۵ شهریور، روز داروساز و بزرگداشت زکریای رازی + معرفی رشته داروسازی

روز داروساز در ایران برابر با ۵ شهریور ۹۹ و همزمان با زادروز زکریای رازی است.

به گزارش ایمنا هر سال همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران با هدف گرامی داشت روز داروساز و روز بزرگداشت دانشمند بزرگ تاریخ و کاشف الکل زکریای رازی، برگزار می‌شود که البته امسال به علت شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

روز داروساز چه روزی است؟

۵ شهریور در ایران، همزمان با زادروز زکریای رازی، دانشمند بزرگ ایرانی و کاشف الکل و اسید سولفوریک، و به پاس زحمات بی دریغ این دانشمند به عنوان یکی از اولین کسانی که از علم شیمی در پزشکی استفاده نمود، روز داروساز نامیده شده است.

روز جهانی داروساز

فدراسیون بین المللی داروسازی (FIP) در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی و همزمان با برگزاری کنفرانس داروسازی در کشور ترکیه، تاریخ ۲۵ سپتامبر (۴ مهر ۹۹) را رسماً به نام روز جهانی داروسازان (World Pharmacists Day) نامگذاری کرده است. یکی از اهداف نامگذاری این روز جلب توجه مردم به کار پر اهمیت و سنگین داروسازان است که اغلب به چشم نمی‌آید.

زندگینامه زکریای رازی

مورخان شرقی در کتاب‌هایشان او را محمد بن زکریای رازی خوانده‌اند، اما اروپاییان و مورخان غربی از او به نام‌های رازس و الرازی در کتاب‌های خود یاد کرده‌اند. رازی یک علامه و حکیم بزرگ بود که در بسیاری از علوم زمان خود سررشته داشت. زکریای رازی متولد سال ۲۵۱ هچری قمری در شهر ری است. در کتاب‌های تاریخی و آثار ابوریحان بیرونی از او به عنوان یک زرگر، کیمیاگر و در نهایت یک پزشک که در بیمارستان بغداد علم طب را آموخته است یاد می‌شود. رازی در اواخر عمر خود نابینا شده بود که ابوریحان بیرونی در کتاب خود علت آن را کار مداوم با مواد شیمیایی از جمله بخار جیوه می‌داند.
ابوحاتم رازی، یکی از مبلغان بزرگ تاریخ شیعه در ایران، در کتاب خود زکریای رازی را یک ملحد معرفی کرده و به عقاید ضددینی او اشاره کرده است. محققین دلایلی متعددی را برای رد این قضیه و اثبات مسلمان بودن زکریای رازی ارائه می‌کنند.

آثار زکریای رازی

رازی در علوم پزشکی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، متافیزیک، فلسفه و منطق تالیفات بسیاری دارد. از جمله آثار معروف او، کتاب الحاوی است که به عنوان یک دانشنامه پزشکی شامل کلیه شاخه‌های طب و اصول درمان و بهداشت و بیماری‌شناسی و داروشناسی شناخته می‌شود. زکریای رازی تجارب شخصی خود و دیدگاه سایر پزشکان دوره خود را در شرح بیماری‌های مختلف در این کتاب نگاشته است.

درگذشت و مقبره زکریای رازی

زکریای رازی در سال ۳۱۳ هجری قمری در شهر ری درگذشت ولی به دلایلی نامعلومی آرامگاهی ندارد و محل دفن او مشخص نیست.

رشته داروسازی

رشته داروسازی یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در میان فارغ‌التحصیلان رشته علوم تجربی است. این رشته در میان اغلب دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی به عنوان سخت‌ترین رشته تحصیلی شناخته می‌شود.

رشته داروسازی چند سال است؟

دانشجویان رشته داروسازی باید بین ۵ تا ۶ سال دوره دکترای عمومی داروسازی را بگذرانند و پس از گذراندن ۲ سال دوره طرح خود می‌توانند در آزمون دکتری تخصصی شرکت کنند.

رتبه لازم برای رشته داروسازی

در یکی از ادوار اخیر کنکور رتبه منطقه‌ای آخرین پذیرفته شده در دوره روزانه دانشگاه دولتی برای رشته داروسازی در منطقه ۱ برابر ۱۸۹۱، در منطقه ۲ برابر ۳۶۱۶ و در منطقه ۳ برابر ۲۰۳۰ بود. دانشجوی منطقه ۱ از شهر تبریز و پذیرفته شده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشجوی منطقه ۲ از شهر تربت حیدریه و پذیرفته دانشگاه علوم پزشکی زابل و دانشجوی منطقه ۳ از شهر بم و پذیرفته شده دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود.

درآمد و بازار کار رشته داروسازی

اکثر فارغ‌التحصیلان داروسازی می‌توانند به جایگاه خوب و درآمد بالایی در بازار کار دست یابند. فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی می‌توانند در کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی، صنایع داروسازی (صنعت ساخت و کنترل دارو)، درمان و آموزش پزشکی، امور اجرایی وزارت بهداشت، امور پژوهشی در کارخانه‌های داروسازی و موارد دیگر مشغول به کار شوند.
در مورد میزان درآمد یک دکتر داروساز آمار دقیقی وجود ندارد و تفاوت‌هایی بین کسانی که دربخش خصوصی و دولتی کار می‌کنند وجود دارد.
برخی از فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی به صورت مستقل کار می‌کنند. به این صورت که با کسب مجوزهای لازم و با داشتن سرمایه نسبتاً سنگین، نسبت به تأسیس داروخانه اقدام می‌نمایند. البته در برخی منماطق به علت تعدد داروخانه‌ها مجوز برای تأسیس داروخانه جدید داده نمی‌شود.

سختی‌های رشته داروسازی

واحدهای درسی که به حافظه‌های بسیار قوی نیازمندند و پایان نامه‌های سخت و وقت گیر از جمله سختی‌های رشته داروسازی هستند.

مزایای انتخاب رشته داروسازی

داروسازی برای آن دسته افرادی که تمایل زیادی به کار بالینی ندارند بسیار مناسب است. چه در دوران تحصیل و چه دوران کار، شیفت شب اجباری ندارند، مگر اینکه خودشان بخواهند. از مزیت‌های مهم تحصیل در رشته داروسازی، که می‌تواند برای خیلی از افراد انگیزه بخش باشد این است که دانشجویان بعد از گذراندن ۱۴۰ واحد درسی به طور تقریبی از سال چهارم دانشگاه و در صورت داشتن معدل بالای ۱۴ کارت و شماره انجمن داروسازان را دریافت می‌کنند و می‌توانند به عنوان قائم مقام مسئول فنی مشغول به کار شوند و درآمد قانع کننده‌ای داشته باشند. در کنار همه اینها، فرصت‌های شغلی در سازمان‌های پژوهشی و مراکز تولید دارو و محصولات بهداشتی پیوسته در حال افزایش است که خبر از آینده درخشان‌تر برای داروسازان می‌دهد.

کد خبر 440180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدي IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    4 7
    روز پدر علمي شيمي ميزارن روز داروساز خنده دار