سه روش طبیعی برای درمان خانگی سنگ کلیه/ فواید عناب برای پیشگیری از دیابت

تقویت سیستم ایمنی با پروبیوتیک‌ها، فواید عناب برای پیشگیری از دیابت، بهترین داروهای طبیعی ضد افسردگی، بهترین صبحانه برای پاییز و زمستان دانش‌آموزان و سه روش طبیعی برای درمان خانگی سنگ کلیه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، استاد تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: پروبیوتیک ها، باکتری‌هایی هستند که برای بدن مفید هستند و با مصرف آنها، تعادل جمعیت باکتریایی روده‌های انسان به سمت باکتری‌های مفید رفته و به دلیل رقابتی که بین باکتری‌های مفید و مضر (پاتوژن) بر سر غذا وجود دارد، تعداد باکتری‌های مضر داخل روده کم می‌شود.

آزاده حکمت دوست، افزود: ماده‌ای به نام «LPS» یا «لیپوپلی ساکارید» در دیواره باکتری‌های مضر وجود دارد که از فاصله بین سلول‌های روده عبور کرده و وارد کبد و حتی گردش خون بدن شده و التهاب در بدن ایجاد می‌کند. از آنجایی که پرو بیوتیک ها تعداد باکتری‌های مضر را کاهش می‌دهند، ورود این مواد را به داخل گردش خون هم می‌توانند کاهش دهند و در نتیجه التهاب داخل بدن کم‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: این التهاب در نقاط مختلف بدن مانند روده، دستگاه گوارش، کبد و حتی نقاط دیگر ممکن است وجود داشته باشد و پروبیوتیک‌ ها می‌توانند به کاهش این التهاب‌ها در همه نقاط بدن کمک کنند. درواقع، بیشترین کارکرد پروبیوتیک‌ ها در سیستم گوارش و روده هاست اما نمی‌توان نقش آنها را در دیگر نقاط بدن هم نادیده گرفت.

استاد تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: پرو بیوتیک ها باعث تعدیل و عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن می‌شوند و از طرفی، باکتری‌های مضر یا پاتوژن را کاهش می‌دهند؛ و نیز مشکلات خودایمنی را هم کاهش داده و مانع از واکنش سیستم ایمنی علیه بدن می‌شوند.

حکمت دوست با اشاره به اینکه غذای پروبیوتیک ها، موادی به نام «پری بایوتیک» که درواقع سوخت پروبیوتیک ها را فراهم می‌کنند، خاطرنشان کرد: اینها غالباً فیبرهای محلولی هستند که به شکل‌های مختلف در طبیعت وجود دارند مانند جو. فیبر محلول موجود در جو هم به عنوان سوخت این مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم باعث افزایش تکثیر و تعداد آنها می‌شود. فیبرهای محلول در انواع سبزیجات و میوه‌ها هم همین عملکرد را دارند.

وی ادامه داد: میوه‌ها ترکیبی از فیبرها را دارند و بیشتر میوه‌ها از جمله آلو، سیب و گلابی حاوی فیبرهای محلول هستند که میکروب‌های مفید را داخل روده افزایش می‌دهند. البته برخی میوه‌ها میزان فیبر محلول و برخی دیگر میزان فیبر نامحلول بیشتری دارند اما به طور کلی، بیشتر آنها ترکیبی از فیبرهای محلول و نامحلول را دارند.

حکمت دوست درباره میزان مصرف روزانه پروبیوتیک ها در رژیم غذایی، اظهار کرد: بنا بر همان توصیه‌ای که همیشه پزشکان تغذیه دارند، مبنی بر اینکه افراد روزانه ۵ تا ۸ واحد میوه و سبزی مصرف کرده و غلات مصرفی آنها از نوع سبوس دار باشد، فیبر یا پروبیوتیک مورد نیاز بدن آنها تأمین می‌شود. هر یک واحد به معنای ۱۰۰ گرم میوه معادل یک سیب متوسط یا یک موز کوچک است و در مورد سبزی‌ها هم هر یک لیوان سبزی خام و هر نصف لیوان سبزی پخته یک واحد حساب می‌شود.

فواید عناب برای پیشگیری از دیابت

عناب و دیابت دو کلمه‌ای هستند که در کنار هم یکی برای دیگری به کار می‌رود. از خواص بی نظیر عناب پیشگیری از دیابت و تصفیه خون است. استفاده از عناب موجب تصفیه و تولید خون شده و برای درمان خارش بدن بسیار مفید است. امروزه بسیاری از انسان‌ها به دلیل سبک زندگی نادرست با بیماری‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند.

دیابت یک بیماری بسیار پیچیده است و مهم‌ترین نکته پس از مصرف دارو رعایت رژیم غذایی خاص است. بیمار باید شاخص گلیسمیک بسیاری از محصولات را بداند تا سطح قند خون طبیعی را حفظ کند. گفته می‌شود میوه‌ها برای دیابت مفید هستند، اما برخی از آنها به کاهش قند خون کمک می‌کنند.

عناب به خاطر تأثیرات مثبت آن روی بدن انسان و کاربرد گسترده آن در درمان بیماری‌های جدی متعدد مشهور است و به دلیل داشتن ارزش غذایی، می‌تواند جایگزین غذاهایی شود که دیابتی‌ها نمی‌توانند آن را بخورند. به هر حال ۱۰۰ گرم میوه، ۶۰ تا ۱۰۰ کالری دارد بنابراین برای درمان بیماران بسیار مفید است.

عناب به فرد کمک می‌کند هنگام مصرف داروی دیابت متابولیک بدن را ترمیم کرده و مواد سمی را کاهش دهد در نتیجه یک اثر ترمیمی دارد، تعجبی ندارد زیرا دارای ترکیب معدنی وسیع مانند فسفر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و آهن و کبالت به خصوص در مقادیر زیاد است.

به دلیل کئومرتیلین موجود در عناب نه تنها قند را افزایش نمی‌دهد بلکه به تنظیم سطح آن در خون کمک می‌کند. آزمایش‌هایی که دانشمندان در دو گروه از بیماران دیابتی انجام داده‌اند نتایج خوبی را نشان داده است و گروهی، که حدود یک هفته روزانه یک لیوان عناب می‌خوردند، پایان هفته، قند خون کاملاً نرمال داشتند.

بهترین صبحانه برای پاییز و زمستان دانش آموزان

یک کارشناسی طب سنتی ایرانی در مورد ایمنی بدن و تغذیه دانش آموزان، اظهار کرد: اولین چیزی که دانش آموزان باید مد نظر داشته باشند شب‌ها زود خوابیدن است. به طوری که دانش آموزان دبستانی ۱۰ شب و دانش آموزان راهنمایی ۱۱ شب خوابیده باشند.

علیرضا یارقلی، افزود: این افراد هنگام صبح نیز باید ساعت شش تا هفت صبح بیدار شوند چرا که شب‌ها زود خوابیدن و صبح‌ها زود بیدار شدن بر روی سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه و سلامت جسم و جان مؤثر است.

وی در خصوص مصرف شام، گفت: فاصله غذای شب تا خواب دانش آموزان حداکثر باید دو تا سه ساعت باشد و اینگونه نباشد که بعد از مصرف غذا سریع به خواب بروند.

این متخصص طب ایرانی با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید صبحانه کامل بخورند، ادامه داد: بعد از مصرف صبحانه حداکثر نیم ساعت بعد درس خود را آغاز کنند که این شامل دانش آموزان مجازی و حضوری می‌شود.

به گفته وی، مصرف مربای هویج، سیب و به برای صبحانه دانش آموزان مقوی است و همچنین شیر بادام، تخم مرغ عسلی و فرنی بادام نیز باعث تقویت مغز می‌شود.

یار قلی تاکید کرد: ساعت ۱۰ صبح بهتر است دانش آموزان یک واحد میوه مانند سیب، به، گلابی و یا هر نوع میوه دیگری که دوست دارد میل کند و ناهار نیز باید سبک مصرف شود به طوری که ساعت شش یا هفت بعدازظهر فرد احساس گرسنگی کند.

وی با تاکید بر اینکه در وعده عصرانه دمنوش عرق بیدمشک، توصیه می‌شود، گفت: دمنوش بادرنجوبه و به لیمو دمنوش های ضد استرسی هستند که به دانش آموزان توصیه می‌شود در وعده عصرانه استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف تخم بارهنگ و تخم بالنگ توصیه می‌شود که مصرف آن نیز این گونه است به همراه سه چهارم آب، یک چهارم گلاب و ۵ قطره زعفران استفاده شود.

یار قلی در وعده عصرانه مصرف فالوده سیب را که مقوی است توصیه کرد و گفت: هفته دو تا سه وعده توصیه می‌شود. این فالوده انرژی بخش، ضد استرس، مفرح بخش بوده و از بروز بدخلقی‌های کودکان جلوگیری می‌کند.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه شب‌ها حتماً از سرپوش استفاده شود، افزود: استفاده از سرپوش باعث می‌شود مغز سرد نشود و کسلی، بدخلقی، بی حالی، آبریزش بینی، خلط پشت حلق در روز نداشته باشیم و روی حافظه نیز تأثیر خوبی بگذارد.

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد بیماری‌های زمستان با گذاشتن کلاه بر سر در شب برطرف می‌شود که این موارد به همه افراد توصیه می‌شود اما بچه‌ها اجبارشان بیشتر است. به دانش آموزان توصیه می‌شود در زمان‌هایی که آموزش مجازی دارند و در خانه بسر می‌برند هر ساعت یک تا دو دقیقه ورزش کنند، چرا که ورزش کارایی آنها را بالا می‌برد.

بهترین داروهای طبیعی ضدافسردگی

داروهای زیادی هر روز برای افرادی که افسردگی دارند تجویز می‌شود. داروهایی که احتمالاً حتی اگر مصرفشان هم نکرده باشیم، از عوارض آن آگاه هستیم. داروهایی که خواب‌آلودی شدیدی به ما می‌دهند و ما را آزرده می‌کنند. درست است که خیلی اوقات چاره‌ای جز مصرفشان برای ما وجود ندارد، اما باید بدانیم که در طبیعت مواد غذایی وجود دارند که داروی مؤثر و طبیعی برای رفع افسردگی هستند. این مواد درمان ما را سرعت می‌بخشند و حتی درمان انواع افسردگی‌های خفیف هم بشمار می‌روند.

جنسینگ ریشه یک گیاه آسیایی یا امریکایی است. پزشکان طب چینی هزاران سال از جنسینگ استفاده کردند تا وضوح ذهنی و انرژی افراد را تقویت کنند و اثرات استرس را کاهش دهند. برخی از افراد جنسینگ را برای درمان افسردگی هم بکار می‌برند. جالب است بدانید که بابونه یک گیاه طبیعی است که در درمان افسردگی می‌توانیم از آن استفاده کنیم. بابونه با ایجاد آرامش اثرات مفیدی روی افرادی که افسرده هستند داشته است.

روغن اسطوخودوس عصاره یک گیاه محبوب است که برای آرامش‌بخشی و کاهش اضطراب و اختلالات خلقی مؤثر است. اسطوخودوس در مطالعات نتایج متفاوتی دارد و در بسیاری از موارد به عنوان داروی مؤثر درمانی برای افسردگی مطرح است. مثلاً مطالعات سال ۲۰۱۳ نشان داده است که می‌تواند در کاهش اضطراب و بهبود خواب مؤثر باشد. زعفران گیاهی است که اغلب ما آن را به شادی آوری می‌شناسیم. برخی از مطالعات استفاده از زعفران را برای کنترل علائم افسردگی پیشنهاد کرده‌اند.

ویتامین‌های گروه B به مغز کمک می‌کنند که اسیدهای آمینه را به مواد شیمیایی مغزی تبدیل و آن را تقویت کنند. افراد مسن‌تر از ۶۰ سال که جذب ویتامین در بدنشان کم‌تر شده است می‌توانند بیشترین سود را از این مکمل ببرند. پایین بودن سطح روی ممکن است ایمنی بدن را تحت تأثیر خود قرار دهد. افرادی که در مواجهه با افسردگی روی هم مصرف کرده‌اند، بهتر از افرادی که روی مصرف نمی‌کردند، بر افسردگی غلبه کردند.

سه روش طبیعی برای درمان خانگی سنگ کلیه

سنگ کلیه رسوبات سختی است که به طور معمول در ادرار یافت می‌شود و در دستگاه ادراری جمع می‌شوند. به طور معمول، سنگ کلیه با تغییرات رژیم غذایی یا دارو درمان می‌شود. با این حال، داروهای خانگی نیز وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری و حتی درمان سنگ کلیه کمک کند، مانند نوشیدنی‌های زیر:

۱ - آب

اگر سنگ کلیه دارید یا مستعد ابتلا  به آن هستید، اولین چیزی که پزشک احتمالاً به شما می‌گوید این است که حتماً مقدار زیادی آب بنوشید. وقتی مواد معدنی و نمکی در ادرار جمع می‌شوند، سنگ کلیه تشکیل می‌شود. نوشیدن آب فراوان باعث رقیق شدن ادرار می‌شود، بنابراین مواد معدنی و نمکی در کلیه و مجاری ادرار جمع نمی‌شوند و به سنگ تبدیل نمی‌شوند. مهم نیست که شما چه نوع سنگ کلیه دارید، نوشیدن آب زیاد به شما کمک می‌کند.

۲ - آب لیمو

آب لیمو می‌تواند به جلوگیری از بروز سنگ کلیه، به ویژه سنگ‌های کلسیم _ متداول‌ترین نوع سنگ کلیه_ کمک کند زیرا حاوی سیترات است. کلسیم و اگزالات با یکدیگر میل دارند، به این معنی که آنها به هم می‌چسبند و اگزالات کلسیم را تشکیل می‌دهند. وقتی این اتفاق در مجاری ادراری رخ دهد منجر به سنگ کلیه می‌شود.

۳ - آب انار

انار به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ممکن است در درمان سنگ کلیه مفید باشد. آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری و کاهش استرس اکسیداتیو که با تشکیل سنگ کلیه مرتبط است کمک می‌کنند. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که رادیکال‌های آزاد یا مولکول‌های زیادی با تعداد ناموزون الکترون وجود داشته باشد که این امر باعث واکنش بسیار زیاد آنها می‌شود. وقتی آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد تماس پیدا می‌کنند، به رادیکال آزاد یک الکترون می‌دهند و آن را تثبیت کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. 

کد خبر 444058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.