اختلال تغذیه‌ای چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اختلال تغذیه‌ای نوعی بیماری روانی است که فرد را به سمت پرخوری یا گرسنگی و دیگر رفتارهای ناسالم تغذیه‌ای سوق می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اختلالات تغذیه‌ای باعث کاهش کیفیت زندگی افراد می‌شود، زیرا فرد نسبت به غذا خوردن حساس شده و دائماً خود را سرزنش می‌کند. افراد مبتلا به این نوع اختلال نه تنها از الگوهای غذایی ناسالم پیروی می‌کنند، بلکه در مورد وزن و اندام ظاهری خود نیز احساس نگرانی می‌کنند. این نوع اختلالات معمولاً به بیماری‌های روانی دیگر مانند افسردگی، اختلالات اضطراب و مصرف مواد مخدر منتهی می‌شود.

مهمترین مشکلات ناشی از اختلالات تغذیه‌ای چیست؟

در صورتی که اختلالات تغذیه‌ای در زمان جوانی رخ دهد، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در رشد، تکامل، باروری و بهزیستی روانی و اجتماعی افراد شود. همچنین این نوع اختلال خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. اختلالات تغذیه‌ای روی مردان و هم زنان تأثیر می‌گذارد، اما بروز این مشکل در بین زنان کمی رایج‌تر است. این نوع اختلالات معمولاً در دوران نوجوانی و جوانی آغاز می‌شود، البته احتمال بروز آن در دوران کودکی یا بزرگسالی نیز وجود دارد.

اختلال تغذیه‌ای چیست و چگونه درمان می‌شود؟

انواع اختلالات تغذیه‌ای

اختلالات تغذیه‌ای انواع مختلفی دارد که شامل بی‌اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، اختلال پرخوری عیاشی و اختلال غذا خوردن در غیر این صورت مشخص نشده (ENDOS) می‌شود. بی اشتهایی عصبی زمانی رخ می‌دهد که فرد نگران چاق شدن خود است و تمایل دارد به روند کاهش وزن خود ادامه دهد. اختلال غذا خوردن در غیر این صورت مشخص نشده (ENDOS) معیارهای بی اشتهایی یا پرخوری عصبی را ندارد، اختلال پرخوری عیاشی می‌تواند نوعی ENDOS در نظر گرفته شود.

بی‌اشتهایی عصبی

بی‌اشتهایی عصبی یکی از علائم مربوط به اختلالات تغذیه‌ای است. افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی، حتی در صورتی که گرسنه باشند نیز از خوردن غذا امتناع می‌کنند. بنابراین حداقل ۱۵ درصد وزن بدن خود را از دست می‌دهند. این افراد به صورت غیر طبیعی از افزایش وزن هراس دارند، احساس می‌کنند که چاق هستند و نسبت به این موضوع وسواس به خرج می‌دهند. ممکن است زنان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی تا چند ماه دچار قاعدگی نشوند و از مشکل ناباروری و کاهش وزن شدید رنج ببرند. احتمال دارد تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی با گذر زمان به پرخوری عصبی دچار شوند.

اختلال تغذیه‌ای چیست و چگونه درمان می‌شود؟

پرخوری عصبی

پرخوری عصبی نیز در اثر ابتلا به اختلالات تغذیه‌ای ایجاد می‌شود. مبتلایان به پرخوری عصبی ابتدا مقداری زیادی غذای پرکالری می‌خورند، اما دچار استفراغ شده و همه آن‌ها را از دست می‌دهند. این افراد کنترل خود را از دست می‌دهند و از خود بیزار می‌شوند. بنابراین پس از اینکه مقدار زیادی غذا می‌خورند، به منظور جلوگیری از افزایش وزن و جبران پرخوری، خود را مجبور به استفراغ می‌کنند. وزن افراد مبتلا به پرخوری عصبی معمولاً طبیعی است.

اختلالات تغذیه‌ای چگونه درمان می‌شود؟

اختلالات تغذیه‌ای را می‌توان به طور مؤثر درمان کرد، هر چه این اختلال سریع‌تر تشخیص داده شود، درمان آن ساده‌تر خواهد بود. اکثر مبتلایان به اختلالات تغذیه‌ای بهبود پیدا می‌کنند، اما ممکن است دوره بهبود ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. روش درمان این مشکل یک رویکرد چند شاخه‌ای است. ارائه دهندگان خدمات پزشکی در این زمینه شامل روانپزشکان، روانشناسان، پزشکان، متخصصان، مشاوران تغذیه، مددکاران اجتماعی، کاردرمان‌گران و پرستاران می‌شود. روش‌های درمانی اختلالات تغذیه‌ای شامل آموزش و مشاوره رژیم غذایی، مداخلات روانشناختی و درمان بیماری‌های روانی همزمان مانند افسردگی و اختلالات اضطراب می‌شود.

کد خبر 442632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.