هیس؛ عصبانی نیستم! (۲۰ تا ۱۱)

در دهه ۱۳۹۰ در سینمای ایران، کارگردانان و آثار جدیدی ظهور کردند که هر یک با نگاهی متفاوت، مسائل اجتماعی، تاریخی و فرهنگی ایران را بررسی کردند. با نگاهی به آثار تولید شده در این دهه، ۵۰ فیلم پیشنهادی ساخته شده آن را معرفی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سینمای ایران در دهه ۱۳۹۰ فراز و فرودهای مختلفی را تجربه کرد. از توقیف‌های اجباری تا جوایز بین‌المللی مختلف ماحصل آنچه است که بر سینمای ایران نازل شد. در این دهه فیلمسازان جوانی ظهور کردند و توانستند حسابی بدرخشند، آنها بین مخاطبان عام محبوب شدند و دل منتقدان را نیز ربودند. همچنین در این دهه سینمای ایران با "فروشنده" توانست دومین اسکار خود را به دست آورد.

با این اسکار همچنان تأثیر سینمای اصغر فرهادی بر سینماگران جوان احساس شد، اما در این بین بودند جوانانی که در قامت مؤلف به صحنه آمدند. اگرچه راه طولانی مجوز و توقیف‌های مختلف راه را برای ساخت فیلم سد کرده بود، اما این سد جلوی درخشش و خلق آثار مهم در این دهه سینمای ایران را نگرفت. اکنون و در آستانه روز ملی سینمای ایران تصمیم داریم تا ۵۰ فیلم مهم ساخته شده در دهه ۱۳۹۰ هجری شمسی را بررسی کنیم.

در تهیه این لیست به عناصر مختلفی از جمله میزان اهمیت و تأثیرگذاری فیلم بر مخاطبان و بدنه سینما، ایجاد سبک نوین و نوآوری، موفقیت بین‌المللی و داخلی و غیره توجه شده است. در روزهای آینده بخشی از این ۵۰ فیلم پیشنهادی این دهه از سینمای ایران منتشر شده است؛ امروز ۱۰ فیلم دوم لیست را مشاهده خواهید کرد.

۲۰- خداحافظی طولانی

کارگردان: فرزاد موتمن

نویسنده: اصغر عبداللهی

بازیگران: سعید آقاخانی، میترا حجار، ساره بیات و...

سال تولید: ۱۳۹۳

یک ملودرام عاشقانه در طبقه کارگر با داستانی بسیار تأثیرگذار، خداحافظی طولانی هر انتظاری از یک فیلم خوب دارید را برطرف خواهد کرد؛ از فیلم‌نامه خوب تا کارگردانی قابل قبول و بازی‌های فوق‌العاده. خداحافظی طولانی داستان تلخ یک مرد عاشقی است که نمی‌خواهد رفتن همسرش را باور کند، مرد کارگری که شخصیت پردازی بسیار قوی دارد.

فراتر از هرچیز در این فیلم، بازی عالی سعید آقاخانی در نقش اول است و شاید بتوان آن را بهترین بازی سینمای ایران در دهه حاضر دانست. آقاخانی به خوبی توانست از پس این نقش سخت برآید و لایه‌های روان شناختی فیلمنامه را ایفا کند.

خداحافظی طولانی در سی و سومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (سعید آقاخانی) به دست آورد. این فیلم درخشان در گیشه موفق نبود و تنها نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان فروخت.


۱۹- ۲۳ نفر

کارگردان: مهدی جعفری

نویسنده: مهدی جعفری براساس داستانی واقعی از کتاب، آن ۲۳ نفر از احمد یوسف زاده

بازیگران: مجید پتکی، سعید آلبوعبادی، رضا نوری و...

سال تولید: ۱۳۹۷

سینمای دفاع مقدس همواره یکی از ژانرها برای مخاطبین بوده است و دلیل آن حس کردن حال و هوای فیلم توسط بسیاری از بینندگان است. بیست و سه نفر نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ همه جوان‌ها و نوجوانانی که برای دفاع از وطن خود به خط مقدم رفتند، داستان ۲۳ نفری را که اسیر صدام شدند، می‌دانند.

این فیلم روایتگر داستان این افراد است که برای سو استفاده از آنها تلاش می‌شد اما از آرمان خود پا فرو نگذاشتند؛ بیست و سه نفر در جشنواره فیلم فجر ۹۸ اکران شد و برنده بهترین فیلم از نگاه ملی شد. همینطور بیست و سه نفر، بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان نیز، شد. فروش گیشه بیست و سه نفر، کمی بیش از ۲ میلیارد تومان بود.


۱۸- تنگه ابوقریب

کارگردان: بهرام توکلی

نویسنده: بهرام توکلی براساس واقعیت نبرد گردان عمار لشکر ۲۷ محمد رسول الله با لشگر زرهی عراق متجاوز در آخرین روزهای جنگ تحمیلی دنیای استعمار علیه ایران

بازیگران: جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی، علی سلیمانی و...

سال تولید: ۱۳۹۶

یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های ژانر دفاع مقدس از لحاظ بصری تنگه ابوقریب است. فیلمی با سکانس‌های غول‌آسا و طولانی که اوج قدرت کارگردانی بهرام توکلی را نشان داد. توکلی برای فیلم جنگی خود سراغ یکی از رشادت‌های بی‌نظیر رزمندگان اسلام رفت و داستان نگه داشتن تنگه استراتژیک ابوقریب توسط رزمندگان تشنه را به تصویر کشید.

نقطه قوت این فیلم کارگردانی بی‌نظیر آن خصوصاً در دکوپاژ سکانی‌های طولانی است که با بازی‌های خوب تکمیل شده و در کل اثری درخشان برای سینمای جنگی و اکشن ایران خلق کرده است.

تنگه ابوقریب برای اولین در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و شش سیمرغ از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول مرد (امیر جدیدی) را به دست آورد.


۱۷- اژدها وارد می‌شود!

کارگردان: مانی حقیقی

نویسنده: مانی حقیقی

بازیگران: امیر جدیدی، همایون غنی زاده، نادر فلاح و...

سال تولید: ۱۳۹۴

اژدها وارد می‌شود است در زمان خود به دلیل فرم خاص در روایت داستان مشهور شد. این فیلم که شاید بتوان آن را جز ژانر ترسناک دانست، همانند دیگر فیلم حقیقی یعنی خوک، رویکردی سورئال و سمبلیک دارد. با این حال، کارگردان این فیلم در مورد آن می‌گوید: در فرایندِ خلق آثار هنری از سمبلیزم بیزارم و این فیلم بر اساس یک اتفاق واقعی ساخته شده‌است.

این فیلم در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در پنج بخش نامزد شد که نتوانست جایزه‌ای را از آن خود بکند. این فیلم در فروش گیشه‌ای خود، دو میلیارد و ۴۹ میلیون تومان فروش کرد.


۱۶- قصر شیرین

کارگردان: رضا میرکریمی

نویسنده: محسن قرایی و محمد داوودی

بازیگران: حامد بهداد، ژیلا شاهی، یونا تدین و...

سال تولید: ۱۳۹۷

قصر شیرین یک روز از زندگی مردی‎ را روایت می‌کند که از همه جا رانده شده و هیچ‌چیز نمی‌خواهد؛ نه بچه، نه زن و نه زندگی. این فیلم روی مرز بین فیلم جاده‌ای و ملودرام حرکت می‌کند و به جز حامد بهداد از نابازیگران یا بازیگران کم دیده شده بهره برده، اما این نابازیگری مخاطب را آزار نمی‌دهد.

قصر شیرین در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در هشت رشته نامزد شد و در نهایت برنده دو سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن شد؛ در بیست و دومین جشنواره فیلم شانگهای نیز با حضور در بخش مسابقه اصلی، برنده سه جام طلایی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد شد.


۱۵- هیس؛ دخترها فریاد نمی‌زنند

کارگردان: پوران درخشنده

نویسنده: پوران درخشنده و میترا بهرامی

بازیگران: طناز طباطبایی، شهاب حسینی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی و...

سال تولید: ۱۳۹۲

محبوب‌ترین فیلم جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر از نگاه بینندگان و برنده سیمرغ کریستال تماشاچیان فیلمنامه‌ای ساختارشکنانه دارد و موضوع حساس سو استفاده جنسی و اذیت و آزار کودکان در جامعه ایران را به تصویر کشیده است. این فیلم روایت دختری هشت‌ساله است که مورد آزار جنسی مردی از نزدیکان قرار می‌گیرد و هیچ‌کس را نمی‌یابد تا دردش را با او در میان بگذارد و حرفش را باور کنند.

فیلم هیس کاملاً ذهن مخاطب را درگیر می‌کند، داستانِ حساس فیلم جذابیت لازم را برای کشاندن مخاطب دارد هر چند که در انتها و صحنه‌های دادگاه، کمی از قدرت ابتدایی اثر کم می‌شود؛ دوربین روایتگر همه ماجراها در هر زمان و مکانی است و روایت هم به دست یک دانای کل ترسیم شده است.


۱۴- شبی که ماه، کامل شد

کارگردان: نرگس آبیار

نویسنده: نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی

بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی و...

سال تولید: ۱۳۹۷

این فیلم که تقریباً براساس واقعیت است، داستان عشق دختری در جنوب تهران به نام فائزه است که عاشق پسری به نام عبدالحمید ریگی شده و به دلیل مشکلاتی با او به پاکستان مهاجرت می‌کنند. شبی که ماه کامل شد، تقریباً داستان زندگی عبدالحمید، یکی از اعضای گروهک تروریستی جندالله و برادر عبدالمالک است.

شبی که ماه کامل شد، در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در ۱۳ عنوان نامزد شد که توانست شش سیمرغ بلورین برای بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین چهره پردازی را به دست آورد. این فیلم مطرح در گیشه ایران، ۱۹ میلیارد تومان فروخت.


۱۲- ایستاده در غبار

کارگردان: محمدحسین مهدویان

نویسنده: محمدحسین مهدویان

بازیگران: هادی حجازی فر، امیرحسین هاشمی، سوده ازقندی و...

سال تولید: ۱۳۹۴

اولین فیلم مهدویان یک شروع بی‌نظیر برای او در سینمای ایران رقم زد. شروعی قدرت‌مند که خبر از ظهور یک استعداد تازه در سینمای ایران می‌داد؛ استعدادی که فرم خاص خود را در روایت دارد. جنس ایستاده در غبار چیزی بین فرم مستند و سینمایی بود، اما این فرم بسیار نقطه‌گذاری شده و صحیح حرکت می‌کرد و مخاطب را پس نمی‌زد.

ایستاده در غبار بخشی از داستان احمد متوسلیان از دوران انقلاب تا ناپدید شدن بود. در این فیلم از صدای واقعی متوسلیان استفاده شده بود و صحنه نیز با بازی درخشان هادی حجازی‌فر در نقش احمد متوسلیان بازسازی شده بود. این فیلم علاوه بر مهدویان، آغازی برای درخشش هادی حجازی‌فر در سینما نیز بود و پس از ایفا نقش در آن به شهرت رسید.

ایستاده در غبار به عنوان فیلم یک کارگردان حضور درخشانی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر داشت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برد. این فیلم همچنین یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش در گیشه داشت.


۱۱- خورشید

کارگردان: مجید مجیدی

نویسنده: مجید مجیدی

بازیگران: علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح الله زمانی و...

سال تولید: ۱۳۹۸

جدیدترین اثر کارگردان بچه‌های آسمان، باز هم در مورد کودکان است. مسئله‌ای که خورشید به آن اشاره می‌کند، کودکان کار است. خورشید فقط اکرانی کوتاه مدت در جشنواره فیلم فجر داشت، اما جوایز زیادی را برد و در جشنواره ونیز نیز پس از اکران با استقبال خوبی رو به رو شد. ورایتی در باره این فیلم نوشت: با دیدن فیلم خورشید از مجید مجیدی به یاد فیلم "پروژه فلوریدا" افتادم که یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم است. سناریو خورشید دقیقاً برعکس فیلم پروژه فلوریداست. این فیلم با دو کودک ۱۲ ساله به نام‌های علی و دوست افغانش ابوالفضل در بدترین شرایط ممکن آغاز می‌شود: در پارکینگ فروشگاهی در تهران در حال دزدیدن تایر ماشین‌های گران‌قیمت!

کد خبر 443316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.