مهدی مهدوی کیا از داماش تا هامبورگ  + بیوگرافی و عکس

مهدی مهدوی کیا بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، پرسپولیس، بوخوم، هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت،استیل آذین، بازیکن برتر فوتبال آسیا در سال ۲۰۰۳ و موشک ایرانی هامبورگ در دوم مرداد ۱۳۵۶ متولد شد.

به گزارش ایمنا مهدی م مهدوی‌کیا همواره در دوران ورزشی خود یکی از بازیکنان مؤثر در تیم ملی فوتبال ایران بود, در نظرخواهی فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال جهان در ابتدای سال ۲۰۱۰ به عنوان بیست و هفتمین بازیکن محبوب جهان انتخاب شد.

بیوگرافی مهدی مهدوی کیا

مهدی مهدوی کیا ۲ مرداد ۱۳۵۶ در ری متولد شد، او فارغ‌التحصیل دیپلمه رشته اقتصاد نظام قدیم است. خانواده مهدوی کیا اصالتاً اراکی هستند و در بین ۷ خواهر و ۴ برادر، او فرزند دهم است. قد او ۱۷۲ سانتیمتر است. او از سال ۱۳۶۶ وقتی ۱۰ ساله بود با مسابقات هندبال مدارس ورزش خود را شروع کرد. مهدی مستعد در مسابقات کشوری نوجوانان آقای گل شد و هم چنین به عنوان کاپیتان دانش آموزان ایران در چند بازی بین‌المللی نیز حضور داشت.

مهدوی کیا

مهدوی کیا از سال ۶۹ فوتبال را با جدیت بیشتری در زمین‌های خاکی حسین آباد واقع در محله دولاب تهران پیگیری کرد و در نهایت در سال ۷۰ بود که به اصرار یکی از دوستان پدری به تیم فوتبال بانک ملی معرفی شد. بازی‌های زیبای او باعث شد در سال ۷۳ به تیم ملی جوانان دعوت شود. وی در سال ۱۳۷۴ به پرسپولیس پیوست. افتخارات و موفقیت‌های مهم ورزشی مهدی از سال ۷۵ شروع شد، پس از محرومیت نعیم سعداوی وی در پیستون راست تیم ملی بازی کرد. مهدی با زدن ۲ گل به چین شایستگی‌های خود را اثبات کرد.

مهدوی کیا

درخشش مهدوی کیا در بازی‌های آسیایی سال ۱۳۷۴ و در جام جهانی ۹۸ فرانسه (سال ۱۳۷۶ شمسی) و گل به یاد ماندنی‌اش به آمریکا باعث شد به باشگاه بوخوم آلمان بپیوندد. پس از یک سال از بوخوم به هامبورگ رفت و ۸ سال طلایی را در این تیم قدیمی و پرافتخار بوندس‌لیگا تجربه کرد. سپس در سال ۱۳۸۵ به اینتراخت فرانکفورت پیوست و سرانجام با پایان قراردادش با فرانکفورتی‌ها، در سال ۸۸ به ایران بازگشت و به تیم استیل آذین تهران ملحق شد.

مهدوی کیا

در مجموع تا پایان بهمن ۱۳۸۷، مهدی ۲۵۰ بار در بوندس‌لیگا به میدان رفت و ۲۹ گل نیز به ثمر رساند. در همان سال از سوی علی دایی؛ سرمربی وقت تیم ملی بازوبند کاپیتانی تیم ملی را به بازو بست. وی در سال ۱۳۸۸ پس از فسخ قرارداد با تیم فرانکفورت به تیم استیل‌آذین پیوست.

مهدوی کیا

مهدوی کیا مهدوی‌کیا پس از سقوط تیم استیل‌آذین به لیگ آزادگان از این تیم جدا شده و برای یک فصل با تیم داماش گیلان قرارداد امضا کرد. او در دی ماه سال ۱۳۹۰، با عقد قراردادی ۶ ماهه به تیم پرسپولیس پیوست و در نخستین بازی، که دیداری دوستانه در برابر آرمین قزوین بود، توانست گلزنی کند. بازگشت او همزمان با بازگشت مصطفی دنیزلی بود. این بازیکن یک سال دیگر نیز قرارداد خود را با پرسپولیس تمدید کرد.

همسر مهدی مهدوی کیا

مهدی مهدوی کیا در سال ۷۶ وقتی ۲۰ ساله بود با دختری بنام سپیده قنبری ازدواج کرد. این زوج در سال ۷۸ صاحب دختری به نام عسل شدند. پس از آن چندین بار خبر جدایی وی و ازدواج با زنان دیگر تیتر یک روزنامه‌ها شد که مهدوی کیا آن اخبار را تکذیب کرد.

مهدوی کیا

خداحافظی مهدی مهدوی کیا

مهدوی‌کیا پس از بازی با کره جنوبی که در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در حالی که ایران بازی را یک بر یک تساوی کرد و از صعود به جام جهانی بازماند از تیم ملی فوتبال ایران خداحافظی کرد.

مهدوی کیا

مهدی مهدوی‌کیا در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ هنگامی که ۳۶ سال داشت به‌طور رسمی از میدان‌های فوتبال خداحافظی کرد. در ابتدا طبق توافق پرسپولیس و سپاهان برای حضور نمادین مهدوی‌کیا در فینال جام حذفی عنوان شد که قبل از فینال جام حذفی مسابقه‌ای نمادین انجام خواهد شد. اما این مسابقه نمادین صورت نگرفت و مهدوی کیا در ۵ دقیقه پایانی بازی وارد زمین شد. در نهایت سپاهان در ضربات پنالتی پیروز شد و مهدی مهدوی کیا در حالی که بازیکنان پرسپولیس زمین را ترک کرده بودند به تنهایی در بین تشویق تماشاگران پرسپولیس و سپاهان چهار گوشه زمین را بوسید و ناکام از بلند کردن جام زمین را ترک کرد.

مهدوی کیا

در ادامه مسئولان باشگاه پرسپولیس خواهان دعوت تیم هامبورگ برای انجام بازی خداحافظی مهدوی کیا شدند ولی با موافقت مهدی مهدوی کیا در نهایت از تیم پیشکسوتان باشگاه میلان برای انجام یک بازی خیریه دعوت به عمل آمد. تیم پیشکسوتان پرسپولیس در روز ۷ آذر ۱۳۹۲ میزبان تیم پیشکسوتان میلان با حضور بازیکنانی مانند پائولو مالدینی، فرانکو بارزی و گتوسو بود، مهدوی کیا در اواخر نیمه اول به جای فرشاد پیوس به میدان آمد و پیوس پیراهن خود را که شماره ۱۷ داشت به او داد، همچنین محمد پنجعلی کاپیتان تیم پیشکسوتان پرسپولیس نیز بازوبند کاپیتانی را بر بازوی مهدوی کیا بست. در نهایت این بازی با نتیجه ۳ بر ۱ به سود پیشکسوتان میلان تمام شد و مهدوی کیا با دور افتخاری خود در تشویق پرشور تماشاگران در ورزشگاه آزادی، کفش‌های خود را آویزان کرد و دوران فوتبالی خود را به عنوان بازیکن به سرانجام رساند.

مهدوی کیا

افتخارات مهدی مهدوی کیا

باشگاهی

  • نایب قهرمانی جام حذفی فوتبال ایران ۹۲-۹۱ به همراه تیم پرسپولیس
  • قهرمان لیگ آزادگان ۷۴ به‌همراه باشگاه فوتبال پرسپولیس
  • قهرمان لیگ آزادگان ۷۵ به‌همراه باشگاه فوتبال پرسپولیس
  • قهرمان جام اینترتوتو: ۲۰۰۵
  • قهرمان لیگا پوکال: ۲۰۰۳

ملی

  • جام ملت‌های آسیا: دو مقام سومی (۱۹۹۶ و ۲۰۰۴)
  • قهرمان بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸
  • قهرمان چلنج کاپ آسیا – اقیانوسیه: ۲۰۰۳

فردی

  • کسب عنوان مرد سال آسیا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا: ۲۰۰۳
  • کسب عنوان فوتبالیست جوان سال آسیا: ۱۹۹۷
  • بازیکن برتر هامبورگ: ۲۰۰۲–۲۰۰۳ و ۲۰۰۳–۲۰۰۴
  • کسب عنوان بهترین وینگر تهاجمی در بوندس‌لیگا در فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۳ توسط کیکر
  • حضور در تیم قرن هامبورگ (۲۰۱۲)
  • جایزه افتخار فدراسیون فوتبال ایران: ۲۰۱۳

مهدوی‌کیا در ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ به عنوان مرد اخلاق ورزش ایران در سال ۱۳۹۱ برگزیده شد.

مهدوی کیا

در نوامبر ۲۰۱۲ موسسه آمار و ارقام (IFFHS) اعلام کرد که مهدوی‌کیا محجوب‌ترین بازیکن جهان در مرحله مقدماتی شناخته شده‌است وی پس از پایان رأی‌گیری عنوان محبوب‌ترین بازیکن آسیا و عنوان دوم محجوب‌ترین بازیکن جهان در سال ۲۰۱۲ را به خود اختصاص داد.

کد خبر 435177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.