امیدی: ظریف یکی از بهترین وزرای خارجه بعد از انقلاب است

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: با توجه به محدودیت‌ها و فرصت‌های جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی، محمدجواد ظریف را باید جز بهترین وزرای امور خارجه بعد از انقلاب اسلامی دانست. وی دیپلمات کارکشته‌ای است که از رده‌های پایین، دیپلماسی را آغاز کرده و به اوج رسیده است.

علی امیدی در گفت و گو با ایمنا در مورد عملکرد چهارساله دولت ضمن تاکید بر تلاش‌های سازنده وزارت خارجه در عرصه بین‌المللی، گفت: ما با مشکلات ساختاری و بحرانی در کشور مواجهیم.

وی با بیان اینکه هیچ دولتی کارنامه صفر و صد ندارد و متغیرها در همه زمینه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: خیلی از متغیرها خارج از اختیار دولت پدید می‌آیند و آن را با مشکل زیادی رو به رو می‌کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: با توجه به محدودیت‌ها و فرصت‌های جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی، محمدجواد ظریف را باید جز بهترین وزرای امور خارجه بعد از انقلاب اسلامی دانست. وی دیپلمات کارکشته‌ای است که از رده‌های پایین، دیپلماسی را آغاز کرده و به اوج رسیده است. تحصیلات آکادمیک وی نیز در حوزه دیپلماسی بوده و توانسته از آن بهره زیادی ببرد.

امیدی با بیان اینکه ظریف از لحاظ شخصیتی دارای وسعت نظر بالاست، تصریح کرد: ایشان شخصیت رادیکال و تند ندارد و دنیا دیده بوده و چگونگی برقراری ارتباط با دنیا را می‌داند.

وی اضافه کرد: با اینکه ظریف میراث دار مشکل ساختاری موجود در وزارت خارجه است، سعی کرده آن را تا حدودی تعدیل کند، اما هنوز موفق نشده است. یکی از مشکلات دیگر این وزارتخانه، عدم حضور نیروهای زبده و کارکشته است.

این کارشناس روابط بین‌الملل افزود: در شرایط فعلی مهمترین کارکرد وزارت خارجه کارکرد سیاسی است. اگر در حوزه اقتصاد، سفارت خانه‌ها مأموریت اقتصادی داشته باشند و در حوزه فرهنگی، فرهنگ طوری تعریف شود که همه ابعاد آن در نظر گرفته شده باشد، در جهت پیشرفت کشور قدم برداشته‌ایم.

امیدی با اشاره به حضور فعال ظریف در توئیتر، اظهار کرد: توئیت‌های وی باعث انتقال پیام‌های سازنده با حفظ مظلومیت جمهوری اسلامی به عرصه جهانی می‌شود؛ علاوه بر این ترکیب کلمات در آنها بر اساس سلیقه جهانی، منطقی، منسجم و مستند است.

بیشتر بخوانید در:

وی گفت: با وجود تلاش‌های زیاد وزارت خارجه در دوره اول ریاست جمهوری در زمینه برجام، ما با مشکلی ساختاری و بحرانی مواجهیم. تحریم پیامدهای شدید اقتصادی داشت که باعث نزول صادرات نفت شد. با اینکه می‌دانیم اقتصاد نفتی ضرر دارد و سرمایه آیندگان را به خطر می‌اندازد، از تاریخ درس نمی‌گیریم؛ حتی اگر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، تحریم‌ها کاهش یابد و صادرات نفت عادی شود، باز هم اقتصاد کشور نفتی خواهد شد.

این کارشناس روابط بین‌الملل در مورد وجود صداهای مخالف برجام در داخل کشور، گفت: هیچوقت و در هیچ کجای دنیا نمی‌توان صداهای مخالف را خاموش کرد. جهان باید بداند در ایران گروه‌های خواهان خروج از ان‌پی‌تی وجود دارند و اگر به ته مانده برجام پایبند نباشند اوضاع بدتر می‌شود. دولت نباید با صداهای مخالف برجام در مجلس برخورد کند.

بیشتر بخوانید در:

کد خبر 440688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.