همه چیز درباره کنسول سونی PS۵ + قیمت و امکانات

کنسول Play Station ۵ رسما توسط شرکت سونی معرفی و با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه شد.

به گزارش ایمنا، شرکت سونی در این رویداد علاوه بر PS۵ با درایو نوری، از مدل دیجیتالی آن نیز رونمایی کرد.

معرفی PS۵

از نظر طراحی، این کنسول شباهتی به کنسول‌های قبلی و طرح‌های رونمایی شده این شرکت ندارد ولی بزرگ‌تر از کنسول‌های نسل قبل است. کنسول PS۵ از یک پردازنده AMD که بر اساس نسل سوم رایزن طراحی شده و هشت هسته هفت نانومتری Zen ۲ دارد، پشتیبانی می‌کند. همچنین این کنسول قابلیت اجرای بازی‌ها باکیفیت ۸K را دارد که البته برای بهره بردن از این ویژگی، باید تلویزیون یا نمایشگر پیشرفته‌ای همراه خود داشته باشید.

PS۵ از یک کارت گرافیک رادئون Navi استفاده می‌کند که کاملاً شخصی‌سازی شده و قابلیت پشتیبانی از Ray Tracing را دارد. این ویژگی مربوط به رندر تصاویر است و با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی، باعث می‌شود تا خروجی نمایش داده شده، بسیار طبیعی به نظر برسد. پلی استیشن ۵ در بخش صوتی دارای صدایی سه بعدی و هارد دیسک نیز است.

مشخصات سخت افزاری

پردازنده اصلی: پردازنده ۸ هسته‌ای با فرکانس پردازشی ۳.۵ گیگاهرتز (دارای فرکانس متغیر)

پردازنده گرافیکی: قدرت پردازشی ۱۰.۲۸ ترافلاپس، مجهز به ۳۶ واحد محاسباتی با فرکانس پردازشی ۲.۲۳ گیگاهرتز و معماری RDNA۲

حافظه رم: ۱۶ گیگابایت GDDR۶

حافظه ذخیره سازی: ۸۲۵ گیگابایت از نوع SSD سفارشی شده و مجهز به درگاه خارجی SSD از نوع NVME جهت ارتقای فضای ذخیره سازی

درایو نوری: بلوری ۴K UHD

اتصالات

شبکه بی سیم: دارد

بلوتوث: دارد

درگاه شبکه: دارد

HDMI: دارد

سایر امکانات

خروجی تصویر: ۴k – ۸k

پشتیبانی: هارد اکسترنال USB

قیمت کنسول PS۵ سونی

سونی هنوز به صورت رسمی قیمت پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۵ دیجیتال را اعلام نکرده است اما طبق اخباری که در این رابطه وجود دارد، احتمالاً قیمتی بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ دلار خواهد داشت.

تاریخ عرضه PS۵ سونی

طبق اعلام شرکت سونی، کنسول پلی استیشن ۵ در تعطیلات ۲۰۲۰، به بازار می‌آید. هنوز روز دقیق عرضه کنسول به صورت رسمی اعلام نشده است.

پلی استیشن ۵ چه رنگ‌هایی دارد؟

سونی در مراسم رونمایی از پلی استیشن ۵، این کنسول را در رنگ سفید معرفی کرد اما با توجه به تصاویر منتشر شده، به احتمال زیاد نسخه مشکی آن نیز روانه بازار می‌شود.

فرق دو نسخه PS۵

سونی دو نسخه پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۵ دیجیتال را معرفی کرد. تنها تفاوت این دو نسخه را می‌توانیم در پشتیبانی از دیسک فیزیکی بازی‌ها بدانیم. در حالی که پلی استیشن ۵ از دیسک بازی‌ها پشتیبانی می‌کند اما نسخه دیجیتال آن تنها از بازی‌های دیجیتالی پشتیبانی خواهد کرد بنابراین نمی‌توان روی آن دیسک قرار داد. به همین دلیل پلی استیشن ۵ دیجیتال ارزان‌تر از پلی استیشن ۵ معمولی است.

مقایسه PS۵ و XBOX Series X

کنسول Xbox Series X، بسیار قدرتمندتر از play station ۵ است. اگر چه کارکنان شرکت سونی روی SSD و حافظه کنسول خود بسیار کار کرده‌اند اما XBOX Series X شرکت مایکروسافت از این لحاظ هم برتر است. البته این اتفاق در گذشته میان دو کنسول play station ۴ pro و Microsoft Xbox One X نیز افتاد. علی رغم بهتر بودن کنسول مایکروسافت اما به دلیل نبود بازی‌های انحصاری مناسب برای این کنسول، نمی‌توانیم آن را برنده بی چون و چرای این رقابت بدانیم.

بازی‌های PS۵

سونی فهرستی از بازی‌های پلی استیشن ۵ را رونمایی کرده است. از شاخص‌ترین بازی‌های پلی استیشن ۵ می‌توان به بازی اسپایدرمن اشاره کرد. سونی همچنین بازی جدید هورایزن ۲ را با نام Horizon II: Forbidden West معرفی کرد. از طرفی بازی جدید Ratchet and Clank: Rift Apart و یک اثر ماجراجویی جدید با نام بازی Kena Bridges Spirits هم برای این کنسول معرفی شدند.

مقایسه PS۵ و PS۴

پلی استیشن ۵ در مقایسه با کنسول قبلی سونی یعنی پلی استیشن ۴ حدود ۵.۵ برابر قدرتمندتر است. طبیعتاً می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در نسل بعد، بازی‌ها از نظر گرافیکی به همین نسبت کیفیت بهتری داشته باشند. قطعات مختلف کنسول مانند پردازنده اصلی، رم و حافظه ذخیره‌سازی باید بهترین عملکرد را داشته باشند تا یک کنسول بتواند بازی‌ها را به خوبی پردازش کند و به اجرا درآورد.

کد خبر 441681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.