پلاسمای کوویدی در اصفهان نیاز است/ زنگ خطر کاهش ذخایر خونی استان

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: روزانه حدود ۱۱ واحد پلاسما کوویدی در مرکز اهدای خون اصفهان دریافت می‌شود با این شرایط اکنون ذخیره پلاسمای کوویدی استان صفر است.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه میانگین روزانه حدود ۱۱ واحد پلاسما کوویدی در مرکز اهدای خون اصفهان دریافت می‌شود، اظهار کرد: آمار ابتلا به کرونا و نیاز به پلاسمای کوویدی در استان اصفهان رو به افزایش است و نیاز روزانه مراکز درمانی استان نیز بسیار بیشتر از تعداد دریافتی پلاسما در مرکز انتقال خون است و پلاسماهای اهدایی جوابگوی نیاز مراکز درمانی استان نیست.

وی ادامه داد: اهداکنندگان پلاسمای کوویدی کم و افرادی که می‌توانند پلاسما کوویدی اهدا کنند نیز محدود است، پلاسمای کوویدی از بیماران بهبود یافته کمتر از ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای نداشته باشند، دریافت می‌شود، همچنین مراجعه افراد برای اهدای پلاسما بسیار کم است، هنوز نتوانسته‌ایم ذخیره مناسبی از پلاسمای کوویدی در مرکز انتقال خون اصفهان داشته باشیم و اکنون ذخیره آن در استان صفر است، چرا که بر حسب نیاز روزانه تمام پلاسماهای اهدایی در مراکز درمانی استفاده می‌شود و تاکنون بیش از ۳۷۵ واحد پلاسما اهدا شده است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیماران بهبود یافته کرونا می‌توانند ماهی یک بار برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون اصفهان مراجعه کرده و افراد بهبود یافته بیماری کرونا پس از ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل می‌توانند نسبت به اهدای پلاسما اقدام کنند و هر بیمار بهبود یافته کرونا می‌تواند در طول شش ماه چندین نوبت برای اهدای پلاسما اقدام کند.

وی با توضیح اینکه اهداکنندگان پلاسمای کوویدی در استان اصفهان بیشتر مردان هستند، خاطرنشان کرد: گرما و شیوع کرونا محدودیت‌های رفت‌وآمد برای افراد ایجاد کرده و سبب کاهش اهداکنندگان خون شده است، اهدای خون تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته و در حال حاضر ذخایر خونی و فرآورده‌های خونی استان در حد نرمال و حدود سه روز است.

زینلی با بیان اینکه ۹۷ درصد اهدا کنندگان خون مردان هستند، افزود: تنها سه درصد از اهدا کنندگان خون زنان هستند، نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم و اگر افراد مراجعه نکنند تا چند روز آینده با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم.‌

کد خبر 438948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.