایی هر فرد نه تنها در سلامت قلب بلکه در سلامت مغز نیز مؤثر است؛ با داشتن رژیم غذایی مناسب می‌توان خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش داد یا آن را به تأخیر انداخت.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده استفاده از یک رژیم غذایی مناسب بسیار مؤثرتر از استفاده از یک ترکیب غذایی برای حفظ سلامتی است. در این مطالعات نشان داده شده است که رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند برای جلوگیری از بیماری آلزایمر مفید باشد.

این دکترای صنایع غذایی گفت: مواد غذایی مفید برای کنترل این بیماری شامل سبزیجات برگ‌دار و سبز رنگ مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و سایر سبزیجات رنگی مانند هویج، گوجه و فلفل دلمه‌ای است. همچنین آجیل‌ها و خشکبار مانند بادام و گردوها نیز از گروه غذایی مفید برای جلوگیری از بروز این بیماری و درمان آن محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: در گروه میوه‌ها هم انواع توت‌ها مانند شاه توت، توت فرنگی و ذغال اخته مفید بوده و در طبقه بندی حبوبات نیز لوبیا و نخود دارای خاصیت ضد آلزایمری است.

فرزانه افزود: غلات کامل مانند گندم و جو دو سر برای جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر نقش مفیدی دارند. همچنین مصرف ماهی به ویژه ماهی‌های چرب به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مؤثری در پیشگیری از بروز این بیماری دارد. مصرف گوشت قرمز، پنیر، کره و مارگارین، شیرینی جات، غذاهای سرخ شده و فست فودها احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

وی اظهار کرد: مواد غذایی سرشار از فولات مانند اسفناج می‌تواند میزان ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. به طور کلی ویتامین‌های گروه B عملکرد مغزی را افزایش می‌دهد.

فرزانه با تاکید بر اینکه ایجاد استرس‌های اکسیداتیو و تولید رادیکال‌های آزاد سبب آسیب رساندن به سلامت بدن و مغز می‌شود و روند زوال مغز را سرعت می‌بخشد، گفت: مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان موجب خنثی شدن اثر رادیکال‌های آزاد می‌شود.

وی افزود: بر این اساس مصرف سبزیجات و میوه‌های رنگی به ویژه میوه‌های دارای رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد رنگ در این زمینه موثر است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به انواع توت‌ها، فلفل دلمه‌ها و هویج اشاره کرد.

این دکترای صنایع غذایی گفت: با توجه به آلودگی‌هایی که در محیط زیست اتفاق می‌افتد، استرس‌های اکسیداتیو در بدن گسترده است و سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن به تنهایی کارآمد نخواهد بود؛ در نتیجه بهتر است از مواد آنتی اکسیدانی طبیعی موجود در سبزیجات و میوه‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: فلاونوئیدها و ویتامین‌های C و E جزو آنتی اکسیدان‌های طبیعی محسوب می‌شود. همچنین استفاده از ادویه‌ها نظیر زردچوبه نیز در این زمینه کمک کننده است، زیرا دارای ویژگی‌های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند و از نظر طب سنتی نیز طبع گرمی دارند.

وی اظهار کرد: امگا ۳ موجود در گردو، روغن زیتون و ماهی‌های چرب خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. منیزیم نیز از اجزای ریزمغذی تشکیل شده که در حفظ سلامت مغز کمک می‌کند. این ماده معدنی مفید در غلات، دانه‌های خوراکی و بعضی سبزیجات به وفور یافت می‌شود.

کد خبر 444893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.