تاثیر ژنتیک در بروز عوارض عفونی کرونا

تاثیر ژنتیک در بروز عوارض عفونی کرونا، تاثیر تغذیه سالمندان در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا، ارتباط فشار جسمی شغل با زوال عقل در سنین بالا، تاثیر داروی روماتیسم در مقابله با کرونا و بررسی ویژگی‌های مرگ‌ومیر بیماران کرونا را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اوج گیری مجدد کرونا، گفت: این ویروس از چنگ آنتی بادی هم جان سالم به در می‌برد.

مریم واعظ جلالی با اشاره به اینکه الگوی سنی مبتلایان به کووید ۱۹ تغییر پیدا کرده است، اظهار کرد: تعدادی از افراد جوانی که هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند، نیز با وخامت حال عمومی شدید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند.
وی افزود: همه گیری ویروس کرونا و مطالعات اخیر نشان می‌دهد که کرونا تابع هیچ قانونی نیست و حتی ممکن است جوانان را با عوارض جدی رو به رو می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تعداد ذرات ویروسی و میزان در تماس بودن افراد با آن‌ها در عوارض بیماری ناشی از آن اثرگذار است، خاطرنشان کرد: این ویروس توانایی آلوده کردن نوزادان، کودکان، جوانان و به طور کلی همه گروه‌های سنی جامعه را با عوارض مختلف دارد، بنابراین ویروس کرونا همه افراد را در تمامی طیف‌های سنی تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: به طور کلی بیماری‌زایی و عوارض عفونی کووید ۱۹ به پاسخ ایمنی بدن هر فرد بستگی دارد و این مهم با ژنتیک هر فرد ارتباط مستقیم دارد.

واعظ جلالی توضیح داد: ممکن است یک عامل ویروسی مشترک وارد بدن دو نفر شود و هر یک از این افراد پاسخ مختلفی در مواجهه با ویروس داشته باشند، به عبارت ساده‌تر یک ویروس مشترک می‌تواند در بدن یک نفر به عنوان عامل کشنده و تهدید کننده حیات تلقی شود و در بدن فرد دیگری بیماری بدون علامتی ایجاد کند.

وی گفت: کرونا ویروس جدید از خانواده ویروس‌هایی است که احتمالاً نمی‌توان با پروتکلی مشترک افراد را درمان کرد، بنابراین صرفاً ژنتیک و سیستم ایمنی هر فردی در نحوه واکنش به بیماری می‌توانند در ادامه روند درمان نقش تعیین کننده داشته باشد و در رویارویی با کرونا اگر سیستم ایمنی هر فردی با پاسخ مناسب وارد عمل شود، این ویروس دفع خواهد شد.

تأثیر تغذیه سالمندان در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تغییرات فیزیولوژیک بدن سالمندان، گفت: اگر افراد سالمند به کووید ۱۹ مبتلا شوند، بیماری در آن‌ها شدیدتر است.

شیما جزایری افزود: با افزایش سن نیاز افراد به برخی مواد مغذی بیشتر می‌شود، از طرفی دریافت‌ها هم کم می‌شود و این موضوع روی سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: تغییرات دیگری هم در سالمندی اتفاق می‌افتد که باعث افزایش شدت بیماری شود، یکی از آن‌ها تغییراتی است که در توده چربی و عضلانی به وجود می‌آید و اصولاً توده عضلانی بدن می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد، اما با افزایش سن و از ۳۰ سالگی به بعد هر ۱۰ سال دو تا سه درصد از حجم عضلات کم می‌شود.

جزایری افزود: اگر فردی ۱۵ درصد از توده عضلانی خود را از دست دهد به آن سارکوپنی یا تحلیل توده عضلانی گفته می‌شود و بدن را آسیب پذیرتر می‌کند و از سوی دیگر هر چه توده عضلانی کم شود، توده چربی افزایش می‌یابد و چربی اضافی خوب نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: چاقی یکی از عواملی است که باعث شدت کووید ۱۹ می‌شود و از ۷۰ سالگی به بعد توده چربی هم کم می‌شود و اگر کاهش وزن بیش از حد باشد، سو تغذیه پروتئین و انرژی ایجاد می‌شود و افرادی که این سو تغذیه را دارند مستعد بیماری‌ها هستند.

وی اظهار کرد: سالمندان باید تغذیه خوب داشته باشند و پروتئین کافی دریافت کنند تا توده عضلانی را حفظ کنند و احتمال ابتلاء به کرونا در آن‌ها کمتر شود.

ارتباط فشار جسمی شغل با زوال عقل سنین بالا

محققان دانشگاه کلورادو آمریکا پاسخ‌های نظرسنجی شغلی را با داده‌های تصویربرداری مغز ۹۹ فرد مسن در رده سنی ۶۰ تا ۷۹ سال بررسی کردند و دریافتند افرادی که در کار خود با میزان بالای فشار جسمی روبرو بودند، دارای حجم کوچک‌تر هیپوکامپ مغز بودند و عملکردشان در مهارت‌های حافظه‌ای ضعیف‌تر بود.

هیپوکامپ بخشی از مغز است که برای حافظه حیاتی است و هم در روند پیری عادی و هم در زوال عقل تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

آگا بورزینسکا، سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: ما می‌دانیم که استرس و فشار می‌تواند روند پیری جسم را تسریع کند و فاکتور پرخطر بسیاری از بیماری‌های مزمن است، اما این اولین مطالعه است که نشان می‌دهد فشار شغلی بر بدن می‌تواند روند پیری مغز و قدرت شناختی را تسریع نماید.

محققان همچنین مشاهده کردند فعالیت جسمی سرگرم کننده با حجم بیشتر هیپوکامپ مغز مرتبط است و رابطه منفی با کار بدنی در محیط کار مثل بلند کردن لوزام و جابجایی وسایل در قفسه‌ها دارد.

تأثیر داروی روماتیسم در مقابله با کرونا

محققان در مطالعات جدید دریافتند داروی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مورد استفاده برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی برای بهبود بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان امید بخش بوده است.

این دارو موسوم به anakinra به تسکین واکنش التهابی بدن موسوم به توفان سیتوکینی که جان برخی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ حاد را به خطر می‌اندازد، کمک می‌کند.

در مطالعات انجام شده که شامل ۲۲ بیمار بسیار بدحال بود و تمامی آن‌ها با مصرف داروی anakinra بهبود یافتند و هیچ مرگی در مورد آن‌ها گزارش نشد و تعداد روزهای بیشتری بدون استفاده از دستگاه ونتیلاتور سپری کردند، همچنین به نظر می‌رسد دارو دارای تأثیر سریع و فوری است و در طول مدت میانگین سه روز بعد از اولین تزریق وریدی، تب هم کاهش می‌یابد.

این آزمایش فرانسوی مبتنی بر این نظریه است که داروهای نظیر anakinra با تعدیل در تولید طبیعی ترکیبات اینترلوکین که به آغاز توفان سیتوکینی کمک می‌کنند، عمل می‌نمایند.

بررسی ویژگی‌های مرگ‌ومیر بیماران کرونا

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران گفت: با همکاری استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان اورژانس کشور ویژگی‌های مرگ‌ومیر بیماران بستری کووید ۱۹ بررسی شد.

پویا پاینده مهر از انجام مطالعه ملی ویژگی‌های مرگ‌ومیر در بیماران بستری شده کووید ۱۹ ایران با همکاری استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان اورژانس کشور خبر داد.

وی گفت: در این مطالعه ۲۳ هزار و ۳۶۷ بیمار بستری شده با تشخیص قطعی کووید ۱۹ (PCR مثبت) در بیمارستان‌های سراسر کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند.
پاینده مهر افزود: ریسک تجمیعی مرگ‌ومیر ۳۰ روزه برای بیماران بستری ۲۴.۴ درصد محاسبه شد، همچنین مرگ‌ومیر در بیماران با سنین بالاتر از ۶۵ سال در مقایسه با بیماران جوان‌تر و در مردان بستری بیشتر دیده شد.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران خاطرنشان کرد: وجود سابقه بیماری‌های قلبی، کلیوی و دیابت با افزایش احتمال فوت بیماران همراه بود.

کد خبر 435830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.