روش جدید برای کاهش مرگ بیماران کرونایی

نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که دو نوع رایج داروهای تنظیم فشار خون میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، متخصصان معتقد هستند که خطر ابتلا به عفونت کووید -۱۹ در بین افرادی که به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا هستند بسیار زیاد است. در زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان، این نگرانی وجود داشت که مصرف داروهای خاص درمان فشار خون بالا می‌تواند شرایط افراد مبتلا به کرونا را بدتر کند، اما محققان اخیراً متوجه شده‌اند که این داروها نه تنها مضر نیستند، بلکه خطر مرگ و میر و تبعات شدید بیماری کرونا را تقریباً به میزان یک سوم کاهش می‌دهد.

گروهی از محققان انگلیسی به منظور بررسی این موضوع، داده‌های به دست آمده از ۱۹ مطالعه‌ای که پیش از این انجام شد را بررسی کردند. بیش از ۲۸ هزار فرد مبتلا به کرونا در این مطالعات شرکت کردند. پژوهشگران تمرکز خود را روی بررسی وضع بیمارانی قرار دادند که تحت مراقبت ویژه بودند و داروهای کاهنده فشار خون بالا استفاده می‌کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که به طور کلی یک سوم بیماران کرونایی به فشار خون بالا مبتلا بودند و یک چهارم آن‌ها نیز داروهای کاهنده فشار خون مانند ACE و ARB مصرف می‌کردند. این دو نوع دارو رایج‌ترین داروهای کاهنده فشار خون بالا بشمار می‌روند. محققان به این نتیجه رسیدند که بیماران کرونایی مبتلا به فشار خون بالا که داروهای ذکر شده را مصرف می‌کردند ۰.۶۷ برابر کمتر از افرادی که از این داروها استفاده نکردند، در معرض مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا یا شرایط بحرانی این بیماری قرار گرفتند.

بر اساس شواهد به دست آمده، توصیه می‌شود افرادی که پیش از این از داروهای کاهنده فشار خون بالا استفاده می‌کردند مصرف آن‌ها را متوقف نکنند. یافته‌های جدید نشان داد که این داروها شدت بیماری کرونا یا خطر مرگ و میر ناشی از آن را افزایش نمی‌دهند و حتی ممکن است به بهبود آن نیز کمک کنند؛ البته نتایج این مطالعه به این معنا نیست که داروهای کاهنده فشار خون بالا باعث درمان آن دسته از افراد کرونایی می‌شود که قبلاً این داروها را مصرف نکرده‌اند.

داروهای کاهنده فشار خون بالا دارای خواص ضدالتهابی نیز هستند. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتر بشود تا مشخص شود آیا این تأثیرات می‌تواند التهاب سیستمیک ناشی از بیماری کووید -۱۹ را خنثی کند. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت بیماران کرونایی که فشار خون بالا دارند نباید مصرف داروهای ARB یا ACE خود را متوقف کنند، چون این داروها به طور مؤثری فشار خون بالا را کاهش می‌دهند و تأثیر مخربی بر عفونت ناشی از ویروس کووید -۱۹ ندارد؛ حتی ممکن است این داروها از بیماران در برابر بروز علائم شدیدتر کرونا نیز محافظت کند.

نتایج این مطالعه در مجله Current Atherosclerosis Reports منتشر شده است.

کد خبر 443032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.