شرایط عرضه مواد غذایی در دوران پساکرونا

به‌دنبال شیوع گسترده کووید-۱۹ در سراسر جهان، بسیاری از فروشگاه‌ها و زنجیره‌های تأمین مایحتاج روزانه مردم با تحولات گسترده‌ای مواجه بوده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در دروان پساکرونا نیز همچنان پابرجا باقی بمانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا شرایط زندگی و ارتباطات اجتماعی را به‌طور چشمگیری تحت تأثیر قرار داده و در سراسر جوامع تغییراتی به‌وجود آورده است که هرچند در ابتدا بسیار غیرعادی به نظر می‌رسید و دنیای انسان‌ها را به کلی متحول کرده بود، در طی روزهای اخیر کاملاً عادی شمرده می‌شود و در بین ساکنان سراسر دنیا پذیرفته شده است. یکی از تغییرات ایجاد شده به دنبال شیوع این ویروس، وضعیت فروشگاه‌ها و مغازه‌های اغذیه‌فروشی است که پیش‌بینی می‌شود تحولات موجود در این بخش‌ها حتی در صورت مهار کامل بیماری همچنان پا بر جا باقی بماند.

در روزهای آغازین گسترش کووید -۱۹، فروشگاه‌های مواد غذایی با کمبود چشمگیری در عرضه محصولات و توانایی ارائه خدمات مواجه بودند که در شرایط فعلی این مشکلات رفع شده و قفسه‌های آن‌ها مملو از خوراکی‌ها و محصولات گوناگون مصرفی روزانه مردم شده است، با این‌ حال هنوز هم محدودیت‌هایی برای خرید بدون ترس از ابتلا به بیماری و جداسازی‌های فردی در سراسر جهان به چشم می‌خورد. این نگرانی‌ها باعث شده است که در چند هفته اخیر مردم در صفوف یک‌طرفه طولانی در بیرون از فروشگاه‌ها، در حالی که با فاصله از هم قرار گرفته‌اند در انتظار رسیدن نوبت خود برای حصول اطمینان از رعایت کامل اصول بهداشتی و سلامتی بمانند. در این راستا بسیاری از فروشگاه‌های سراسر جهان به وسیله نرده‌های فلزی یا در بسیاری از موارد با استفاده از شیوه‌هایی هم‌چون نقاشی و چسباندن برچسب، مسیر حرکت مشتریان را مشخص کرده‌اند که این کار به حفظ فاصله بین افراد کمک می‌کند و مانع از رفت و آمد آن‌ها می‌شود. بعضی صاحبان فروشگاه‌ها حتی محتاطانه‌تر از این پیش رفته‌اند و برای حفظ سلامت مشتریان خود ابزارهایی را به دستگیره درهای فروشگاه خود نصب کرده‌اند که مشتری با فشار دادن آن و بدون لمس دستگیره با دست، در را باز و بسته می‌کند.

البته تمامی تغییرات در این بخش‌ها به‌سادگی ایستادن در صف انتظار نیست و در شرایطی که مشکلاتی نظیر بالا بودن قیمت‌ها و کمبود بعضی مایحتاج مردمی حتی در دوران پیش از شیوع بیماری نیز گریبانگیر مردم بوده، کووید -۱۹ مشکلات موجود را تا چندین برابر افزایش داده است. با گسترش این بیماری بسیاری از مردم با هراس از دست‌ به‌ دست شدن محصولات توسط کارکنان بخش‌های مختلف زنجیره تأمین از تولید کننده تا خرده‌فروش، به سمت تهیه مستقیم مواد غذایی مورد نیاز خود از مزارع یا فروشگاه‌های عمده‌فروشی گرایش پیدا کرده‌اند. در بخش‌هایی از جهان که این روال خرید ترویج یافته است با توجه به تمایل مردم به انجام تمامی امور مربوط به خرید و فروش به‌طور مستقل، بسیاری از کارگران مزارع و کارکنان فروشگاه‌ها شغل خود را از دست داده‌اند. در تضاد با این مناطق، شهرهایی نیز وجود دارند که ساکنان آن‌ها ترجیح می‌دهند مایحتاج خود را به صورت غیرحضوری و با استفاده از سیستم‌های سفارشات تلفنی و خرید اینترنتی از مراکز تجاری و فروشگاه‌ها تهیه کنند و در منزل تحویل بگیرند که این شیوه نیز با وجود کمبود نیرو برای بسته‌بندی و تحویل محصولات سفارشی همراه است.

وجود این تحولات نشان می‌دهد که هرچند نمی‌توان با اطمینان از میزان تأثیر انتشار ویروس کرونا بر زنجیره‌های تأمین مواد غذایی در آینده نظری ارائه داد ولی کاملاً مشهود است که نگرش مردم در سراسر دنیا به این روند تغییر یافته و حتی بسیاری از آن‌ها به تهیه شخصی بخشی از مواد غذایی مورد نیاز خود با استفاده از اقداماتی هم‌چون کاشت سبزیجات و حتی درختان در محیط خانه، همچنین تهیه خمیرمایه و پخت نان و شیرینی خانگی روی آورده‌اند.

از سوی دیگر نمی‌توان نقش دولت‌ها در تحولات بازارهای عرضه مواد غذایی را نادیده گرفت چرا که با بسته شدن جاده‌ها و مرزهای شهری به‌منظور ممانعت از ورود و خروج به شهرها و ممنوعیت تردد، بساری از مناطقی که بخش اعظم محصولات مصرفی خود را از نقاط اطراف تهیه می‌کردند با کمبود مواد غذایی مورد نیاز مواجه شدند. البته این محدودیت مزایای بسیاری نیز در بر داشته است زیرا بسیاری از مناطق وابسته تصمیم گرفتند که در بخش تولیدات داخلی سرمایه‌گذاری کنند که پیش‌بینی می‌شود این روند به یک سبک زندگی دائمی در بین مردم جهان تبدیل شود.

کد خبر 435044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.