به گزارش ایمنا، زهرا مظفر در مورد برطرف شدن تبعیض آموزشی در مدارس اظهار کرد: باید مشخص شود که از عدالت آموزشی چه انتظاری داریم و تفسیر ما از عدالت آموزشی چه چیزی است، جامعه و آموزش و پرورش باید شرایطی را برای خانوادهها فراهم آورد تا در انتخاب مدرسه برای تحصیل فرزندان خود آزادانه عمل کنند. در همین راستا تعدادی از مدارس تحت عنوان مدارس غیردولتی و مدارس خاص در کنار مدارس دولتی شروع به فعالیت کردند و با فعالیت آنها این حق انتخاب و آزادی به خانوادهها سپرده شده تا با شرایطی که در جامعه وجود دارد، بتوانند مدرسه محل تحصیل فرزندانشان را انتخاب کنند.
مظفر افزود: به همین دلیل در آموزش و پرورش قوانینی تصویب و ابلاغ شده است که در آنها انتخاب نوع مدرسه ۱۰۰ درصد برعهده خانواده و دانشآموز میباشد. در جایگاه تصمیمگیری نیز همه قوانین و آئیننامههای مصوب برای مدارس دولتی و غیردولتی، بهجز دریافت شهریه که براساس تعیین الگوی شهریه از سوی شورای نظارت و هیأت مؤسسان تصمیمگیری و به مدارس ابلاغ میشود، یکسان بوده و لازم الاجراست.
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات در خصوص لایحه تعارض منافع، تصریح کرد: این موضوع در هیأت وزیران مطرح و مصوب شد که در راستای ارتقای شفافیت در امور جامعه، تقویت و پاسخگویی نظام اداری سیاسی در برابر مردم، ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد، لایحهای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. البته به دلیل تغییر و تحول مجلس این لایحه مصوب نشد ولی با تاکید وزیر آموزش و پرورش بر حائز اهمیت بودن منافع عمومی و دولتی بر منافع شخصی، بخشنامه تعارض منافع در خردادماه و در ۹ بند به استانها ابلاغ شد. برای مثال در تعارض منافع در مدارس غیردولتی افراد مدت ۲ ماه فرصت دارند تا آن را مشخص کنند و در مذاکره با دفتر حقوقی مشخص گردید بیش از ۸۰ درصد استانها مکاتبه و گزارش خود را ارائه کردهاند این گزارشات پس از جمعآوری به وزیر آموزش و پرورش داده میشود تا نقش نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در جلسه سیاستگذاری بررسی شود و بتوانیم این مصوبه را به نحو احسن اجرا کنیم.
میزان شهریه مدارس غیردولتی بر اساس الگوی شهریه تعیین میشود
وی ادامه داد: ما هیچ محدودیتی برای ورود به هیچ مدرسهای نداریم. شهریه فوق برنامه در مدارس غیردولتی و خاص براساس تعیین الگوی شهریه و خدماتی که در فوق برنامه ارائه میشود، میباشد. تعرفه خدمات از سوی شورای سیاستگذاری مدارس غیردولتی تعیین میشود و در وزارت آموزش و پرورش برعهده سازمان مدارس غیردولتی است.
سامانه ثبت نظارت و گزارشات مردمی راه اندازی شد
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به پاسخگویی به شکایات مردمی در ۷ تا ۱۰ روز پس از ثبت شکایات در سامانه shekayat.medu.ir تاکید کرد: در سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۴ هزار و ۳۳۱ شکایت در سامانه ثبت شده بود که ۴۴۰ مورد از آنها مربوط به ثبتنام مدارس بود. از شروع سال ۹۹ تاکنون نیز در حدود ۴ هزار و ۳۲۵ شکایات ثبت شده داشتهایم که در مقایسه با قبل کاهش ۴۰ درصدی شکایت دیده میشود.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۹ هزار بازرس به طور حضوری از مدارس بازدید کردند، اظهار کرد: گفت: امسال وظیفه نظارتی را افزایش دادیم و سامانهای طراحی کردیم که از اول تیرماه رونمایی شد تا ثبت گزارش مردمی و ثبت نظارت همگانی و فرآیند ثبتنام را بررسی کند. همچنین فرم ۷ شاخصهای مبنی بر تکریم ارباب رجوع و صیانت از حقوق مردم طراحی و در این سامانهها بارگذاری کرده ایم. تعداد گزارشات مردمی در این سامانه در حدود ۹۸۴ عدد بود که ۱۱۵ عدد از آنان در رابطه با ثبتنام بوده است. از تعداد هزار و ۲۷ فرم که از سوی خانوادهها به هنگام ثبتنام پر شده بود ۳۵۰ مورد صرفاً در رابطه با اخذ وجه در سال گذشته بود.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات، گفت: امسال بخشنامهای را برای صیانت از حقوق والدین و دانشآموزان به استانها فرستادیم که مبنای آن حضور اولیا در مدارس است یعنی در هر مدرسه یکی از اولیا را به عنوان ناظر در ثبتنام و ناظر بر امور مدرسه تعیین کردیم بنابراین رویکردمان نظارت اولیا و حق انتخاب اولیا به عنوان اولیای ناظر است.
نظر شما