گرتاتونبرگ جایزه ۱ میلیون یورویی را به مدافعان محیط زیست اهدا کرد

شناسایی راهکارهای سازگاری با تغییر اقلیم در حوضه دریاچه ارومیه، جزئیات بودجه ۱.۸ تریلیون یورویی اتحادیه اروپا برای تحقق انقلاب سبز، تدوین لایحه ای برای کاهش تولید و مصرف پلاستیک در کشور و حمایت مالی گرتا تونبرگ از گروههای زیست محیطی را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گرتا تونبرگ نوجوان سوئدی و فعال محیط زیست، پس از دریافت جایزه یک میلیون یورویی بنیاد «گالوست گلبنکیان» پرتغال، آن را به گروه‌های حفاظت از محیط زیست اهدا کرد.

گرتا در این خصوص گفت: «سازمان من از تمام موسسه‌هایی که در خط مقدم مبارزه با تغییرات اقلیمی فعالیت می‌کنند حمایت می‌کند؛ سازمان‌هایی که پروژه‌هایی در خصوص خطرات پیش‌روی زمین دارند و تلاش می‌کنند برای نجات زمین قدمی بردارند.»

جایزه گلبنکیان به این دلیل به گرتا تونبرگ اهدا شده که توانسته است نسل‌های جوان را نسبت به خطرات تغییرات اقلیمی آگاه کند.

قرار است ۱۰۰ هزار یورو از این جایزه به کمپین SOS آمازون اختصاص داده شود که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در برزیل فعالیت می‌کند.

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست نوجوان در سال ۲۰۰۳ میلادی در سوئد به دنیا آمده و از بیماری اوتیسم رنج می‌برد.
تلاش‌های او برای مبارزه با تغییرات اقلیمی مورد توجه شرکت‌های بزرگ جهان که در این زمینه فعالیت می‌کنند قرار گرفته و این موضوع او را به شهرتی جهانی رسانده است.

آدم‌ها در محاصره عروسان دریایی

آکواریوم سان‌شاین در توکیو پایتخت ژاپن فضای جدیدی به نام «عروس دریایی» افتتاح کرد.
این بخش از آکوریوم پر از عروس‌دریایی هایی است که طوری پیرامون مخاطبان را در بر گرفته‌اند که در آن بازدید کنندگان می‌توانند برای لحظانی خودشان را در میان جمعی از این گونه جانواران درخشان بی‌مهره احساس کنند.

عروس دریایی یا ژله ماهی گونه‌ای از بی‌مهرگان است که در شاخه مرجانیان طبقه‌بندی می‌شود. این موجودات قادر به شنا کردن هستند.
برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در میانه شیوع ویروس کرونا بازدید از این بخش آکواریوم با حضور افراد محدودی و در زمان‌های مشخص مجاز است.

شناسایی راهکارهای سازگاری با تغییر اقلیم در حوضه دریاچه ارومیه

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ضمن اشاره به لزوم سازگاری جوامع با مشکلات و شرایط نامساعد ناشی از تغییرات اقلیمی، به موضوع تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از مسائل به روز و قابل توجه از دیدگاه مدیریت منابع طبیعی و حفظ سرمایه‌های انسانی و مالی اشاره کرد.
علی ارواحی با بیان اینکه طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در نظر دارد با همکاری‌های مستمر با نهادهای دست اندرکار برنامه سازگاری با تغییر اقلیم درحوضه آبریز دریاچه ارومیه را تهیه و عملیاتی کند، از همکاری مشترک با دفاتر تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو به منظور برنامه‌ریزی انجام مطالعه و تهیه برنامه تغییر اقلیم و تبیین سازوکارهای اجرای آن خبر داد.

رابر، پایلوت شکار گراز می‌شود

مرجان شاکری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در دیدار با اهالی شهرستان از طرح صدور پروانه دفع در شهرستان رابر به عنوان پایلوت شکار گراز در آینده‌ای نزدیک خبرداد.
شاکری در رابطه با معدن مس درآلو گفت: چون مجوزهای معدن مس درآلو قدیمی است، باید یکسری تمهیدات لازم را بیندیشند.
او همچنین از رسیدگی مجدد رؤیت یک قلاده خرس در باغات روستای جواران رابربا توجه به درخواست‌های مردمی خبرداد.‌

جزئیات بودجه ۱.۸ تریلیون یورویی اتحادیه اروپا برای تحقق انقلاب سبز و دیجیتالی

رهبران اتحادیه اروپا در پایان نشست پنج روزه خود در بروکسل که هفته گذشته برگزار شد با تصویب بسته احیای اقتصادی و بودجه این اتحادیه برای دوره زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ میلادی که رقم آن بالغ بر ۱.۸۲۴ تریلیون یورو است، موافقت کردند تا ضمن کمک به رفع رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا، سرمایه‌گذاری لازم برای انقلاب سبز و دیجیتالی را در این اتحادیه تضمین کنند.

حفظ محیط زیست

۳۰ درصد هزینه‌های بودجه اتحادیه اروپا برای هفت سال آینده به پروژه‌های مرتبط با مقابله با آسیب‌های متوجه محیط زیست اختصاص خواهد داشت.

هدف اصلی اتحادیه اروپا که در برنامه «نسل آینده اتحادیه اروپا» نیز بر آن تاکید شده، این است که آسیب‌های وارده به محیط زیست این اتحادیه تا سال ۲۰۵۰ میلادی به صفر برسد. همچنین در قالب چارچوب مالی بلندمدت اتحادیه اروپا اهداف زیست محیطی تعیین شده برای سال ۲۰۳۰ که کاملاً منطبق بر معاهده پاریس است، پیگیری خواهد شد.

منابع جدید اتحادیه اروپا

رهبران اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه موافقت کردند تا به منظور ایجاد منابع جدید برای تأمین بودجه اتحادیه و برنامه «نسل آینده اتحادیه اروپا»، عوارض جدیدی از سال ۲۰۲۱ بر مصرف پلاستیک وضع شود. همچنین کمیسیون اروپا تا پایان سال ۲۰۲۲ پیشنهاد خود را در مورد عوارض دیجیتال و عوارض لازم برای تعدیل انتشار گاز کربن ارائه خواهد داد.

یک صندوق ۵ میلیارد یورویی نیز برای حمایت از کشورها و بخش‌های اقتصادی در برابر آسیب ناشی از اجرای برکسیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأسیس خواهد شد.

خرس‌های قطبی تا سال ۲۱۰۰ از زمین محو می‌شوند

زنگ خطر تغییرات اقلیمی مدتهاست که به صدا در آمده است. یکی از تازه‌ترین مطالعات انجام شده می‌گوید اگر روند تولید گازهای گلخانه‌ای و تخریب محیط زیست همینطور ادامه یابد جمعیت خرس‌های قطبی تا سال ۲۱۰۰ میلادی از روی کره زمین محو خواهد شد.

این مطالعات که طی ۶ دهه اخیر بر زندگی خرس‌های قطبی متمرکز بوده، نشان می‌دهد که اگر انسان به تولید گازهای گلخانه‌ای و آلوده ساختن
محیط زیست ادامه دهد و در رفتارهای محیط زیستی خود تغییری به وجود نیاورد آنوقت ۲۰ هزار خرس قطبی باقی مانده در جهان ممکن است تا سال ۲۱۰۰ از روی زمین محو شوند.

دشواری خرس‌های قطبی برای دستیابی به غذا

یخ‌های قطب شمال رو به کوچک‌تر شدن است و به این ترتیب دستیابی خرس‌های قطبی به غذا و خوراک نیز دشوارتر خواهد شد.
نتایج این تحقیق که در نشریه «نیچر ورلد نیوز» منتشر شده، نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۷۵ میلادی کاهش زیستگاه‌های خرس قطبی به حذف کامل فضا و شرایط کافی برای ادامه حیات توله خرس‌های قطبی و در نهایت از بین رفتن این گونه جانوری منجر خواهد شد.

پایش زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای در ارتفاعات سبلان

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: گشت و پایش مستمر زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای واقع در ارتفاعات سبلان به صورت مستمر توسط اکیپ‌های گشت و پایش و تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان در زیستگاه‌های شیروان‌دره، تالاب آت گلی، ارتفاعات اطراف مجتمع‌های آبدرمانی شابیل و قطورسوئی و همچنین مسیر شابیل تا پناهگاه واقع در داخل محدوده اثر طبیعی ملی سبلان بررسی و پایش می‌شود.

ودود رستم نژاد افزود: با توجه به حضور شبانه یک قلاده خرس در اطراف مهمانپذیرها و غذاخوری‌ها و تغذیه از زباله‌ها و پسماندهای غذایی در منطقه شابیل، زباله‌های منطقه جهت انتقال به محل دفع زباله شهری توسط همکاران محیط زیست جمع‌آوری و موضوع پاکسازی محوطه از پسماندهای غذایی جهت دورکردن خرس از منطقه به گروههای هدف اعلام و اخطاریه لازم صادر شد.

رستم نژاد تصریح کرد: آموزش چهره به چهره نحوه برخورد با حیات وحش از جمله خرس قهوه‌ای در محدوده اثر طبیعی ملی سبلان و زیستگاه‌های حیات وحش منطقه برای عشایر و زنبورداران با هدف کاهش تعارض گونه خرس قهوه‌ای با انسان طی چند مرحله در سالجاری توسط کارشناسان و محیطبانان برگزار شده است.

ممنوعیت تولید پلاستیک نازک در کشور

پیام جوهرچی معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین لایحه‌ای با ۱۲ بند پیشنهادی برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی خبر داد و گفت: برای مثال پیشنهاد داده‌ایم که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای - به عنوان یکی از مراکز اصلی مصرف پلاستیک - به افرادی که از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نمی‌کنند و کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین آن کرده‌اند تخفیف و خدماتی را ارائه دهند و در مقابل آن، کسانی که می‌خواهند از پلاستیک استفاده کنند هزینه‌ای را برای کیسه پلاستیکی پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه کیسه‌های نازک در مقابل کیسه‌های ضخیم آسیب‌های بیشتری را برای محیط زیست به دنبال دارد و دیرتر در طبیعت تجزیه می‌شود، گفت: از این‌رو در این لایحه آورده شده است که تولید کیسه‌های پلاستیکی که جداره آن‌ها کمتر از ۲۵ میکرون است، ممنوع شود.

فرصت چندساله به صنایع برای تولید کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر

جوهرچی ادامه داد: از دیگر پیشنهادات ما در لایحه کاهش مصرف پلاستیک این است که به صنایع تولید کیسه‌های پلاستیکی فرصتی دو تا پنج ساله داده شود تا بتوانند از مواد اولیه پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر در تولید خود استفاده کنند.

به گفته معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مشکلات بزرگ در بحث مدیریت مصرف کیسه‌های پلاستیکی این است که برخی تولیدکنندگان آن پروانه بهره‌برداری ندارند و به همین دلیل دسترسی و نظارتی روی آن‌ها وجود ندارد. از این‌رو با وزارت صنعت هماهنگی‌های صورت گرفته است تا بتوان این مشکل را برطرف کرد.

کد خبر 435274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.