راز عقب نشینی نظامیان آمریکایی از عراق

روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی با عنوان عقب نشینی به وقت انتخاباتی به واکاوی تصمیم واشنگتن برای خارج کردن نظامیانش در عراق پرداخته است.

به گزارش ایمنا، روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی با عنوان عقب نشینی جزیی به وقت انتخاباتی می‌نویسد: تصمیم عقب نشینی جزیی از عراق که زمینه را برای دخالت بیشتر ناتو در این کشور فراهم خواهد کرد، تلاشی برای فرو بردن خشمی است که ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در اوایل سال جاری میلادی، ایجاد کرد؛ اما محاسبات انتخاباتی دونالد ترامپ هم به نظر می‌رسد که در سازوکار اجرایی عقب نشینی حاضر است.

الاخبار نوشت: عقب نشینی واقعی در کار نخواهد بود. آنچه برای صاحب نظران اهمیت دارد، موضوع زمان قبل از هر چیز دیگری است به ویژه که تصمیم عقب نشینی جزیی اعلام شده غیر از آنچه دونالد ترامپ فکر می‌کند که ممکن است وی را در کاخ سفید نگه دارد، نیست زیرا وی وعده می‌دهد و در زمان دشوار و اوج تنگنا عمل می‌کند.

این رسانه گزارش داد: با توجه به این اعلام عقب نشینی حدود یک سوم از نظامیان آمریکایی از عراق غافلگیر کننده نبود و گامی است که متعاقب آن گامهای دیگری هم برداشته خواهد شد و انتظار می رود که ریاست جمهوری آمریکا از عقب نشینی نظامیان آمریکایی از افغانستان در آینده نزدیک خبر بدهد.

الاخبار نوشت: رئیس جمهور در تلاش برای تثبیت معادله‌ای به نفع خود در منطقه به دو هدف از اهداف برنامه انتخاباتی خود دست می یابد؛ نخست، سوق دادن متحدان اروپایی به مشارکت بیشتر در چارچوب ناتو که نقش خود در عراق را پس از ائتلاف بین المللی گسترش خواهد داد و دوم، کاهش شمار نظامیان آمریکایی در منطقه متناسب با وعده‌های انتخاباتی‌اش است به این امید که شانس فروپاشیده در رقابت با رقیب سرسختش جو بایدن را تقویت کند.

رسانه مذکور در ادامه آورده است: عقب نشینی جزیی نظامیان آمریکایی از عراق همچنین بر اساس درخواست پارلمان عراق از دولت این کشور برای پایان دادن به حضور نظامیان خارجی در عراق به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون رئیس هیئت حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد در ژانویه ۲۰۲۰ و متعاقب آن عملیات عراقی ضد منافع آمریکایی  در عراق و حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد است؛ اما دولت الکاظمی همچنان در اجرای مصوبه پارلمان این کشور برای خروج نظامیان خارجی تعلل می‌کند.

الاخبار نوشت: ائتلاف بین المللی از مارس گذشته اقدام به خروج نظامیانش به آرامی از عراق کرده است و شمار نیروهایش در ۱۰ پایگاه در کل عراق را به سه پایگاه تقلیل داده است و مسئولان آمریکایی از استقرار مجدد نظامیان در پایگاه‌های اصلی در بغداد و اربیل در شمال و عین الاسد در غرب عراق کرده‌اند اما بیشتر این نیروها را به خارج عراق منتقل کرده‌اند. آنها اعلام کرده‌اند که این کاهش از قبل برنامه ریزی شده بود اما اذعان کردند که حملات موشکی و شیوع کرونا سبب تسریع جدول زمای عقب نشینی شده است.

منبع: تسنیم

کد خبر 443638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.