پس لرزه‌های انفجار

نخست وزیر لبنان شامگاه دوشنبه ۲۰ مردادماه از سمت خود کناره‌گیری کرد و هزار توی التهاب سیاسی در عرصه داخلی لبنان بعد از انفجار بیروت را پیچیده‌تر از قبل کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفت روز پس از انفجار مهیب بندر بیروت، همچنان گمانه زنی‌ها در مورد عوامل این رویداد فاجعه بار ادامه دارد. بر اساس آخرین آمار رسمی حدود ۲۰۰ نفر بر اثر این انفجار جان خود را از دست داده و بیش از ۶۰۰۰ نفر مجروح شدند و ۶۰ نف مفقودالاثر هستند.

در حالی که هنوز نتیجه تحقیقات در خصوص عوامل انفجار از سمت دولت منتشر نشده، مردم لبنان از اعلام مواضع دولتمردان قانع نشدند و از روز شنبه به خیابان‌ها آمدند و به فاجعه رخ‌ داده اعتراض کردند.

معترضان خواستار برکناری دولت لبنان و مجازات عاملان این انفجار شدند به همین دلیل بلافاصله بعد از شروع اعتراضات، تعدادی از مسئولان و وزیران دولت لبنان استعفا داده و کناره‌گیری خود را اعلام کردند و سرانجام پس از سه روز مقاومت، حسن دیاب نخست وزیر لبنان در برابر هجمه اعتراضات داخلی و فشارهای بین‌المللی تسلیم شد و استعفای کابینه خود را اعلام کرد.

نخست وزیر لبنان در حالی استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور لبنان کرد که بنا بود گزارش تیم تحقیق درباره حادثه بندر بیروت را بررسی و تکلیف انتخابات زودهنگام پارلمانی را به عنوان راهکار بازگرداندن آرامش به لبنان خسته از آشوب و بحران در جلسه هیئت دولت مشخص کند.

دیاب به عنوان نخست‌وزیر لبنان، شامگاه دوشنبه در مقر دولت ضمن اعلام استعفای خود اعلام کرد که "فاجعه‌ای که در لبنان رخ داد، نتیجه وجود فساد مزمن در کشور و مدیریت بود. "

نخست‌وزیر لبنان در ادامه با بزرگ خواندن سیستم فساد در لبنان گفت که "طبقه‌ای در این کشور مانع رفع این فساد می‌شود. ما در برابر فاجعه‌ای بزرگ قرار داریم و آن گروه‌هایی که بر حفظ کشور اصرار داشتند، باید به احترام اندوه مردم همکاری می‌کردند. برخی تنها برایشان پیروزی‌های سیاسی و سخنان پوپولیستی اهمیت دارد که باید از خودشان خجالت می‌کشیدند.

بلافاصله بعد از استعفای حسن دیاب، گمانه زنی‌ها برای جانشین احتمالی وی آغاز شد و برخی کارشناسان احتمال بازگشت نخست وزیر سابق، سعد حریری را پیش‌بینی کردند، اما آیا این رویداد و بازگشت به عقب معترضان لبنانی را راضی خواهد کرد؟ استعفای مقامات دولتی این کشور تا کجا ادامه خواهد داشت و آیا گام بعدی انحلال پارلمان خواهد بود؟ آینده لبنان پس از انفجار بیروت و استعفای دولت چه خواهد شد؟

لبنان یکی از مهم‌ترین نقاط استراتژیک جهان است

به گفته مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین‌الملل، لبنان امروز در غم و اندوهی بسر می‌برد که ناشی از یک فاجعه مرگبار و فراموش‌نشدنی در تاریخ لبنان است.

به گفته وی، در زمانه‌ای که قرار بود دیوان لاهه رأی خود را در ارتباط با ترور رفیق حریری بیان کند و زمینه‌های فشارهای بین‌المللی بیشتر در این ارتباط حاصل شود به ناگهان در بیروت واقعه‌ای بسیار شگرف روی می‌دهد که گمانه زنی‌ها و حدس‌های متفاوتی در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

این کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید که کشور لبنان و پایتخت آن بیروت، دارای ویژگی‌های خاص بوده که در کناره مدیترانه و در یکی از مهم‌ترین نقاط استراتژیک جهان قرار دارد و مدنظر بسیاری از قدرت‌های جهان در طول تاریخ بوده است.

به اعتقاد مطهرنیا، فرانسه در لبنان نسبت به بسیاری از کشورهای غربی دارای یک جایگاه تعریف‌ شده و دارای نفوذ سنتی‌تری نسبت به سایر کشورهای غربی بوده و به همین دلیل است که گفته می‌شود آمدن مکرون به لبنان به نمایندگی از غرب برای مدیریت آینده این کشور و در راستای منافع و اهداف مشترک آنها با مرکزیت نفوذ فرانسه در منطقه بوده است.

به گفته وی، صحبت‌های تلفنی مکرون با ترامپ در خاک لبنان و درخواست معترضان برای مداخله فرانسه جهت ایجاد ثبات سیاسی در این کشور بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است. اگر این خبرها و عناوین، در کنار هم قرار بگیرد مسئله چندان پنهانی وجود نخواهد داشت.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: لبنان صحنه آشکار تزاحم‌های مذهبی و فرقه‌ای با پشتیبانی‌های بیرون از مرزهای کشور است. این رقابت شدید و اصطکاک بین قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را در سایر کشورهای منطقه مانند سوریه و یمن نیز می‌توان مشاهده کرد.

روند استعفاها در لبنان متوقف می‌شود

سید صباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه معتقد است که وضعیت ارکان سیاسی لبنان همواره دارای پیچیدگی‌های خاصی بوده و در حال حاضر نیز پس از حادثه بندر بیروت شاهد استعفاهای پیاپی نمایندگان احزاب و وزرای دولت هستیم.

به گفته وی، استعفای نمایندگان مشکلی برای کنترل جریان امور سیاسی کشور ایجاد نخواهد کرد، اما در صورتی که تعداد این استعفاها از حدی عبور کند، مجلس منحل شده و باید انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار شود.

به گفته این کارشناس مسائل منطقه، در صورت برگزاری انتخابات مجدد در لبنان، ترکیب فعلی پارلمان اقبال کمتری خواهد داشت و حزب میشل عون و حزب الله شانس بیشتری برای کسب کرسی در مجلس دارند و به همین دلیل شاهد توقف استعفاها در این کشور خواهیم بود.

به اعتقاد زنگنه، پارلمان لبنان باید دنبال انتخاب نخست وزیر از طریق ائتلاف باشد زیرا کسی که این سمت را در وضعیت فعلی بر عهده می‌گیرد نباید وابسته به جریان خاصی باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: وضعیت آشفته امروز لبنان حاصل دخالت کشورهایی مانند عربستان، آمریکا و فرانسه است. اگر این کشورها اجازه دهند مردم لبنان برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند، نتیجه بهتری رقم خواهد خورد.

کد خبر 438399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.